Toyota heeft een nieuw werkpaard naar de stal gehaald. Die heet nog altijd Hilux, is nog altijd een pick-up, maar doet het voortaan met royalere afmetingen en modernere technologie.
Het is een totaal nieuw model en hoewel die visueel grotendeels op zijn voorganger gelijkt, meet de nieuwe Hilux toch 7 centimeter langer en 2 centimeter breder. Die afmetingen worden kracht bijgezet door een stevigere voorbumper, uitvergrote wielkasten en een lagere daklijnen. Kortom; het ziet er gestroomlijnder uit. Verder krijg je voortaan (waarschijnlijk optionele) LED koplampen met dagrijverlichting en velgen die van 16-duims tot 18-duims gaan.
Binnenin neemt de pick-up stevig wat trekjes over van de Auris, waardoor je eigenlijk niet het gevoel hebt met een utilitair voertuig onderweg te zijn. Een knap aanraakscherm voor het infotainmentsysteem, moderne metertjes, lederen bekleding en... het ouderwets ogende digitale klokje midden op het dashboard. Het blijft een Toyota natuurlijk.
Sleurbeest
Krachtbronnen zijn afhankelijk van de markt waarop 'ie verkocht wordt. In totaliteit zijn er 4 torretjes. Een 2.4-liter turbodiesel met 160 pk en 400 Nm, een 2.8-liter turbodiesel met 177 pk en 450 Nm, een 2,7-liter atmosferische benzine met 164 pk en een stevig 4-liter zescilinder met 278 pk. Verwacht die laatste twee echter maar niet op onze Belgische markt. De aandrijving gebeurt - afhankelijk van de uitvoering - via een manuele of automatische zesbak. Die sturen de kracht naar de achterwielen of de vier wielen.
Achteraan de Hilux kan je tot 3.500 kilogram sleuren en achterin de kuip kan je 1.240 kilogram kwijt. Hoewel een Europese variant nog niet is geconfirmeerd - deze plaatjes met rechtsgestuurd model zijn voor Australië en Thailand - start de productie de komende maanden.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden