
Aan de vooravond van het autosalon van Genève heeft Bugatti het doek gehaald van haar gloednieuwe hypercar. De Chiron moet de tien jaar in productie gehouden Veyron opvolgen. Of de nieuwe de oude kan overklassen?
Met 1.001 pk lanceerde Bugatti met de Veyron de term hypercar. Nu, in 2016, krijgt 'ie een opvolger, onder een andere naam en met met nog meer buitensporige prestaties. Laat ons er dan ook geen Franse doekjes om winden; 1.500 pk, dat weten de techneuten in Molsheim (en ook wat de technici van de VAG-group) uit de 8-liter W12 te halen. In z'n fundamenten hetzelfde blok vanuit de Veyron, dat wel, maar om die 1.5K pk's te bekomen moest er stevig wat chirurgie worden uitgevoerd.
Die chirurgie zorgde er voor dat de rapste Bugatti voortaan 420 km/u op z'n teller kan behalen. Een sprint naar de honderd haalt de Fransoos dan weer dankzij de 1.600 Nm koppel in 2.5 seconden. Dat er daarvoor kracht naar de vier wielen wordt gezonden is een vanzelfsprekendheid. Werkkracht tussen motor en wiel is een herwerkte 7-traps automaat met dubbele koppeling.

Van GT naar asfalt
Visueel leent de Chiron stevig wat lijnen van de Vision Gran Turismo die vorig jaar werd voorgesteld. Haal daar de buitensporige spoilers en hoeken af en je krijgt deze straatlegale Chiron. Meest opvallend zijn de per vier led-lichten uitgeruste koplampen, zwierige zijlijn en vloeiend achtersteven. Kortom; de saaie styling van de Veyron is achter ons. Qua dynamische truucjes krijg je een actieve spoiler achterop, vlakke onderkant en stevige vinnen vooraan. Ook de 'hanenkam' is een fijne knipoog naar het verleden.

De monocoque is voortaan acht kilogram lichter. Al stopt daar eigenlijk het goede nieuws, want dankzij de in dimensie toegenomen proporties (82 mm langer, 40 mm breder, 53 mm hoger) legt de Chiron maar liefst 155 extra kilo's op de weegschaal tegenover zijn voorganger. Waardoor het totaalgewicht steekt op 1.995 kg.
500 stuks zal Bugatti van de Chiron maken. Ruwweg 150 stuks daarvan hebben ondertussen al een eigenaar gevonden. Kostprijs? Tussen de 2,4 en 2,6 miljoen euro... en dan zijn ze nog niet eens begonnen aan de speciale modellen.

Recente reacties
Rijtest: Audi E-Tron S Sportback (2021)
Tijd voor een volgende Euro-tig norm waarbij zulke energieverslindende obesitasmonsters niet meer...
Door Jos D. 13 uur geleden
Caterham komt in Japanse handen
Zit er niemand in België die dat importeert? Er om gaan naar de UK is nu nog niet zo te ontzien,...
Door Techno Patat 1 dag geleden
BMW Garmisch: de BMW die vergeten werd
Hallo, graag zou ik willen weten of er ook enig soort van lectuur over deze schitterende BMW...
Door Robin Beun 1 dag geleden
Jeroom versiert BMW M2 CS voor Racing Cup Benelux
Had hij ooit ook al niet de Porsche van Tom Boonen beschilderd? Of was dat Kamagurka of Herr Seele...
Door JL 3 dagen geleden