Rij-impressie: Toyota Prius Plug-in Hybrid

prius plug-in hybrid

De full hybrids zijn een groot succes voor Toyota, in totaal hebben ze er reeds een slordige 4,3 miljoen verkocht waarvan 55.000 in België alleen al. Om die positie nog beter te verstevigen luiden ze een nieuw tijdperk in met de Prius Plug-in Hybrid.

Kaneko-san

De Prius Plug-in Hybrid is niets meer dan een normale Prius met een grotere batterij en een stopcontact, zo omschreef assistant chief engineer Shoichi Kaneko het tijdens de presentatie. De Prius is een bewezen en uitvoerig getest concept sinds de eerste generatie in 1997, dus daar moest niet veel meer aan veranderd worden.

Wat de Prius Plug-in specialer maakt dan de gewone is, zoals eerder gezegd, de grotere batterij die opgeladen kan worden via het stopcontact. Een onderzoek uitgevoerd door Toyota wees uit dat 70% van de mensen dagelijks slechts maximum 25 km doen. Een verspilling van brandstof, aldus Toyota. De Prius Plug-in kan in theorie 25 km puur op de batterij rijden tot 85 km/u. In praktijk haalden wij in hartje Brussel ergens een getal rond 19 km, zeker niet slecht dus.

prius plug-in hybrid

En hoe zit het met het gewicht, weegt dat allemaal niet te veel? Wel, simpel gezegd: nee. De Prius Plug-in weegt slechts 55kg meer dan de gewone Prius, en de kofferruimte is met amper 2 liter verkleind. Een puike prestatie dus van de Japanse ingenieurs.

Zo’n relatief kleine batterij betekent ook dat hij vlug opgeladen is, zelfs maar 90 minuten aan een normaal stopcontact zoals iedereen thuis heeft. Ideaal voor tijdens een bezoek aan de winkel of een etentje op restaurant zeggen ze, maar dan moet de infrastructuur er wel aanwezig zijn.

prius plug-in hybrid

De Prius Plug-in heeft drie modi: in Hybrid Mode (HV) gedraagt de wagen zich als een normale Prius. De benzinemotor helpt de elektromotor en omgekeerd. In Electric Mode (EV) blijft de wagen zolang mogelijk puur elektrisch rijden, alleen bij een lege batterij, een beklimming of een snelle acceleratie schiet de benzinemotor in actie.

In EV City Mode wordt de elektromotor geoptimaliseerd voor typisch start-stop verkeer in de stad. Zo kan nu de gaspedaal tot 90% ingedrukt worden zonder dat de benzinemotor aanspringt.

De aanvullende Eco-modus past een aantal parameters van de wagen aan en houdt ondertussen de gaspedaal ook in voor een beter verbruik. Hierdoor wordt de wagen echter zeer sloom en erger je al wel eens de mensen achter je aan de verkeerslichten, zeker in het immer-drukke Brussel.

prius plug-in hybrid

Een leuke extra aan de Plug-In is de ‘airco op afstand’. Zo kan je de airco in werking laten treden alvorens je vertrekt, als de wagen nog aan de netspanning hangt. Dit om de batterij, en dus het verbruik, tijdens het rijden te sparen.

Na een rit van 17km in EV-modus stond er een gemiddeld verbruik van slechts 1l / 100km op de boordcomputer, waarschijnlijk van de enkele keren dat de benzinemotor bijsprong op de ring of tijdens het accelereren. Bij de tweede rit - iets van een 40km - maakten we een mix tussen de EV- en hybride modus, inclusief sterk accelereren. We kwamen uit op een respectabele 3,2l/100km. Toyota geeft een verbruik van 3,7l/100km mee als je enkel de hybride modus gebruikt.

Als de benzinemotor nodig is springt hij geruisloos aan. Tijdens het rijden, of toch voornamelijk het vlotter rijden, word je wel getrakteerd op uiterst onaangenaam motorgeluid. Maar dat valt eerder te wijten aan de (soort van) CVT bak dan aan de motor.

Alle pijlen op de Ampera

De Opel Ampera / Chevrolet Volt, hét doelwit van de Prius Plug-in Hybrid. Zowel qua gewicht, actieradius, prijs én comfort; zo werd ons wel meerdere malen duidelijk gemaakt tijdens de presentatie. Waar de Ampera maar een actieradius van 500km heeft doet de Prius Plug-in met gemak het dubbele. De Plug-in kan een 25 km puur elektrisch doen en dan nog eens 1.215 in zijn hybride modus. Goed voor een gecombineerde actieradius van 1240 km. Weg met het range anxiety fenomeen dus.

prius plug-in hybrid

Dankzij de kleine batterij valt het gewicht bij de Prius Plug-in goed mee, hij klokt af op 1.425 kg. En zoals het goede marketeers betaamt benadrukten ze tijdens de presentatie maar al te goed dat dat maar liefst 207 kg lichter is dan de Volt / Ampera.

Om de Plug-in optisch te onderscheiden van zijn stalgenoten krijgt hij extra chromen accenten, speciale badging en LED achterlichten mee.

En wat kost al dat ecologisch gedoe?

Ongeveer 8.600 euro meer dan een normale Prius. Het basisniveau ‘Active’ gaat voor 36.290 euro over de toonbank (een kleine 10.000 euro goedkoper dan de Ampera). 'Comfort' voegt wat opties toe en brengt de prijs naar 38.390 euro. Aan de top staat de 'Lounge' met een prijs van 42.890 euro.

Toyota denkt 75% van de Prius Plug-in’s aan bedrijven te verkopen, voornamelijk voor ‘sedentaire’ werknemers – dus niet voor vertegenwoordigers of mensen die veel op de baan moeten. De wagen en elektriciteit zijn 100% aftrekbaar en hij heeft een uiterst voordelige voordeel van alle aard (VAA). Als je in Wallonië woonachtig bent krijg je er nog eens een bonus van 2.000 euro bovenop.

Dit jaar denken ze bij Toyota nog een 4.000 Prius Plug-in Hybrids te verkopen. In 2013 moeten dat er niet minder dan 10.000 zijn, waarvan 200 in België.

Oplaadpalen

Er zijn verschillende oplaadmogelijkheden: gewoon aan het stopcontact met de kabel in je koffer, of je kan een gespecialiseerd system laten installeren. Bedrijven zoals het Engelse Pod Point of het Franse Schneider bieden zulke systemen aan. Deze worden dan geïnstalleerd bij jou thuis en bieden de mogelijkheid om het verbruik te monitoren (voor het bijvoorbeeld terug te trekken van je werkgever). Aan zulke systemen hangt natuurlijk meestal wel een fiks prijskaartje vast.

prius plug-in hybrid

Bedrijven kunnen natuurlijk ook speciale laadpalen met badge-mogelijkheid laten installeren voor hun werknemers.

Besluit

Een sterk concept met bewezen technologie erachter, maar toch is de Prius is niet voor iedereen weggelegd. Hoe goed de technologie onder de kap ook mag zijn, het uiterlijk van de Prius zit bij velen nog tegen. Aan het dashboard en de verschillende displays mocht ook iets meer aandacht besteed worden.

Hoe bruikbaar de elektrische modus dagelijks is zal een volwaardige rijtest binnenkort ongetwijfeld uitwijzen.

Tekst & foto’s: Nathan Gevers
Met dank aan Toyota België

Specificaties

Motor

1,8l benzinemotor + elektromotor

Gewicht

1 425 kg

Prijs testwagen

€ 42 890.00

Prijs basismodel

€ 36 290.00

0 tot 100 km/u

0.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Yes 20:32
afbeelding van Yes

@ Kevin, ik vind het ontwerp van de Prius ook smakeloos en zeker niet "Europees" getint. En daar wringt net het schoentje. Wereldwijd daalt langzaamaan het belang v/d Europese markt !! Als Toyota er er al 4,3 miljoen aan de man heeft gebracht kan men van een commerciëel geslaagde zet spreken. Dat is nu eenmaal een commerciële realiteit waar de concurrentie enkel een puntje kan aan zuigen. Qua concept is deze Plug In versie van de Pruis vandaag het sterkste gezien de nadelen ervan beperkt blijven tov de
GM produkten en de Franse .... ommel. Enkel laat Toyota via prijssetting "de kans" liggen om de concurentie dood te knijpen. Maar dat vraagt nu éénmaal lef en dat is niet echt het broertje van een Aziatische cultuur.

BePa 21:19
afbeelding van BePa

Yes,

Dat is ook één van de punten die ik me afvraag: waarom blijft de prijs zodanig hoog en voor een gemiddelde gebruiker onbereikbaar ? Met dergelijke massaverkopen en de relatief 'beperkte' aanpassingen voor en plug-in is de ontwikkelingskost toch al ruim terugbetaald ?
Daarnaast valt het me ook op dat Toyota de Grand Prius+ zo hoog positioneert: In gebruik bestemd voor gezinnen met kinderen, maar welk gezin heeft daar de centen voor (€ 32.000,-) ? Dat terwijl de basisversie al uitpuilt van de kostenverhogende snufjes. Met een meer bescheiden basisversie zou de prijs richting € 25.000,- kunnen zakken en wordt het model een stuk bereikbaarder. Ik vind de +-versie overigens ook esthetisch meer geslaagd.

Cédric 02:31
afbeelding van Cédric

Brandstof blijft voorlopig nog te goedkoop om elektrische auto's te doen doorbreken. Iemand die 15.000 km per jaar doet, hoofdzakelijk woon-werkverkeer, is technisch gezien een potentiële klant voor een elektrische auto.

Die 15.000 km kost in een zuinige dieselauto (4 liter / 100 km à €1,50 per liter) maar 900 euro per jaar aan brandstof. En dan moet je weten dat op die brandstof al heel wat accijns zit, dus eigenlijk is brandstof nog goedkoper...

Yes 19:08
afbeelding van Yes

Volldig akkoord, Nathan. Bovendien kan je deze Pruis te vergelijken met een dieselwagen uit het D segment. Ik denk niet dat er één is die gemiddeld slechts 4 /100 km verbruikt, ondanks de soms bedenkelijke eco labels die er "opgepakt" worden.

Cédric 22:21
afbeelding van Cédric

Hehe, ik moet oppassen met cijfers ;-) ze zijn inderdaad wat onrealistisch.
Ik zal een betere case maken: de gewone Prius vs. de Plug-in Hybrid Prius.
Ik lees in het artikel dat de Plug-in 8600 euro meer kost. Aan 15.000 km per jaar in voornamelijk woon-werkverkeer kan je dan rekenen op een brandstofbesparing van 3 liter / 100 km. We rekenen ruim, €2 per liter benzine. En de elektriciteit tappen we zogezegd gratis.
Dan heb je een besparing in lopende kost van €900 per jaar. Dat haal je er pas na 10 jaar uit, en je hebt een paar duizend keer je auto in het stopcontact mogen steken...

Natuurlijk moeten wagens zoals deze gemaakt worden, maar PUUR voor de goeikoop moet je hem niet kopen, vind ik :).

Dequal 22:32
afbeelding van Dequal

Ja voorlopig blijven zo'n wagens redelijk 'principieel'. Een écht voordeel heb je er niet aan of iedereen zou het natuurlijk doen. Maar 't begint de laatste tijd wel al aardig in de buurt te komen. Denk binnen paar jaar dat de modale chauffeur toch ook wel eens gaat kijken naar het elektrisch alternatief bij de aankoop van een nieuwe wagen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws