Officieel: Hyundai Tucson (2015)

hyundai-tucson-2015_01

Het embargo is er af! Hoewel we deze ochtend al enkele plaatjes van de nieuwe Tucson konden bemachtigen krijgen we nu alle informatie. Klaar om een vervolgverhaal te breien aan het succes van de ix35, met een gloednieuw platform en opgewaardeerde materialen als strijdwapen.

Vergeet de ix35, want als je naar een nieuwe compacte SUV zoekt bij Hyundai, dan kom je bij de Tucson terecht. Een naam die vroeger al bestond, maar nu dus terug vanonder de modder wordt gehaald.

Toegeven, modder is misschien wat overdreven, want de Tucson zal vooral zijn leven leiden op de gebaande paden. Het zorgt er alvast voor dat Hyundai veel tijd heeft gestoken in het design. Dat breekt hard met zijn voorganger - voor de volledigheid nog eens: de ix35 - en lijkt zich te inspireren op de Santa Fé voor de grote lijnen en de nieuwe i20 voor de details. Zo zien we vooraan het nieuwe familiegezicht met de hexagonale grille en lichten die er tegenaan lopen, een stevige Z-lijn op de flank en achteraan lichten die wat proberen te ontsnappen van de wagen om meer diepte te creëren.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

hyundai-tucson-2015

Zoals het een nieuw model betaamt kreeg de Tucson een kleine groeischeut. De compact SUV van Hyundai meet tegenwoordig 4.475 mm lang, 1.850 mm breed en 1.645 mm hoog. Dat is respectievelijk 6,5 centimeter langer, 3 centimeter breder en 2,5 centimeter lager dan de uitgaande ix35. Die wielbasis is dan weer gegroeid met 3 centimeter (2.670 mm) om de inzittende meer plaats te geven.

Hyundai vult nog aan door te zeggen dat ze de A-stijl een stuk verder naar achter hebben geschoven en dat de wielbogen een stuk prominenter op het netvlies vallen. Het resultaat van die ingrepen mag er best wezen.

Ergonomie troef

Ook binnenin kijken we op een interieur dat weer helemaal mee kan. Niets wereldschokkends, maar de opgewaardeerde materialen en de nieuwe navigatie met TomTom-technologie moeten klanten overtuigen. De middenconsole zou dan weer een toonbeeld van ergonomie moeten zijn en optionele stoelen met rood leder moeten wat meer stijl binnen brengen. De koffer, die is voortaan 513 liter groot en een panoramisch dak hoort ook tot de mogelijkheden.

hyundai-tucson-2015

Op technologisch vlak noteren we een autonoom emergency Brake System, Lane assist, blindehoekwaarschuwing en snelheidswaarschuwing. De Zuid-Koreanen dachten tevens aan de zwakke weggebruikers, want bij een aanrijding springt de motorkap wat naar boven om de val van een fietser/ voetganger wat te verzachten.

Tot 184 pk

Onder al dat nieuw blinkende metaal en al die knappe technologie van de Tucson zit een compleet nieuw platform. Een onderstel dat wordt bijgestaan door een resem aan motoren. Benzinerijders hebben een atmosferische 1.6-liter GDI met 135 pk en een 1.6-liter T-GDI met de T van Turbokracht en 176 pk. Die laatste kan je tevens uitrusten met de nieuwe 7DCT-automaat met dubbele koppeling.

hyundai-tucson-2015

Liever diesel verbranden? Dan heb je de keuze uit een 1.7-liter en een 2.0-liter viercilinder. Die eerste wekt steevast 115 pk op en de tweede komt in twee vermogensversies. Met 136 pk en 184 pk. De 2.0 beschikt optioneel ook over een automaat, maar dat is wel de oude 6-bak.

Verwacht de Tucson dit najaar bij je plaatselijke Hyundai-dealer.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
GÜNTHER 18:36
afbeelding van GÜNTHER

heel geslaagde voorkant, maar jammer van die "lompe achterkant", waarom die uitstekende lichtblokken? Waarom zijn deze niet netjes ingewerkt..... Aziaten hebben blijkbaar iets met het "verkeerd" tekenen van het achterste van een wagen, steeds zo'n lompe toestanden. De Toyota Auris heeft zo een mooi snoetje, maar een oerlelijk achterste. Ik zag gisteren de beelden van de gloednieuwe Avensis. Zeer geslaagde voorkant, maar alweer die lompe pompeuze achterkant? Please, zeg mij waarom die Aziaten dit toch doen.... ik snap er niets van. Wel een dikke duim voor het dashboard

Frau Deur 23:41
afbeelding van Frau Deur

Mooi man! Nissan kan terug inpakken met zijn Qashqai

homanito 18:47
afbeelding van homanito

Dan zal de tucson toch een stukje moeten beter rijden dan de ix35 want aan rijgedrag en wegligging moet hij nog veel leren van een QQ
Wel een mooie wagen die ix35 en ruimer maar dan heb je alles gehad de rest speelt alleen maar in het voordeel van Nissan

Pindaman 22:49
afbeelding van Pindaman

Bijlange niet. De bouwkwaliteit van Hyundai ligt veel hoger dan bij Nissan. Wat wil je, een Nissan die propvol Renault-techniek zit.

homanito 09:52
afbeelding van homanito

En toch kies ik voor een Nissan het rijgedrag en wegligging tellen voor mij dubbel als driver, en nog nooit een Nissan uit elkaar zien vallen, en de 1.6 dci van Renault stukken beter dan de 1.7 van de Hyundai kwa kracht en souplesse zelfs duurzaamheid.
Maar blijf erbij de nieuwe Tucson ziet er wel stoer uit. En wie weet een hele verbetering van rijgedrag nu als we hem kunnen testen rijden zien we wel verder.

Wim 10:44
afbeelding van Wim

Interessant debat, we zullen een duotest proberen te regelen ;)

MS 14:31
afbeelding van MS

Blijkbaar nog nooit een test gedaan met de 2, afwerking, zetels, standaard items, wegligging, zowel op de gewone baan of boerenpaadjes veel malen beter dan de QQ

Hyundai Tucson 21:00
afbeelding van Hyundai Tucson

Hyundai heeft wat kwaliteit en duurzaamheid niets meer te bewijzen, nu komt er nog een topdesign bij en zeker en vast betere rijeigenschappen. De Nissanrenault Quasqai (waar de achterkant een copie is van de huidige IX35) zal zich schrap mogen zetten.

Ms 14:33
afbeelding van Ms

En eindelijk een 1,6 turbo en DSG bak, yes, whe go for it

herwin 12:43
afbeelding van herwin

prachtig!!! nu nog wachten op de resultaten en ook de prijs.

Frank Willemen 13:12
afbeelding van Frank Willemen

Zet al die huidige SUV modellen eens naast elkaar dan vind ik de nieuwe Tucson alvast de mooiste. Ook de achterkant vind ik echt geslaagd. Ik was al helemaal weg van de nieuwe Santa Fe maar die is veel te groot voor mij persoonlijk. Volgens mijn bescheiden mening is er maar 1 model dat qua vergelijk in aanmerking komt en dat is de Mazda CX-5, das ook een mooie, zuinige en lekker rijdende SUV. De duurdere europese merken zitten met een serieus ei in hun broek, denk ik. Laatst keerde bij ons in de straat een verdwaalde nieuwe BMW X3 met diesel motor. Het geluid dat die SUV maakte is toch ook niet meer van deze tijd, zeker als je weet dat deze SUV een pak duurder is dan de Tucson. Nu nog wachten op de prijzen en de andere technische kenmerken en dan kunnen we echt beginnen. vergelijken.

Schumacher 20:32
afbeelding van Schumacher

Voor mij is dit een zeer geslaagde SUV qua look. Hopelijk een schappelijk prijskaartje.
Dan zal ik toch overwegen om deze aan te schaffen. Wacht ook nog op de komst van de nieuwe Renault Kadjar en nieuwe Skoda SUV. Duitse SUV's Tiguan, Q3 of X3 toch niet voor mijn budget.

gust 13:06
afbeelding van gust

Ik bezit een nieuwe tucson van 2015 1300 km met verkeersbord erkenning enGPS.
Deze zaken werken niet, hij erkent de borden maar in de bebouwd kom geeft hij de foute maxsnelheid, hij blijft de maxsnelheid weergeven die vooraf de bebouwde kom geldig is? .

Gust 13:42
afbeelding van Gust

Bijkomend op de foute max snelheid in de bebouwde kom is nu ook de radarcontrole verdwenen op her scherm.
de garage wil wel helpen maar kan het niet oplossen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws