
UPDATE: Nu met video
In dit segment is er maar één speler, dat is deze Mercedes. Want voorlopig is er nog steeds geen sprake van een Audi RS8 of een BMW M7. De grootste Mercedes heeft vandaag wél zijn snelste variant gekregen, deze S63 AMG.
Klanten heeft Mercedes voor deze S63 AMG voldoende, lijkt ons. Drie tot vijf procent van alle verkochte S-klasse's zijn S63 AMG's, één à twee procent zijn S65 AMG's. Voorlopig is deze S63 AMG de sterkste in zijn klasse, tot Mercedes met de S65 AMG op de proppen komt.
Onder de kap schuilt het gekende M157 blok. Een BiTubro V8 met 5,5 liter longinhoud zorgt voor 585 pk en 900 Nm. Dat is 49 pk meer dan zijn voorganger. Het volledige vermogen is beschikbaar op 5.500 rpm, het koppel is maximaal beschikbaar vanaf 2.250 rpm. Nog niet onder de indruk? Wat dacht u van een sprint naar 100 km/u in amper 4,4 seconden. Daarmee hoort hij in ons supercar segment van minder-dan-vijf-seconden.
Opvallend is dat de LWB even snel de sprint afwerkt als de standaard S63 AMG. De langere versie is ook enkel als rechtsgestuurde wagen. Al heeft Mercedes er een commerciële uitweg voor gevonden. Koop de LWB en vink 4MATIC aan en je kan hem ook linksgestuurd kopen.

Het blok werd gekoppeld aan de AMG Speedshift MCT 7-traps automaat. Een sportievere uitlaat en gecontroleerd openen van kleppen zorgen voor een stevige AMG-brul. Mercedes trachtte het AMG karakter in de 4MATIC varianten te houden door 67% van het vermogen op de achterwielen te laten, de overige 33 procent gaat dan naar de voortrein. Op papier verbruikt de S63 AMG 10,1 liter, mede dankzij de start/stop.

Inzake uitstraling blijft de AMG-variant erg bescheiden. De nieuwe S-klasse vonden we een geslaagde oefening, deze AMG had voor ons iets meer mogen zijn. Al zijn er uiteraard een pak verschillen. Nieuwe bumper vooraan met grotere luchthappers, sideskirts langszij, dikke achterbumper met ditto difusor en de dubbele uitlaat aan beide kanten. De sloefen zijn maatje 255/45 vooraan en 285/45 achteraan, de velgen zijn 19 duims. Achter de velgen schuilen de contrasterende gele remklauwen.


Recente reacties
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Wew, die meerprijzen... Kan je toch wel heeeel wat aantal keren voor gaan tanken, eer je er...
Door FLP 14 uur geleden
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Ik maak graag vergelijkingen. Hieronder de basis prijs van het model t.o.v. de hybride variant die...
Door John 1 dag geleden
Rijtest: Mazda CX-5 facelift (2022)
Tja, rij nu negen jaar cx5. Nooit problemen. Heb pas geleden de nieuwe Tucson en Sportage getest....
Door Harry zijlstra 1 dag geleden
Rijtest: Lexus IS 300h (2017)
Beste Michel, ik heb 1 van de eerste exemplaren, juli 2013. Rijd na 274.000 km nog steeds als nieuw...
Door Paul van Ham 2 dagen geleden