Officieel: Ford Fiesta ST met 200 pk sterke driecilinder (2017)

ford_2017_fiesta_st_07

Ford is klaar met haar nieuwe Fiesta ST en die zal niet gelanceerd worden zonder slag of stoot onder autoliefhebbers. De pretraket rooit het voortaan namelijk maar met drie cilinders. 200 pk sterk, die 1.5 Ecoboost waardoor hij nog net de BMW i8 moet laten voorgaan als driecilinder met hoogste specifieke vermogen.

Een pareltje op vier wielen, de vorige generatie Fiesta ST. Waardoor de nieuwe grote schoenen heeft om op te vullen. En terwijl Toyota's Yaris hothatch - de GRMN - een stevige 1.8 viercilinder benzine met compressor aan boord krijgt, neemt Ford een net iets andere route. Want jawel, de Fiesta ST gaat aan de driecilinder. Gezien de fetisj die Ford heeft voor dat oneven blokje heeft het uiteindelijk nog lang geduurd.

ford_2017_fiesta_st

ST200-prestaties

Toch nemen ze niet de gekende 1.0 Ecoboost vanaf het rek, wel een gloednieuwe 1.5. Waardoor je eigenlijk winst maakt ten opzichte van de 1.6 viercilinder vanuit de vorige Fiesta ST, want elke cilinder is voortaan 500 cc groot in plaats van 400 cc. We proberen tenslotte ook maar positief te blijven natuurlijk. Toch gaat Ford er prat op dat je niet zal inboeten. Wat ook merkbaar is aan de cijfers; 200 pk, 290 Nm en een sprint naar de honderd van 6,7 seconden. Exact wat de uitgaande ST200 wist neer te zetten.

ford_2017_fiesta_st

Daarnaast weten ze bij Ford te zeggen dat het blok al bij lage toeren over meer koppel beschikt dan de 1.6 van de vorige generatie. Een blok dat al bijna als een diesel was te rijden trouwens. Ook uniek is de cilinderuitschakeling. Want wanneer je de 1.5 niet de sporen geeft draait 'ie op twee cilinders.

Modi en uitlaatspielerei

Het goede nieuws? Zo'n driecilinder klinkt van nature al als een halve Porsche, waardoor het geluidsvlak goed moet zitten. Toch nemen de jongens bij Blauwe Ovaal daar geen genoegen mee, want extra grinta zal door de boxen binnen komen terwijl een actieve klep in de uitlaat als een laag boter daarover zal fungeren.

ford_2017_fiesta_st

Van grote broer Focus RS leent de Fiesta ST niet de vierwielaandrijving, wel de verschillende rijmodi. Waardoor niet enkel voorwielaandrijving de norm blijft maar ook Normal, Sport en Track present tekenen als modi. Alleen Drift blijft afwezig. Op te lossen door natuurlijk eens stevig op de rem te gaan staan in de bocht.

Ook als vijfdeurs

Visueel het bekende ST-recept van Ford. Het is te zeggen; bumperwerk dat sportief oogt zonder overdreven aan te voelen. Iets meer overdreven zijn die 18-duims velgen die niet enkel opvallen door hun diameter maar ook uitpakken met een op z'n minst gezegd uniek design.

ford_2017_fiesta_st

Over uniek design gesproken; in Amerika hadden ze 'm bij de vorige ook al, wij nu eindelijk ook. Wat juist? Een vijfdeurs die in de Fiesta ST-rangen komt te staan naast de driedeurs. Begin 2018 verschijnt de sportiefste Fiesta ten tonele. Waardoor de Ford-ingenieurs nog even tijd hebben om het rijgedrag op punt te stellen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Wim 18:02
afbeelding van Wim

knap ding

Audi22 18:52
afbeelding van Audi22

Ik ben benieuwd of die onderin en bovenin nog voldoende souplesse heeft, een 3cylinder staat daar niet om bekend. Interieur is serieus vooruit gegaan maar de achterkant is zo anoniem. Als ik zou moeten kiezen zou ik nog snel die speciale versie van het vorig model kiezen.

kris 15:56
afbeelding van kris

ik bezit een focus 3 cilinder ,de krachtige versie .de achterkant is misschien wat braaf maar ge kunt er veel voor vinden op het net .dit type motor is zeker een van de betere dat ze hebben voorzien in een ford .heb nog geen spijt gehad .
misschien een - puntje ,het verbruik ! maar kracht en dorst hebben gaan nu eenmaal goed samen ,Als ge hard werk moet ge veel drinken .

GLENN 07:02
afbeelding van GLENN

Klinkt als een halve porsche is toch meer voor mensen met heel veel verbeeldingskracht :-)
Zo'n 3-cil klinkt initieel intrigerend maar na een half uur heb je iets van "nu mag ie zijn muil gaan houden" wegens irritant gebrom :-/

Interieur is een hele vooruitgang (is ook niet moeilijk), de achterkant is iets te MPV-achtig.

Kevin 12:53
afbeelding van Kevin

inderdaad heel knap. De vorige generatie was al een hele mooie wagen (met een klein dipje op de facelift) om nu de trend nog mooier verder te zetten. Ben curieus naar wat het allemaal gaat geven :)

Waxweazel 16:31
afbeelding van Waxweazel

Totaal mislukte achterkant :s
Het lijkt wel een MPV-achterkant. Teveel op een C-max lijkende ipv een echte hothatch.

roegiers eric 11:26
afbeelding van roegiers eric

hoeveel biv moet je daarvoor ophoesten,?

Wim 10:24
afbeelding van Wim

402,67 euro BIV, jaarlijkse verkeersbelasting 213,82 euro

kris 15:46
afbeelding van kris

mooi,maar te veel in een kleine wagen .hadden dat beter in een focus gestoken .

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws