Audi S3 nu ook voor vaders

Audi S3 Sportback

Na de S3 driedeurs is het nu de beurt aan de Sportback. Een Audi S3 voor vaders met jonge kinderen.

De vijfdeurs variant erft de 2 liter TFSI uit de S3 driedeurs. Dit turboblok spuwt 300pk en 380Nm koppel uit. Dankzij de quattro vierwielaandrijving, S-tronic versnellingsbak en Launch Control schiet je in 5 seconden naar de honderd. Roer je liever zelf in de versnellingsbak, dan doe je er 5,6 seconden over (afhankelijk van je schakelkunsten natuurlijk).

De nieuwe S3 Sportback weegt zo'n 70kg minder dan zijn voorganger. Daardoor glijdt hij onder de magische 1.5 ton grens. 1.445kg legt een standaard S3 Sportback op de weegschaal. Mede door het lagere gewicht, en in combinatie met de S-tronic, daalt het verbruik naar 6,9 liter. Met handbak zou je - afhankelijk van de grootte van je rechtervoet - minimum 7 liter verbruiken.

Audi S3 Sportback

Dankzij de gewichtsverdeling (59% voor, 41% achter), een aangepast sportonderstel en progressieve sturing (stuur wordt zwaarder of lichter afhankelijk van de situatie) kan je een pak strakker door de bocht.

Standaard krijg je op je S3 Sportback 18" velgen, 340mm remschijven en een aangepaste bodykit. Vier uitlaatpijpen verpakt in een diffuser, een subtiel spoilertje en aluminium grille/ buitenspiegels maken het geheel af.

Audi S3 Sportback

Binnenin krijg je een sportiever interieur in de S-filosofie van Audi. Het ziet er alleszins al weer hoogwaardig uit.

Audi neemt de S3 Sportback eerst mee naar het autosalon van Genève, daarna zou hij in september bij de dealers staan. Prijzen zullen waarschijnlijk pas beginnen boven de 40.000 euro.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Dequal 11:42
afbeelding van Dequal

Wellicht nog geen idee van prijzen? Ziet er alvast de moeite uit!

Yvesw 12:05
afbeelding van Yvesw

Heb er een richtprijs bij gezet. ;-)
Een vijfdeurs A3 kost 4.000 euro meer dan een driedeurs. Een S3 driedeurs kost in Duitsland 38.300 euro dus tel daar 4.000 euro bij op en wat transportkosten en je krijgt ongeveer een idee. :-)

Mathieu 12:13
afbeelding van Mathieu

Mooie wagen, maar spijtig genoeg zal het niet voor deze jonge vader zijn portemonnee zijn. :-(
Mss eens opslag vragen...

Techno Patat 13:08
afbeelding van Techno Patat

Hmm, ligt dat nu aan mij of is deze 'traag'? 300Pk, quattro, -1500 KG en toch nog 5 sec naar de 100? Een Sub/EVO met 300 Pk doet het toch beter en die zijn een deftige slag groter...

Ik vind vooral de achterkant wat tegenvallen. De voorkant is wel knap (zeker die koplampen), al mogen die luchthappertjes uit de voorbumpers wel weggewerkt worden achter het gaas van mij!

Yvesw 14:05
afbeelding van Yvesw

Ik denk dat we de laatste maanden wat verwend zijn betreffende die 0/100 tijd ;-) Een RS3 doet er 4,6 seconden over. De nieuwe A45 AMG doet er ook 4,6 seconden over. De M135i doet er 4,9 seconden over. Dus het ligt allemaal wel wat in lijn ;-)
Vergeet ook wel niet dat die SUB/EVO's gemaakt zijn voor snelle acceleratietijden en niet meteen op verbruik/ handigheid/ koppelcurve etc...

Ik vind het een knappe bak. Subtieler dan de S4'en en S6'en van tegenwoordig. :-)

Techno Patat 16:58
afbeelding van Techno Patat

koppelcurve's bij Sub's en Evo's gaan zeer waarschijnlijk veel beter zitten dan van die audi hoor ;)! Die mannen maken al turbogeblazen blokjes van toen ze bij audi de naft nog moesten ontdekken!

Ik weet dat we verwend zijn, maar de 4.6 van de AMG lijkt me meer de richtlijn waar ik aan denk. Toch zeker voor een awd...

Nathan 17:25
afbeelding van Nathan

Over uw turbo opmerking: Subaru & Mitsubishi hadden hun eerste turbo productiewagens in respectievelijk 1983 (een 1.8 in de Subaru Leone) en 1982 (Mitsubishi Starion). Audi had zijn eerste al in productie in 1979 (Audi 200, 2.1l vijfcilinder). Tot zover mijn kennis, verbeter me als ik fout ben.

OT: Een uiterlijk dat weinigen nog verrast. Sowieso meer dan leuk om ermee te rijden maar 't heeft evenveel uitstraling als een pot confituur.

Techno Patat 17:48
afbeelding van Techno Patat

kan goed zijn, maar als je denkt aan turbogeladen: denk je dan aan Audi? Ik toch niet, eerder naar blazende Sub's of vuur spuwende evo's eigenlijk ;)!

Yvesw 19:32
afbeelding van Yvesw

@Patat: Nathan heeft mij al verdedigd :-p En over die koppelcurves ben ik nog niet zo zeker... Sub/Evo's hebben een grotere piek volgens mij. Audi is heer en meester in het maken van rechte lijnen :-p Kijk maar naar de vorige generatie RS6 ;-)

En als ik denk aan turbogeladen wagens denk ik aan - in volgorde: Nissan Skyline, Saab, Opel Manta... :-p

Vergeet trouwens ook niet dat dit maar een light versie is hé. De RS3 moet nog komen en die zal wel onder de 4.5seconden gaan denk ik.

audi fan 21:19
afbeelding van audi fan

subaru imprezza wrx sti doet o-100 in 5.2 sec. en kost daarenboven nog 8000 euro meer

Carlos 19:47
afbeelding van Carlos

De achterkant ziet er wat doorgezakt uit... Niet meer een stevige kont zoals bij de vorige generatie.
Opzicht geen lelijke wagen maar ben razend benieuwd naar de RS3. Zal denk ik voor volgend jaar zijn eer ze er mee naar buiten komen....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws