In Europa lopen we er niet meteen zo warm van, maar gisteren was een hoogdag voor het Amerikaanse continent. Chevrolet stelde namelijk haar zesde generatie voor van de Camaro. Die straalt nog steeds bakken muscle car uit. En we zouden het niet anders willen.
Vooraf was er veel te doen rond het uiterlijk van de nieuwe Camaro. Voor de Amerikanen mag alles namelijk bij het oude blijven en moet hun ponycars er zo breed en blokkerig mogelijk uit zien. Een stelling waar ze grotendeels aan vast hebben gehouden bij Chevrolet, al kan je niet ontkennen dat er een sausje van de Corvette te bespeuren valt. Ze zijn er namelijk in geslaagd om het design boller maar toch scherper te maken. Met een stuk meer vouwlijnen dan voordien. Dik is het alvast.
Audi'tje doen
Als je Amerikaanse bolides ergens op kan pakken, dan is het wel op de interieurs. Met een halve fabriek aan harde plastics en een povere afwerking. Net zoals Ford met de nieuwe Mustang hebben ze bij Chevrolet er alles aan gedaan om dat tot het verleden te laten horen. Ze pakken alvast uit met een lekkere opstelling van de bedieningselementen, een 8-duims scherm voor het infotainmentsysteem en - even niet kijken Audi - ventilatiemonden waar je aan kan draaien om de temperatuur te regelen.
Met viercilinder
Uiteindelijk geven de meeste kopers geen moer om de afwerking van het interieur. Zo'n Camaro bestaat namelijk maar om één reden: belachelijk veel kracht bieden voor een lage prijs. Op het vlak van kracht zit het alvast goed want de 3.6-liter V6 pakt uit met 330 pk, 386 Nm én cilinderuitschakeling. Om maar te zeggen dat ze technologisch niet stilstaan daar in Amerika. De sportiefste SS-versie krijgt een 6.2-liter V8 onder de kap gedouwd met maar liefst 440 pk en 610 Nm. BMW's M4 plagen, iemand?
Ford rust de Mustang met een viercilinder uit en ook Chevrolet kan er niet aan ontsnappen. Daarom zal de nieuwe Camaro buiten V6- en V8-geweld ook vier cilinders in een rij onder de kap krijgen. Dat blok is 2-liter groot, krijgt drukvoeding, beschikt over 270 pk en 393 Nm en sprint in 6 seconden naar de honderd. Zelfs den Amerikaan kan er niet meer aan ontsnappen. Alle torretjes komen met een manuele zesbak of een automaat met acht trappen.
Wat zit er nog onder de kap?
Onder de nieuwe carrosserie rust het GM Alpha-platform. Dat doet ook dienst bij de Cadillac ATS, CTS en CTS-V. Die laatste beschikt over 640 pk onder de kap, dus het chassis zou geen moeite moeten hebben om de kracht van de Camaro aan te kunnen die voortaan ook 100 kilogram lichter is. Het rijgedrag wordt verder bepaald door de MacPherson-ophanging vooraan en een vijfarmige multilink achteraan. Best nodig om al de kracht via de achterwielen in goede banen te leiden. De SS-variant kan verder nog uitgerust worden met een Magnetic Ride ophanging.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen