![ds 4 facelift 2015 03 ds-4-facelift-2015_03](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/merken/DS/anderefotos/ds-4-facelift-2015_03.jpg?itok=B3VFtO7M)
DS doet het voortaan zonder het Citroën voorvoegsel. Als premium alternatief voor het merk met de twee chrevrons. De 4, die krijgt dit jaar een facelift en meteen ook een hoger op z'n pootjes staande variant, de Crossback. update: Belgische prijs
Een facelift die eer doet aan de term krijg je op de DS 4, want vooraan smoelt de C-segmenter een stuk breder dankzij het gebruik van een langgerekte grille en ventilatiegaten. Daarnaast kan je beschikken over de gloednieuwe DS LED Vision koplampen. De rest van het exterieur moet het vooral hebben van de nieuwe kleurkeuzes. Want voortaan heb je de keuze uit 38 varianten. Een deel daarvan zijn duotoon waarbij het dak, achterspoiler, spiegelkappen en velg een accentkleur krijgen.
![ds-4-facelift-2015_03 ds-4-facelift-2015_03](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/DS/anderefotos/ds-4-facelift-2015_01.jpg)
Binnenin zwiert het 7-duims infotainmentscherm maar liefst 12(!) fysieke knoppen naar buiten waardoor alles een stuk strakker oogt. Dat systeem krijgt trouwens Mirror Screen-technologie om het beeld van je smartphone te toveren op het dashboardscherm. Verdere nieuwigheden zijn keyless entry, een achteruitkijkcamera, dodehoekdetectie en een intelligent tractiesysteem met betere grip op gladde oppervlaktes (Intelligent Traction Control).
DS 4 Crossback
De grootste nieuwigheid bij de facelift is echter de geboorte van een nieuwe variant. De Crossback speelt namelijk in op de populaire trend die dicteert dat alles hoog op z'n pootjes moet staan (iets waar de reguliere DS 4 eigenlijk ook niet in te kort schoot). De crossover-variant van de 4 zit maar liefst 30 millimeter hoger en krijgt een herwerkte derrière die het geheel wat meer SUV-allures geeft. Zwarte plastiek aan de onderkant maken de ruige look af.
![ds-4-crossback ds-4-crossback](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/DS/anderefotos/ds-4-crossback-2015_03.jpg)
Stuwkracht
Onder de kap van de DS 4 en DS 4 Crossback bekende motoren van het Citroën-gamma. Voor benzinesnuivers gaat het om een 130 S&S met 130 pk, 230 Nm en een start-stopsysteem. Iets hoger staat de THP 165 S&S die zijn 165 pk en 240 Nm via een nieuwe automaat met zes trappen naar de voorwielen stuurt. Helemaal bovenaan staat de 210 S&S met 210 pk en 285 Nm, een blok dat zijn weg gek genoeg niet naar de Crossback vindt.
![ds-4-crossback ds-4-crossback](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/DS/anderefotos/ds-4-facelift-2015_02.jpg)
Dieselrijders doen het met de BlueHDI in verschillende vermogensversies; 120 pk en 300 Nm (manueel of zestraps automaat), 150 pk en 370 Nm (enkel handbak) en 180 pk en 400 Nm (enkel automaat). Dit najaar zal je het duo kunnen bestellen bij de DS-dealer.
Daar betaal je voor de basisversie, de DS 4 1.2 PureTech, minimaal 21.800 euro, de DS 4 1.6 BlueHDi kost minimaal 23.800 euro. Voor de DS 4 Crossback wordt dat 22.570 euro voor de 1.2 PureTech en de goedkoopste diesel kost dan 24.504 euro.
Recente reacties
Column: F*ck de EU, koop nu een Chinese EV!
Persoonlijk vind ik het een lastige. Europese merken vertragen de overschakeling en melken de...
Door JL 1 uur geleden
Parkeerhulp voortaan standaard op alle nieuwe auto’s, met dank aan de EU
Als de verzekering er al rekening mee houdt (want doen ze niet allemaal) dan zal dat hoogstens 5 à...
Door Jan 6 uur geleden
EU duwt door: Vanaf morgen verhoogde importtarieven op elektrische auto's uit China
We leven nu eenmaal in een politeike maatschappij van kapot belasten Ooit komt de boemerang terug...
Door Markse 7 uur geleden
Dit zijn de populairste EV's van België (ook particulier)
Interessante cijfers. Toch belangrijk om "privémarkt" goed te begrijpen : auto's die niet op een...
Door Jan 7 uur geleden