Autonieuws: Officieel

Officieel: Hyundai Tucson (2015)

Het embargo is er af! Hoewel we deze ochtend al enkele plaatjes van de nieuwe Tucson konden bemachtigen krijgen we nu alle informatie. Klaar om een vervolgverhaal te breien aan het succes van de ix35, met een gloednieuw platform en opgewaardeerde materialen als strijdwapen.

Vergeet de ix35, want als je naar een nieuwe compacte SUV zoekt bij Hyundai, dan kom je bij de Tucson terecht. Een naam die vroeger al bestond, maar nu dus terug vanonder de modder wordt gehaald.

Toegeven, modder is misschien wat overdreven, want de Tucson zal vooral zijn leven leiden op de gebaande paden. Het zorgt er alvast voor dat Hyundai veel tijd heeft gestoken in het design. Dat breekt hard met zijn voorganger - voor de volledigheid nog eens: de ix35 - en lijkt zich te inspireren op de Santa Fé voor de grote lijnen en de nieuwe i20 voor de details. Zo zien we vooraan het nieuwe familiegezicht met de hexagonale grille en lichten die er tegenaan lopen, een stevige Z-lijn op de flank en achteraan lichten die wat proberen te ontsnappen van de wagen om meer diepte te creëren.

Image
hyundai-tucson-2015

Zoals het een nieuw model betaamt kreeg de Tucson een kleine groeischeut. De compact SUV van Hyundai meet tegenwoordig 4.475 mm lang, 1.850 mm breed en 1.645 mm hoog. Dat is respectievelijk 6,5 centimeter langer, 3 centimeter breder en 2,5 centimeter lager dan de uitgaande ix35. Die wielbasis is dan weer gegroeid met 3 centimeter (2.670 mm) om de inzittende meer plaats te geven.

Hyundai vult nog aan door te zeggen dat ze de A-stijl een stuk verder naar achter hebben geschoven en dat de wielbogen een stuk prominenter op het netvlies vallen. Het resultaat van die ingrepen mag er best wezen.

Ergonomie troef

Ook binnenin kijken we op een interieur dat weer helemaal mee kan. Niets wereldschokkends, maar de opgewaardeerde materialen en de nieuwe navigatie met TomTom-technologie moeten klanten overtuigen. De middenconsole zou dan weer een toonbeeld van ergonomie moeten zijn en optionele stoelen met rood leder moeten wat meer stijl binnen brengen. De koffer, die is voortaan 513 liter groot en een panoramisch dak hoort ook tot de mogelijkheden.

Image
hyundai-tucson-2015

Op technologisch vlak noteren we een autonoom emergency Brake System, Lane assist, blindehoekwaarschuwing en snelheidswaarschuwing. De Zuid-Koreanen dachten tevens aan de zwakke weggebruikers, want bij een aanrijding springt de motorkap wat naar boven om de val van een fietser/ voetganger wat te verzachten.

Tot 184 pk

Onder al dat nieuw blinkende metaal en al die knappe technologie van de Tucson zit een compleet nieuw platform. Een onderstel dat wordt bijgestaan door een resem aan motoren. Benzinerijders hebben een atmosferische 1.6-liter GDI met 135 pk en een 1.6-liter T-GDI met de T van Turbokracht en 176 pk. Die laatste kan je tevens uitrusten met de nieuwe 7DCT-automaat met dubbele koppeling.

Image
hyundai-tucson-2015

Liever diesel verbranden? Dan heb je de keuze uit een 1.7-liter en een 2.0-liter viercilinder. Die eerste wekt steevast 115 pk op en de tweede komt in twee vermogensversies. Met 136 pk en 184 pk. De 2.0 beschikt optioneel ook over een automaat, maar dat is wel de oude 6-bak.

Verwacht de Tucson dit najaar bij je plaatselijke Hyundai-dealer.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen