Dit hebben de Polestar 2 en Skoda Roomster met elkaar gemeen

Polestar 2 Skoda Roomster CEO design

Wat als we je zouden zeggen dat de Skoda Roomster uit 2006 en de huidige Polestar 2 een belangrijk detail met elkaar delen? Je zou ons niet geloven natuurlijk. Toch is dit daadwerkelijk het geval! Meer nog, zonder Roomster was er misschien nooit een Polestar 2 geweest. Waar we het over hebben?

De Skoda Roomster, wie kent deze Tsjechische parel nog (Autofans retrotest HIER)? Een belangrijke auto voor Skoda, ook al kreeg de Roomster nooit een tweede generatie. De Roomster was namelijk de eerste compleet nieuwe auto van Skoda onder Volkswagen-vlag. Hij mocht dan ook het onderstel lenen van de vierde generatie Golf. Een belangrijke auto voor Skoda maar ook voor het relatief nieuwe Polestar.

Roomstar 2

De Roomster en Polestar 2 delen namelijk, geloof het of niet, een belangrijke component. Nee, niet de elektrische aandrijflijn (de Roomster was er enkel met benzine- en dieselmotoren) of de wielbasis (de Polestar 2 is een stukje langer). Maar wat dan wel? Wel, begin de jaren 2000 stond Duitse autodesigner Thomas Ingenlath aan het roer van de designafdeling van Skoda. Een man die zichzelf in de spotlight wist te werken bij het Tsjechische bedrijf en ook al snel opviel bij Volkswagen. In 2006, hetzelfde jaar dat hij de finale penstreep zette voor de Roomster, maakte hij promotie tot designdirecteur van het Volkswagen Design Centrum in Potsdam (Duitsland).

Polestar 2 Skoda Roomster CEO design

Spring dan even mee naar 2012, wanneer Volvo de man in het oog krijgt en besluit de dan 48-jarige Ingenlath aan te stellen als head of design voor het Zweedse merk. Onder die positie is hij verantwoordelijk voor het design van de huidige XC90, V90 en S90. Drie auto's die Volvo qua designvlak terug op de kaart wisten te zetten. Waardoor in 2017 de uitnodiging op Ingenlath zijn bureau kwam te liggen: "Wil jij CEO worden van het nieuwe EV-merk Polestar? Een CEO die trouwens ook de auto's vorm mag geven." En jawel, die beslissing werd genomen. Waardoor de ontwerper van de Skoda Roomster nu de CEO is van Polestar. Tijd voor een Polestar Roomster, mijnheer Ingenlath?

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
JRE 17:01
afbeelding van JRE

De Roomster op het onderstel van een Golf IV? Het was veel interessanter dan dat. Eigenlijk was het een knutselproject. De voorophaning kwam van de Fabia (zo ziet hij er ook uit) en de rest was eigenlijk een mix van onderdelen van de eerste en tweede Octavia. En die was op z'n beurt weer gerelateerd aan de Golf.

Dat soort creativiteit is helaas niet meer toegestaan binnen het concern

John 17:49
afbeelding van John

"De Roomster was namelijk de eerste auto van Skoda onder Volkswagen-vlag."
Klopt dat wel? De Roomster werd gelanceerd in 2006, Skoda zit sinds 1990 onder VW-bewind

Jos D. 18:46
afbeelding van Jos D.

Klopt idd langs geen kanten.

Yvesw 07:49
afbeelding van Yvesw

John: In de jaren 90 heeft VW systematisch een groter belang in Skoda gekocht (lees: aandelen) en een samenwerking aangegaan (een beetje zoals de Renault-Nissan Alliantie). Daaruit kwam onder andere Octavia, Fabia en Superb. In 2000 werd Skoda echter opgenomen in de VW Group. De Roomster was de eerst compleet nieuwe Skoda onder die vlag.

TL;DR: De Roomster is niet de eerste Skoda in samenwerking met VW maar wel de eerste compleet nieuwe Skoda onder de VW-vlag.

John 16:25
afbeelding van John

Ahja op die manier. De superb 1 uit 2001 zou je ook als eerste kunnen beschouwen, maar dat was gewoon een Passat in vermomming, dus niet echt 'compleet nieuw' :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws