De kleine iQ krijgt een puur elektrische variant. Toyota zal hem op het autosalon van Parijs aan het grote publiek voorstellen maar geeft nu reeds alle details en foto's vrij.
De iQ EV is Toyota's antwoord op ecologische mobiliteit voor korte afstanden. Naast hun reeds bestaande (long range) hybrides zoals de Prius Plug-in Hybrid moet de iQ EV ideaal zijn voor korte afstanden door de stad.
De interne technologie is gebaseerd op Toyota's bewezen Hybrid Synergy Drive systeem. Een 47 kW (64 pk) elektromotor drijft de wielen aan, genoeg voor een acceleratie van 0 naar 100 in 14 seconden met een topsnelheid van 125 km/u. Zeker niet snel, maar heb je echt meer nodig in een stad? De beschaafde 163 Nm aan koppel is al vanaf het begin beschikbaar zoals normaal bij elektromotoren.
Met een bereik van 85 km voldoet hij ruimschoots aan de normen van de meeste mensen. Volledig opladen doet hij in 3 uur vanaf een standaard stopcontact. Er is ook een snellader beschikbaar die in 15 minuten de batterij al tot 80% kan opladen.
De standaard iQ was net iets te klein voor de batterij en bijbehorende technologie. De iQ EV is een beetje gegroeid en meet nu 3120 mm, 135 mm langer dan zijn benzinebroertje. Dankzij het intensief gebruik van lichte metalen weegt de iQ EV ook maar 125 kg meer dan zijn stalgenoot. Om zich voor de rest visueel te onderscheiden krijgt de EV ook een unieke two-tone lak mee net zoals enkele aerodynamische aanpassingen. Alle nuttige informatie valt binnenin af te lezen van een 3,5" TFT scherm.
De iQ EV is klaar voor productie maar Toyota beseft goed dat velen zich nog beperkt gaan voelen door de actieradius van 85 km. Ze zeggen dan ook dat de toekomst ligt bij plug-in hybrides zoals de Prius Plug-in.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 20 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden