Aan de vooravond van het autosalon van Genève heeft Bugatti het doek gehaald van haar gloednieuwe hypercar. De Chiron moet de tien jaar in productie gehouden Veyron opvolgen. Of de nieuwe de oude kan overklassen?
Met 1.001 pk lanceerde Bugatti met de Veyron de term hypercar. Nu, in 2016, krijgt 'ie een opvolger, onder een andere naam en met met nog meer buitensporige prestaties. Laat ons er dan ook geen Franse doekjes om winden; 1.500 pk, dat weten de techneuten in Molsheim (en ook wat de technici van de VAG-group) uit de 8-liter W12 te halen. In z'n fundamenten hetzelfde blok vanuit de Veyron, dat wel, maar om die 1.5K pk's te bekomen moest er stevig wat chirurgie worden uitgevoerd.
Die chirurgie zorgde er voor dat de rapste Bugatti voortaan 420 km/u op z'n teller kan behalen. Een sprint naar de honderd haalt de Fransoos dan weer dankzij de 1.600 Nm koppel in 2.5 seconden. Dat er daarvoor kracht naar de vier wielen wordt gezonden is een vanzelfsprekendheid. Werkkracht tussen motor en wiel is een herwerkte 7-traps automaat met dubbele koppeling.
Van GT naar asfalt
Visueel leent de Chiron stevig wat lijnen van de Vision Gran Turismo die vorig jaar werd voorgesteld. Haal daar de buitensporige spoilers en hoeken af en je krijgt deze straatlegale Chiron. Meest opvallend zijn de per vier led-lichten uitgeruste koplampen, zwierige zijlijn en vloeiend achtersteven. Kortom; de saaie styling van de Veyron is achter ons. Qua dynamische truucjes krijg je een actieve spoiler achterop, vlakke onderkant en stevige vinnen vooraan. Ook de 'hanenkam' is een fijne knipoog naar het verleden.
De monocoque is voortaan acht kilogram lichter. Al stopt daar eigenlijk het goede nieuws, want dankzij de in dimensie toegenomen proporties (82 mm langer, 40 mm breder, 53 mm hoger) legt de Chiron maar liefst 155 extra kilo's op de weegschaal tegenover zijn voorganger. Waardoor het totaalgewicht steekt op 1.995 kg.
500 stuks zal Bugatti van de Chiron maken. Ruwweg 150 stuks daarvan hebben ondertussen al een eigenaar gevonden. Kostprijs? Tussen de 2,4 en 2,6 miljoen euro... en dan zijn ze nog niet eens begonnen aan de speciale modellen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden