Officieel: Porsche 911 GTS (2014)

porsche-911-carrera-gts-2014_01

Porsche breidt het gamma van de huidige 911 uit met de GTS-variant. Net zoals bij de vorige generatie biedt die een mooie uitweg voor mensen die de 911 Turbo iets te extreem vinden. Al kom je met 430 pk niets tekort.

De GTS-benaming zit diep gebakken in de geschiedenis van Porsche. Het eerste model van deze Grand Touring Sport, een 911, zag het levenslicht om dienst de doen voor de gelijknamige raceserie van de FIA. Anno 2014 hangen de Duitsers niet meer zo vast aan die heritage, maar krijg je wel een heerlijk scheurijzer in de plaats.

Gammavuller

Onder de kap de gekende zes-in-lijn boxermotor die in deze configuratie 430 pk stuurt naar de achterwielen. Of de vier wielen, want de GTS komt er ook met vierwielaandrijving. Een sprintje naar de honderd klokt hij af op 4,4 seconden met handbak en op 4 seconden met de PDK-automaat. Daarmee valt hij mooi tussen de Carrera S en de 911 Turbo. We hadden niet anders verwacht, want Porsche vult met deze GTS gewoonweg systematisch het gamma op. Het heeft wel een voordeel, want omdat hij gewoon het blok van de Carrera S leent, blijft de CO2-uitstoot van 223 gram (202 met PDK) gelijk. 30 extra pk's maar wel even groen. Al is er meer...

porsche-911-carrera-gts-2014_01

Hips don't lie

Zo krijgt de GTS de bredere heupen van de Carrera 4 modellen, matzwarte 20-duims velgen, bi-xenon koplampen met een donker sfeertje en het Porsche Dynamic Light System. Afwerken doen ze in Stuttgart met zwarte accenten rondom. Op mechanisch vlak krijgt elke GTS standaard het Sport Chrono pakket en - belangrijker - het Porsche Active Suspension Management systeem. Dure woorden voor systemen die het onderste uit je 911-kuip moeten halen. Voor de mensen die graag gezien worden in de GTS-kuip is er ook een cabriovariant. Prijzen hebben we nog niet, al moet je mikken op een bedrag tussen de Carrera S en de 911 Turbo. In cijfers? Pakweg zo'n 130.000 euro voor de instapper zonder vierwielaandrijving en handbak.

porsche-911-carrera-gts-2014_01

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws