Autonieuws: Officieel

Officieel: Audi RS7

Audi heeft zopas de RS7 het daglicht laten zien. Daarmee is de cirkel van de Duitse hypervierdeurscoupés rondt. De RS7 vervoegt dan ook de M6 Gran Coupé en de CLS 63 AMG en belooft stevige concurrentie.

Als Audi een RS6 officieel voorstelt, kan je er prat op gaan dat de RS7 niet veel later verschijnt. De RS7 deelt dan ook enorm veel technologie met de RS6.

Het uiterlijk verliest een stuk van zijn klasse om plaats te maken voor een look die we ook terugzagen op de RS6. Een nieuwe voorbumper met (optioneel quattro-logo in de grille), bredere heupen en twee knoerten van ovale uitlaten tonen de buitenwereld dat je niet op pad bent met een 3.0 TDI. Verder krijg je 20 inch velgen (optioneel 21 inch). Als laatste kan je ook nog de carbon-keramische remmen aankruisen op de optielijst om de look helemaal af te maken.

Onder de motorkap van deze strakgelijnde wegpiraat zit hetzelfde blok als dat van de RS6. Namelijk een 4.0liter TFSI V8 met 560pk en 700nm koppel. De kracht van deze powerplant wordt naar goede Audi gewoonte losgelaten op de vierwielen via de Quattro aandrijving.
Via de Tiptronic versnellingsbak met acht versnellingen vlieg je in 3,9 seconden naar de honderd (even snel als de RS6). Topsnelheid ligt door het gentlemansakkoord op 250km/u al kan je dat via het dynamic package omzeilen tot 280km/u en via het Dynamic Package Plus zelfs tot 305km/u omzeilen (net zoals bij de RS6).

Het verbruik ligt - je gelooft het nooit - net zoals bij de RS6 op 9,8l/100km. Dit wordt behaald mede door cilinderuitschakeling en het obligate start/ stop-systeem.

Niet obligaat maar wel aangeraden is de optionele adaptieve luchtvering (kwestie van nog iets van rijcomfort te behouden).

In de cockpit wordt er lustig gestrooid met carbon en koolstofvezel. Verder heb je bijna al goodies die je ook in de RS6 krijgt. Namelijk een afgeplat stuur, aangepaste instrumenten en wijzers en knopjes in overvloed.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen