Officieel: Audi A4 Berline & Avant B9 (2015)

audi-a4-b9-2015_03

Na acht jaar dienst, en een tussentijdse facelift, krijgt de Audi A4 aflossing. Die vijfde generatie - B9 voor de Audi-kenners - zorgt alvast voor geen wereldschok op het vlak van design. Nee, de nieuwigheden moet je achter die carrosserie gaan zoeken.

Naar goede Audiaanse gewoonte moet het merk uit Ingolstadt twee keer zeggen dat het hier over een compleet nieuwe generatie gaat. Want visueel zou je zo geloven dat het om een facelift gaat. Desalniettemin groeide de A4. Zo meet de Berline voortaan 25 mm langer, 16 mm breder en groede de wielbasis een volle 12 mm. Uiterlijke nieuwigheden moeten de middenklasser vooral scherper doen ogen.

Dat scherper uiterlijk zorgt er trouwens voor dat de Berline en Avant kunnen uitpakken met een beter weerstandscoëfficiënt (0.23 voor de sedan en 0.26 voor de avant).

audi-a4-b9-2015_03

TT-interieur

Binnenin merk je de evolutie een stuk beter op. Als chauffeur krijg je een stevig 12.3-duims TFT-scherm en een head-updisplay voor je neus dat we ook al kennen vanuit de TT en Q7. Dat die systemen optioneel zijn mag trouwens wel duidelijk zijn. Je rechterhand kan dan weer het MMI-systeem bedienen via een draaitoets met geïntegreerd aanraakscherm. Dat systeem bedient op haar beurt dan het infotainmentsysteem dat zich toont via het - jawel hoor -8,3-duims zwevend scherm op het dashboard. Een Bang & Olufsen geluidssysteem behoort ook tot de mogelijkheden.

audi-a4-b9-2015_03

Kijken we voorbij die technologie - die tegenwoordig wel de helft van het interieur vult -, dan zien we ventilatiemonden die tegenwoordig over één lijn doorlopen, een fraaie middenconsole en compleet nieuwe stoeltjes. Voor de koffer-aficionados: de A4 Avant zeult voortaan tot 1.510 liter mee met de achterbank naar beneden. Moet die recht blijven, dan krijg je nog 505 liter kwijt. Dat is 15 liter meer dan voordien.

Op dieet

Audi heeft al haar nieuwe modellen naar de gym gestuurd, dat is niet anders voor deze nieuwe A4. Rijden doet hij op het MLBevo-platform dat er mede voor zorgt dat 'ie tot 120 kilogram verliest. Koppel dat aan een herwerkte stuurinrichting en de nieuwe generatie zou een stuk sportiever moeten rijden.

audi-a4-b9-2015_03

Op motorenvlak pakt Audi niet uit met 'sportiviteit', wel met het in dit segment veel belangrijkere 'zuinigheid'. Benzinerijders krijgen de keuze uit drie uitvoeringen. Zo is de instapper in het A4-gamma de 1.4 TFSI met 140 pk, 250 Nm en een CO2-uitstoot van 114 g/km. Daarboven staat de 2.0 TFSI Ultra. Die wekt 190 pk en 320 Nm op en koppelt dat aan een C02-uitstoot van 109 g/km. De strafste viercilinder benzine (ook een 2.0 TFSI) krijgt maar liefst 252 pk en 370 Nm (129 g/km).

Leasingdiesel

Diesels zijn natuurlijk de belangrijkste krachtbronnen in de A4. Daarom voorziet Audi 4 TDI's. Een 2.0 TDI Ultra met 150 pk, 320 Nm, een CO2-uitstoot van 95 g/km en een normverbruik van 3.7 l/100 km zal leasingrijders alvast doen kwijlen. Daarnaast staat een 2.0 TDI met 190 pk en 400 Nm (107 g/km) bij de viercilinders. Liever zes dieselontbrandende cilinders? Dan is er de 3.0 TDI. Die komt in twee vermogensversies. Met 218 pk & 400 Nm (110 g/km) en met 272 pk & 600 Nm (129 g/km).

audi-a4-b9-2015_03

Naar goede gewoonte kan je een resem van die motoren uitrusten met de Quattro-vierwielaandrijving. Standaard bedien je alle viercilinders via een gloednieuwe manuele zesbak. Een S Tronic met dubbele koppeling en 7 trappen is optioneel (waarbij de CVT officieel wordt vervangen). De krachtigste diesel krijgt dan weer een 8-traps tiptronic.

Laat de strijd beginnen

Deze herfst vervoegt de nieuwe A4 het felbevochten segment dat tegenwoordig bestaat uit de BMW 3 Reeks, Mercedes C-Klasse, Jaguar XE en de ook pas voorgestelde Alfa Romeo Giulia. Benieuwd wie het segment kan domineren.

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
Carlos 09:27
afbeelding van Carlos

Komt er later niet nog een 'instap diesel' bij? Een 2.0 TDI met 122pk?

Yvesw 09:34
afbeelding van Yvesw

Klopt, al wordt er met geen woord gerept over de CO2-uitstoot daarvan. Daarnaast zullen er ook nog wel wat V6-benzines en S/RS-derivaten komen natuurlijk :-)

MDS 10:37
afbeelding van MDS

Wat me vooral opvalt aan het interieur is de plaatsing van de MMI-bediening ten opzichte van de versnellingspook. Dat ziet er niet zo handig uit. In het geval van deze valt het nog mee gezien het feit dat het om een automatic gaat met, op het eerste zicht, een zachte bovenkant die zich ertoe lijkt te lenen om op te leunen, maar in het geval van een manuele versnellingsbak is dat minder evident.
Ik ben ook geen fan van de tablet die er weer bovenop geplaatst is. Ingewerkte of inklappende schermen vind ik een pak eleganter.

Deze zaken terzijde vind ik dit geslaagd. Ik rij met de huidige A4 Avant en dit zal hoogstwaarschijnlijk mijn volgende wagen worden over anderhalf jaar. Uiterlijk was al goed, interieur is mooi aangepakt en de extra ruimte is welkom. Laat maar komen.

Autobart 10:42
afbeelding van Autobart

Ik denk inderdaad dat de pook van de automaat als hand-rust zal dienen bij de bediening van de MMI (zoals bij de A8 ook is). Mij lijkt het logischer als ze bij een manuele de pook en MMI omwisselen (pook naar voor, MMI tussen pook en armleuning)

MDS 10:55
afbeelding van MDS

Mijn gok, of tenminste hoop, is inderdaad dat de versies met manuele versnellingsbak de positie MMI en versnellingspook omgekeerd zullen hebben.
Zoniet zie ik dit niet goedkomen qua ergonomie.

Autobart 10:40
afbeelding van Autobart

Kunnen ze dan niet beter een 1.6 TDI van 120pk insteken (zoals die in de passat zit). Dan is ie ook in brussel nog aantrekkelijk (daar zit je nog met cc³ die meetellen).
Niet dat ik fan ben van zo'n kleine motor (heb hem in mijn Superb, 105pk). Een mooie evolutie van de wagen, maar ze hadden hem toch in gebruikelijkere kleurtjes mogen voorstellen (grijs, zwart, ... ipv geel, blauw, rood).

Autobart 10:43
afbeelding van Autobart

btw: 600NM in een A4 :o
en toch maar 129g CO2

in het artikel staat trouwens g/km - terwijl het (gelukkig) per g/100km is, toch?

DasHaus 10:55
afbeelding van DasHaus

Ik denk dat het wel degelijk g/km is.

yoran 10:56
afbeelding van yoran

nee, CO2 is in g/km.
verbruik is in l/100km :)

John 11:27
afbeelding van John

"Als chauffeur krijg je een stevig 12.3-duims TFT-scherm en een head-updisplay voor je neus"
VAG kennende moet daar waarschijnlijk nog: "voor een stevige meerprijs" bijstaan. Of zijn deze standaard inbegrepen?

Yvesw 11:48
afbeelding van Yvesw

De daaropvolgende zin verduidelijkt uw vraag ;-)

John 11:52
afbeelding van John

ahja :-) niet goed gelezen.

Christophe Van Aelst 11:54
afbeelding van Christophe Van Aelst

Vanaf wanneer te bestellen?

Dimitri S. 12:07
afbeelding van Dimitri S.

normaal te bestellen vanaf september. Leverbaar vanaf december.

anon 14:04
afbeelding van anon

Mooie co2 waarden 2.0 diesel. En zoals altijd mooi interieur. Spijtig dat het fwd is :-(

bartelskie 15:08
afbeelding van bartelskie

Zoals verwacht geen stijlbreuk maar een kleine evolutie...
Mooi, zakelijk, strak, ik wil er wel eentje in het zwart met de 2.0 TDI van 150pk

Benoche 17:22
afbeelding van Benoche

Moeten ze nu ook de lelijke stijlelementen van Mercedes kopieëren?
Groot scherm, dikke randen, maar géén touchscreen...
En ook hier lijkt het scherm er zo lastminute op geplakt, zo van "Shit! We zijn een scherm vergeten!"

Carlos 19:12
afbeelding van Carlos

Laat ons hopen dat het gezichtsbedrog is en dat het scherm verdwijnt zoals bij de A6.

berre 23:24
afbeelding van berre

De "opgeplakte" tablet is idd niet het beste idee dat ze bij Mercedes al gehad hebben maar daar stopt de kritiek voor mij... van de grote spelers is Benz de enige die risico's neemt, zowel qua interieur als exterieur...

Smaken verschillen misschien/gelukkig maar ik heb geen wauw gevoel meer bij Audi, meer van hetzelfde lijkt de slogan (qua design althans)... één van mijn jongensdromen was auto-designer worden, geen lap kunnen tekenen boorde die droom de grond in maar ik stel me nog dikwijls voor hoe dat er aan toe zou gaan... bij Benz zie ik in mijn gedachten een gepassioneerd creatief team die terugkijkt naar de historiek van het merk. Bij Audi zie ik een ge-outsourced design team in een kale meeting room, de ene helft gapend starend naar een white-board, de andere helft doodles aan het kribbelen op het voorblad van het eerste hoofdstuk van hun design-handleiding ("grilles").

Jammer want audi was vroeger mijn droomwagen, ik herinner mij nog levendig de teleurstelling toen de audi A4's niet meer op onze leasing lijst stonden wegens te lange levertermijn... ze staan er nog steeds niet op, maar zelfs al was dit toch het geval, ik zou het zelfs niet overwegen... Geef mij maar mijn CLA shooting brake die nu in mijn garage staat te blinken en die elke dag een smile op mijn gezicht tovert, zowel in het naar de auto stappen als het in de auto stappen :-)

Pieter A. 08:47
afbeelding van Pieter A.

Ziet er langs achter erg Skoda Superb uit, komt door de lichtblokken denk ik.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws