Nadat gisteren alle foto's en informatie al bekend raakte, stelde BMW vannacht het lang verwachte duo M3 sedan en M4 coupé voor.
Er is geen verwarring meer mogelijk. "Heb je een M3 coupé? - neen een M3 sedan". Die vraag kunnen we klasseren en gaat in de geschiedenisboeken. Wie binnenkort een M3 rijdt, doet dat altijd in een sedan. Een M4 is steevast voor de coupé-rijders.
Dat wil zeggen dat beiden weinig of niet verschillen. Onder de kap schuilt de zescilinder M TwinPower Turbo, goed voor 431 pk en 550 Nm. Het blok kan gekoppeld worden aan een manuele zesbak of een zeventraps automaat. Opvallend is dat de manuele versnellingsbak bij terug schakelen zelf tussengas geeft. Daarmee hoef je als bestuurder nog minder te doen. de M3, gekoppeld aan een zeventraps automaat, sprint naar 100 km/u in 4,1 seconden en beschikt over Launch Control. De topsnelheid ligt op 250 km/u, wie kiest voor het optionele M Driver's package kan tot 280 km/u doortrekken.
Toen de gelekte plaatjes gisteren online kwamen was de algemene opmerking dat het er allemaal wat te pocherig uitziet. Dat heeft uiteraard alles te maken met de uitgebouwde wielkasten, uitlaten, 18 inchers, power dome op de motorkap enzovoort. Het carbon dak ziet er wel cool uit en zorgt uiteraard voor een gewichtsbesparing. In totaal in deze nieuwe generatie M3 sedan 80 kilogram lichter dan de uittredende M3 sedan, deze nieuwe weegt 1.520 kilogram. Dat de M3 ook 25 procent schoner is voor moeder natuur is in dit segment een bijzaak.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 2 dagen geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 2 dagen geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 2 dagen geleden