Nu wel officieel: Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant (2013)

Gisteren lekten al wat Russische foto's, vandaag zit het officiële perbericht in onze mailbox. Geen Photoshop-werk dus en de eerder aangehaalde argumenten hebben hun verklaring.

Eerst wat technische info. De 4.0 V8 TFSI vervangt de V10 ook in dit model. Daardoor haalt hij een vermogen van 560 pk en een koppel van 700 Nm. Wie dat aanspreekt is in staat om de 0-100 km/u in 3,9 seconden af te werken. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u maar kan verhoogd worden tot 280 km/u met het Dynamic pack of zelfs tot 305 km/u met het Dynamic Plus pack. Het is maar hoe snel je bij de bakker wil zijn. Audi stelt een verbruik van 9,8l/100 km voorop. Dat zou 40 procent minder zijn dan bij de vorige RS6, al is dat natuurlijk ook afhankelijk van je rijstijl.

Audi RS6 Avant (2013)

Standaard staat de RS6 Avant 20 mm lager dan de A6 Avant maar Audi zou Audi niet zijn als ze niet in optie Dynamic Ride control zou aanbieden, waarbij de rijhoogte kan variëren, afhankelijk van de gekozen instelling. De aandrijving gebeurt op de vier wielen via de Quattro-aandrijving. Audi biedt de RS6 Avant aan met een achttraps automaat. Het totale gewicht neemt met 100 kg af tegenover het vorige model, mede omdat hier en daar wat extra aluminium en staal met hoge sterkte werd gebruikt. 20 inch velgen maken het geheel af, optioneel zijn dat velgen in 21 inch maat.

Audi RS6 Avant (2013)

Binnenin krijgt de RS6 een interieur dat een racesfeer ademt. Een afgeplat sportstuur, zwarte tellerpartijen met witte tellers en rode naalden en verder wat aluminium afwerking zoals het hoort bij een RS-model. Audi heeft ook een schakellampje gemonteerd, waarbij een reeks LED'jes groen wordt terwijl het toerental stijgt om aan te geven wanneer het perfecte moment is om te schakelen. De verklaring voor de vroege rode zone is eenvoudig; wanneer de motor koud staat begint de zone bij 5.500 rpm, de rode balkjes verdwijnen langzaam tot aan de lijn van 8.000 rpm wanneer de motor opwarmt. Technologie staat voor niets dezer dagen.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 4 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Techno Patat 12:02
afbeelding van Techno Patat

Het is vooral nodig dat de motor koud begrenst is! Bij de vorige rs6 hebben er meerdere hun Turbo's doorgeblazen door met een koude motor door te duwen! Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat de turbo's geen 30.000km meegaan... Net als de versnellingsbak overigens!
Ik weet het, je moet er wat liefde voor hebben en er voor zorgen. Anders zou m'n Alfa het ook maar zolang uithouden (iedere turbomotor overigens). Maar van een auto die vlotjes 125.000€ aantikt verwacht toch een zekere fool-proofheid van de techniek?
Die vorige rs6'n schrijven dan ook gigantisch af!

Maar toch blijf ik de vorige rs6 verkiezen! Lekker subtiel, supersnel en een schitterend interieur! Al ziet deze z'n interieur er toch ook super uit!

Maar ik vind hem niet zo knap. Vooral langs achter scheelt er iets mee, maar de voorkant is ook niet m'n dada met die grijze strepen in de luchtinlaten...

Carlos 12:20
afbeelding van Carlos

Haha techno patat, ik heb juist de zelfde instelling op vlak van de bodykit. De vorige is gewoon mooier achteraan. De voorzijde is zoals bij de RS4 alsook het intereur. Toch voor 90%...
Die fool-proefheid zal moeilijk aangepakt kunnen worden. Er zijn altijd nozems die zot doen met hun wagen. Waarom? Omdat ze het kunnen en dan poef, brokken :-p

De RS4 B8 heeft ook een V8 en die rijd subliem. Van deze verwacht ik het ook. Ben razend benieuwd om deze te kunnen testen.

Techno Patat 12:39
afbeelding van Techno Patat

Ik zal al blij zijn alsek eens meekan in eentje, laat staan testen :P!

Wim 18:36
afbeelding van Wim

ik vind hem wel lekker dik, niet super subtiel, maar daarvoor heb je de S6 :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws