Autonieuws: Officieel

Nu wel officieel: Audi RS6 Avant

Gisteren lekten al wat Russische foto's, vandaag zit het officiële perbericht in onze mailbox. Geen Photoshop-werk dus en de eerder aangehaalde argumenten hebben hun verklaring.

Eerst wat technische info. De 4.0 V8 TFSI vervangt de V10 ook in dit model. Daardoor haalt hij een vermogen van 560 pk en een koppel van 700 Nm. Wie dat aanspreekt is in staat om de 0-100 km/u in 3,9 seconden af te werken. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u maar kan verhoogd worden tot 280 km/u met het Dynamic pack of zelfs tot 305 km/u met het Dynamic Plus pack. Het is maar hoe snel je bij de bakker wil zijn. Audi stelt een verbruik van 9,8l/100 km voorop. Dat zou 40 procent minder zijn dan bij de vorige RS6, al is dat natuurlijk ook afhankelijk van je rijstijl.

Standaard staat de RS6 Avant 20 mm lager dan de A6 Avant maar Audi zou Audi niet zijn als ze niet in optie Dynamic Ride control zou aanbieden, waarbij de rijhoogte kan variëren, afhankelijk van de gekozen instelling. De aandrijving gebeurt op de vier wielen via de Quattro-aandrijving. Audi biedt de RS6 Avant aan met een achttraps automaat. Het totale gewicht neemt met 100 kg af tegenover het vorige model, mede omdat hier en daar wat extra aluminium en staal met hoge sterkte werd gebruikt. 20 inch velgen maken het geheel af, optioneel zijn dat velgen in 21 inch maat.

Binnenin krijgt de RS6 een interieur dat een racesfeer ademt. Een afgeplat sportstuur, zwarte tellerpartijen met witte tellers en rode naalden en verder wat aluminium afwerking zoals het hoort bij een RS-model. Audi heeft ook een schakellampje gemonteerd, waarbij een reeks LED'jes groen wordt terwijl het toerental stijgt om aan te geven wanneer het perfecte moment is om te schakelen. De verklaring voor de vroege rode zone is eenvoudig; wanneer de motor koud staat begint de zone bij 5.500 rpm, de rode balkjes verdwijnen langzaam tot aan de lijn van 8.000 rpm wanneer de motor opwarmt. Technologie staat voor niets dezer dagen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen