
Vanaf volgend jaar kan je ook je gading bij Ford vinden als je op zoek bent naar een iets grotere SUV. Deze Edge zal daarbij een broeihaard zijn van nieuwe technologie bij Ford.
Het stond al langer op de planning bij het merk met de blauwe ovaal. Door de ' One Ford-strategie' kunnen we een resem aan Amerikaanse modellen ook hier verwachten. Denk dan aan de Mustang en in mindere mate aan de EcoSport. Deze Edge begon ook in 2006 zijn carrière in Amerika. Maar met de oversteek naar andere continenten is-ie helemaal nieuw om te voldoen aan onze Europese eisen.
Amerikaanse snoet
Toch konden ze het bij Ford niet laten om voor een Amerikaans design te kiezen. Al is dat niet negatief, want als ze ergens SUV's kunnen ontwerpen, dan is het daar wel. Het resultaat is een mastodont van een wagen - officiële afmetingen hebben we nog niet, maar gok op Mercedes ML-grootte - met een plompe voorkant en een dynamische achterkant. Vooral in profiel ziet de achterpartij er heerlijk uit met een scherp teruglopende achterraam en doorlopende achterlichten. Dat er daardoor minder kofferruimte is, zal ons worst - of Amerikaanser: hot dog - wezen.

Innerlijke rust
Binnenin zien we dan weer - eindelijk - een dashboard dat niet bezaaid is met 348 druk- en 26 draaiknoppen. Nee, de middenconsole is relatief leeg voor een Ford, al zagen we hetzelfde bij de Focus Facelift. Verder pocht Ford met de afwerking, de materiaalkeuze en het gebruiksgemak voor de vijf inzittenden. Wij zien vooral een digitaal instrumentencluster vlak voor de neus van de chauffeur. Verder krijg je als eigenaar ongeveer al het speelgoed (mits je betaalt) dat je kan verwachten in een wagen van deze orde: Adaptieve cruise control, Active Park Assist, Active city stop en Blind Spot herkenning. Al is er meer...

Active Noise Cancellation
Het kwam eerder bij ons al voorbij in een video, binnenkort zullen we het zelf ook kunnen testen op de Edge. Adaptive Steering is een systeem dat continu de stuurverhouding aanpast. Licht in de stad, zwaarder op snelheid. Dat door - en hier komt het echt nieuwe stuk voor Ford - een precisiegestuurde regeleenheid die in het stuurwiel is gemonteerd.
Opvallender dan het stuurgevoel moet wel het geluid in de Edge zijn. Via drie microfoons in het interieur wordt het geluid van de motor en buitenaf geneutraliseerd. Hierdoor zou het binnenin heerlijk stil moeten zijn. Tien jaar terug nog technologie voor het jaar 3000, binnenkort verkrijgbaar in een Ford onder de noemer Active Noise Cancellation-systeem.

Motorisch
Onder de kap van de Edge is het dieselen geblazen - of geblazen diesel, zo u wil. De 2.0 TDCi Duratorq-diesel komt er in twee versies. Eentje met 180 pk en 400 Nm koppel (149 g/km CO2) gekoppeld aan een handbak met zes verzetten en eentje met 210 pk en 450 Nm koppel (159 g/km CO2) die het doet met de powershift 6-trapsautomaat met dubbele koppeling. Beide motoren zijn gekoppeld aan een intelligent systeem met vierwielaandrijving, Torque Vectoring Control en Curve Control.

De verkoop start begin volgend jaar in Noord-Amerika, waarna hij zijn weg naar Europa zal vinden.
Recente reacties
508 Peugeot Sport Engineered: welpje wordt wilde leeuw
Is dat nu nog steeds die beruchte 1.6 THP-motor die ze hierin lepelen?
Door FLP 2 uur geleden
Rijtest: Volkswagen Touareg 3.0 TDI (2018)
knappe wagen, zeer knap interieur maar please.... geef ons terug drukknoppen, die touchscreens...
Door Yannick 22 uur geleden
Volvo Gent: 12 seconden om evenwicht te herstellen
produktieplanning is geen lachtertje ... moet een hel zijn bij een startup zoals Tesla ...
Door suskewiet 1 dag geleden
Autosalon Genève 2019: premières van A tot Z
Euh ... en de nieuwe BMW 3 touring ???
Door stijn L 1 dag geleden