
Renault zal in 2024 een nieuwe generatie van de Scénic lanceren die zich mag profileren als een groter elektrisch broertje voor de huidige Mégane Electric. Een Vision conceptstudie toont ons nu al wat Renault in haar mars heeft. Daarbij wordt ook gekeken naar een hybridemotor die een elektromotor met 40 kWh-accu combineert met een waterstofsysteem!
Bij het uitrollen van elektrische modellen kan je twee richtingen uit: ofwel verzin je compleet nieuwe namen, ofwel vorm je gekende modellen om tot EV's. Volkswagen koos met haar ID.-lijn voor dat eerste, Renault lijkt voor de tweede keuze te gaan. Zo staat er tegenwoordig al de Mégane Electric in de showroom... en komt daar in 2024 een grotere Scénic Electric bij.
Slimme visie
Omdat twee jaar wachten best lang is, besloot Renault nu al even een glimp te tonen van hoe die Scénic er uit zou komen te zien. Een best markante keuze, want datzelfde Renault laat weten dat het productiemodel eigenlijk al gefinaliseerd is qua design. Dit is dus een conceptauto gebaseerd op een productiewagen die nog twee jaar op zich laat wachten. Juist ja.

Enfin, nemen we het design even in het vizier, dan zien we een soort van uit de kluiten gewassen Mégane E-TECH Electric met opvallend scherpere lijnen. Deze Scénic valt dan ook een maatje groter uit en mag je zien als een toekomstige rivaal voor pakweg de Ioniq 5 en Volkswagen ID.4. De conceptwagen krijgt flinterdunne B-stijlen, absurd veel gerecycleerde materialen en 21-duims velgen met actieve aero (onder de 10 km/u openen kleppen om de remmen te koelen). Denk het gros van die conceptuele designelementen weg en je hebt de toekomstige Scénic te pakken. Laat ons eerlijk zijn, dat is geen misse verschijning.
Blik over de kap
Nu is deze Scénic Vision meer dan een designstudie. Renault wil namelijk duidelijk maken dat het volledig aan het herbekijken is hoe het auto's in de toekomst zal bouwen. Met de nadruk op duurzaamheid, vanaf de eerste penstreep tot het finaal product. Zo wil Renault in 2040 CO2-neutraal zijn in Europa. Het zal je dan ook niet verbazen dat deze conceptwagen voor 70% bestaat uit gerecycleerd materiaal en dat 95% van de auto recycleerbaar is (batterij incluis).

Voor je in slaap valt; er zijn ook enkele interessante denkpistes aan deze Scénic Vision. De zwarte lakkleur op deze auto bestaat namelijk uit vervuilende partikels die Renault uit de atmosfeer heeft gehaald. Of anders gezegd: Renault heeft vervuiling uit de lucht gehaald en op deze auto gekleefd. Een ander interessant snufje is het head-updisplay dat over het gehele dashboard loopt en niet enkel informatie toont maar ook een stuk beeld vlak voor de auto projecteert. Daardoor zie je als inzittende geen motorkap meer, of toch op z'n minst transparant. Handig voor die nauwe parkeervakken, niet?
Elektriciteit thuis, waterstof op reis
Tenslotte moeten we het ook nog even over de aandrijflijn van deze Scénic Vision hebben. In essentie gaat het over een hybride... maar dan wel eentje die twee keer elektriciteit gebruikt. Volg even mee. In de basis gebruikt deze conceptwagen een elektromotor op de vooras die zijn energie haalt uit een accu van 40 kWh. Goed voor een theoretische range van 250 kilometer. Genoeg voor dagelijkse verplaatsingen maar niet hallucinant. Omdat grotere batterijen fors meer wegen, installeert Renault ook nog een waterstoftank van amper 2.5 kg. Die brandstofcel van 15 kW vergroot de range nog eens met een theoretische 250 kilometer en kan je gebruiken om tijdens verre reizen snel te tanken (waterstof tanken gaat in essentie even vlot als benzine of diesel tanken).

De kans is evenwel flinterdun dat deze aandrijflijn zijn weg zal vinden naar de Scénic in 2024. Niet in het minst omdat waterstof en de beschikbaarheid in Europa via tankstations té beperkt is. Anderzijds toont Renault hier wel een interessante toepassing voor waterstof. Als een soort van alternatieve range-extender die niet op een klassieke brandstof loopt. Welke motoren we dan wel in deze Scénic zullen krijgen? Het loont waarschijnlijk om bij verre neef Nissan Ariya te kijken. Die komt er met vermogens van 218 tot 394 pk en accu's van 63 kWh en 87 kWh.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 7 uur geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 1 dag geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 1 dag geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden