Officieel: Jaguar XE (2014)

jag_xe_s_image_080914_01_lowres

In Londen heeft Jaguar officieel hun Britse killer voorgesteld. Het D-segment heeft er een respectabele kat bij.

Er bestond geen twijfel dat de designtaal van Jaguar ook goed zou passen op een concurrent van de BMW 3 Reeks, Audi A4 en Mercedes C-Klasse. De XE is er dan ook ééntje die er staat. Een strakgelijnde snoet met de typerende grille, knappe zijlijn en een stevige achterkant met de XE-S badge.

Er zit meer in dan je denkt

Jaguar hoopt niet enkel klanten van de Duitsers af te snoepen met het uiterlijk van de XE. Ook onder de carrosserie is er straf werk geleverd. Zo wordt er enorm veel aluminium gebruikt (ongezien in het segment) en is de voortrein afgeleid van die van de F-Type. Deze XE is de lichtste en stijfste Jaguar-berline. Daarboven op is hij de meest gestroomlijnde Jaguar aller tijde met een Cd waarde van 0,26. Achteraan zorgt de Integral Link ophanging voor het juiste comfort en rijdynamiek

jaguar xe s

Verder belangrijk technologisch foefje is het gloednieuw 8-inch infotainmentsysteem. Gedoopt tot InControl is het een systeem dat - op het eerste gezicht - eindelijk kan concurreren met de andere op de markt. De InControl fungeert zelfs als Wifi-hotspot.

jaguar xe s

Technologisch beschikt de XE ook over intelligente actieve veiligheidssystemen om de bestuurder te ondersteunen wanneer nodig. Het is ook de eerste wagen ter wereld uitgerust met het ASPC-systeem (All Surface Progress Control). Het volledig nieuwe systeem, dat steunt op de decennialange terreinwagenervaring van de Jaguar Land Rover-ingenieurs, werkt als een snelheidsregelaar voor lage snelheden. ASPC is actief tussen 3,6 en 30 km/u: door het remsysteem en de motor nauwkeurig te regelen, biedt het zelfs in de gladste omstandigheden een optimale tractie zonder slip, en dat zonder dat de bestuurder de pedalen hoeft aan te raken.

jaguar xe s

Zuinige drinker

Voor de lancering van de XE koost Jaguar voor de XE S uitvoering. Die krijgt de bekende 3.0 liter V6-compressiemotor onder de kap met 340 pk. Het vlaggenschip sprint naar 100 km/u in 5,1 seconden.

Wie het liever met minder doet kan kiezen voor de 2.0 liter Ingenium-dieselmotor met amper 99 g/km CO2 en een gemiddeld verbruik van 3,8 liter. De viercilinder wordt in twee varianten aangeboden, al houdt Jaguar voorlopig nog de lippen stijf over de vermogens en prestaties.

De nieuwe Jaguar XE is beschikbaar vanaf 35.000 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Rob 21:51
afbeelding van Rob

hebben..., Hebben, HEBBEN!!1!
Gaarne in het groen, met spaakvelgen, fijne V6 en hout in het interieur. Afleveradres: Tukkerland. Alvast bedankt Jaguar! ;-)

Techno Patat 22:15
afbeelding van Techno Patat

Nbeetje jammer van de flauwe zetels en het simplistische interieur vind ik! De andere jag's hebben een heel cool interieur, deze mist heel wat in mijn ogen!

Maar die looks zijn magnifiek, van de kop tot de neus is het een pareltje geworden!

Mesoerrie 12:33
afbeelding van Mesoerrie

waaauuww, hoe je nu nog zo'n Duitse dealer kan binnenstappen weet ik niet

Pieter A. 12:05
afbeelding van Pieter A.

Het is natuurlijk een Jaguar - klinkt al meteen heel chique - en is ook 7,000 euro duurder dan een instap 3-reeks. Al heb je bij een standaard XE al meteen de nodige aankleding en opties waarvoor je bij BMW nog extra betaalt. Dus 100% mag je die basisprijzen natuurlijk niet vergelijken...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws