
Op de technologiebeurs CES in Las Vegas heeft BMW de i Vision Dee voorgesteld, een conceptcar propvol technologie maar zonder opvallende displays. De i Vision Dee kan bovendien van kleur veranderen en geeft een voorsmaakje van technologie die in 2025 op de markt komt.
Wie herinnert zich nog de BMW iX Flow Concept vanop de CES-beurs van 2022? Een iX die op een druk van de knop van kleur kon veranderen van wit naar zwart dankzij E Ink-technologie, vergelijkbaar met die van een e-reader. Voor CES 2023 heeft BMW nog een forse stap weten te zetten met deze technologie, met nu de mogelijkheid om uit 32 kleuren te kiezen in 240 verschillende segmenten. Dat kan je zien op de BMW i Vision Dee, maar dat is niet het enige speciale aan de conceptcar...
Phygital
Phygital is geen nieuw ontdekte soa, maar een manier om de naadloze integratie van hardware en software te omschrijven. Deze BMW i Vision Dee zit dan ook propvol technologie zonder dat het opvalt. Geen grote digitale displays, dus, maar een head-up display over het volledige oppervlak van de voorruit. De mate van digitalisatie kan je instellen via een slider op het dashboard: van een volledig analoge ervaring of enkel de meest noodzakelijke info, tot een volledige onderdompeling in een virtuele wereld dankzij dimbare zijruiten. Die technologie is niet zomaar een verzinsel: vanaf 2025 gaat BMW daadwerkelijk een HUD over de volledige voorruit projecteren in zijn 'Neue Klasse'-modellen, de volgende generatie van volledig elektrische wagens.

Qua design is de i Vision Dee bewust vrij sober gehouden om de aandacht te richten op de technologie: een compacte berline met enkele typische BMW-stijlkenmerken, maar ook niet meer dan dat. Toch kan je hem grondig personaliseren, met de instelbare kleuren, maar ook met een persoonlijke begroeting van de auto op basis van animaties, licht en geluid. Daarbij kan je zelfs een persoonlijke avatar laten projecteren op de zijruit. De BMW i Vision Dee moet ook perfect natuurlijk gesproken taal kunnen verstaan en op een haast menselijke manier kunnen reageren. Zolang hij je diepste geheimen maar niet verklapt aan BMW HQ...
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 5 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 6 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 8 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 23 uur geleden