Officieel: Mercedes S63 AMG (2013)

Mercedes S63 AMG 2013

UPDATE: Nu met video
In dit segment is er maar één speler, dat is deze Mercedes. Want voorlopig is er nog steeds geen sprake van een Audi RS8 of een BMW M7. De grootste Mercedes heeft vandaag wél zijn snelste variant gekregen, deze S63 AMG.

Klanten heeft Mercedes voor deze S63 AMG voldoende, lijkt ons. Drie tot vijf procent van alle verkochte S-klasse's zijn S63 AMG's, één à twee procent zijn S65 AMG's. Voorlopig is deze S63 AMG de sterkste in zijn klasse, tot Mercedes met de S65 AMG op de proppen komt.

Onder de kap schuilt het gekende M157 blok. Een BiTubro V8 met 5,5 liter longinhoud zorgt voor 585 pk en 900 Nm. Dat is 49 pk meer dan zijn voorganger. Het volledige vermogen is beschikbaar op 5.500 rpm, het koppel is maximaal beschikbaar vanaf 2.250 rpm. Nog niet onder de indruk? Wat dacht u van een sprint naar 100 km/u in amper 4,4 seconden. Daarmee hoort hij in ons supercar segment van minder-dan-vijf-seconden.

Opvallend is dat de LWB even snel de sprint afwerkt als de standaard S63 AMG. De langere versie is ook enkel als rechtsgestuurde wagen. Al heeft Mercedes er een commerciële uitweg voor gevonden. Koop de LWB en vink 4MATIC aan en je kan hem ook linksgestuurd kopen.

Mercedes S63 AMG 2013

Het blok werd gekoppeld aan de AMG Speedshift MCT 7-traps automaat. Een sportievere uitlaat en gecontroleerd openen van kleppen zorgen voor een stevige AMG-brul. Mercedes trachtte het AMG karakter in de 4MATIC varianten te houden door 67% van het vermogen op de achterwielen te laten, de overige 33 procent gaat dan naar de voortrein. Op papier verbruikt de S63 AMG 10,1 liter, mede dankzij de start/stop.

Mercedes S63 AMG 2013

Inzake uitstraling blijft de AMG-variant erg bescheiden. De nieuwe S-klasse vonden we een geslaagde oefening, deze AMG had voor ons iets meer mogen zijn. Al zijn er uiteraard een pak verschillen. Nieuwe bumper vooraan met grotere luchthappers, sideskirts langszij, dikke achterbumper met ditto difusor en de dubbele uitlaat aan beide kanten. De sloefen zijn maatje 255/45 vooraan en 285/45 achteraan, de velgen zijn 19 duims. Achter de velgen schuilen de contrasterende gele remklauwen.

Mercedes S63 AMG 2013
Mercedes S63 AMG 2013

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
MDC 13:48
afbeelding van MDC

@Johnny Prijzen beginnen vanaf 124.100€ BTW excl. en kan besteld worden bij Mercedes Schilde!

Adriaan 16:12
afbeelding van Adriaan

150.000 euro voor het "basis" model. En toch nog zo een "grote" (alles is relatief natuurlijk) afzetmarkt hebben. Het is duidelijk niet voor iedereen crisis.
Maar ik heb het nut nooit echt begrepen van een amg versie van de s klasse. Ik heb een tijdje rondgereden met een s350 4 matic. En dat was een droom van een auto, maar een collega van mij had toen een 730d en die vond ik al veel te "sportief" afgesteld. Als je in puur comfort wilt rondbollen zit je bij de s klasse goed. Maar als je schnell over de nurburgring wilt scheuren koop je echt wel wat anders dan een s amg. Drugsdealers en pooiers zullen mij ongetwijfeld ongelijk geven. Maar in mijn ogen koop je dan beter een gewone s klasse en een exige. Op die manier heb je beide, maar gelukkig niet samen.

Adriaan 16:16
afbeelding van Adriaan

Na het herlezen van mijn laatste zin toch ff zelf beseft dat die niet klopt. Wat ik vooral bedoel is dat een sport versie nooit echt comfortabel kan zijn, en dan een slee gelijk de s klasse nooit echt snel kan zijn. Dus je hebt van de twee markten eigenlijk de nadelen. Tenzij je graag aan het rood licht met een klasse bak een porsch in zijn onderbroek wilt zetten. Maar hoe lang blijft dat leuk?

Techno Patat 19:30
afbeelding van Techno Patat

Hoelang blijft de Ring afknallen leuk? Tot het een keer fout afloopt...

En ik blijf het eigenlijk ook verbazingwekkend lang leuk vinden om lease a4's en 320's af te rossen :D!

En ik snap de redenering achter een S63 net wel! En moest ik in de markt zijn voor een S werd het zeker een AMG! Veel comfortabeler dan 90% van het belgische verkeer, veel sneller dan 95% van het Belgische verkeer en op een circuit moet je daar niet mee komen. Een paar duizend kilo's teveel!

Gewoon tussensprintjes doen, genieten van het geluid (kleppen OPEN dus :P!) en heel comfortabel rondcruisen... Enkel parkeren is wat lastig met zo een slee, en velgen zijn snel bekrast :(!

Techno Patat 19:34
afbeelding van Techno Patat

On topic: ik ben er net niet helemaal weg van! De vorige was subtiel genoeg om er niet vantussen te springen, maar opvallend genoeg om heel de E40 naar het rechtervak te duwen!

Deze is me net wat te subtiel voor zover dat een S-klasse subtiel kan zijn. Maar het interieur is wel nice, al ben ik niet weg van het stuur, maar het is al beter dan bij de gewone S :-)! Al zou ik toch eerder voor een E63 gaan, niet veel minder comfortabel en veel speelser!

Yannick 12:14
afbeelding van Yannick

adriaan... hier in schilde rijden 10 tallen AMG rond... die dingen gaan zelden boven de 2500 toeren helaas. Merendeel koopt dat gewoon "omdat dat de duurste is" En snel zijn ze wel als je wil maar wie wil daar nu iets anders mee doen dan draggen aan het licht :-) 1 keer een cls brabus geweten die wél vol kot gaf overal. EPIC SOUND IS EPIC.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws