
Het offroadicoon viert dit jaar zijn 70e verjaardag en komt terug in een gelimiteerde editie met V8.
Het blijft bizar dat Land Rover in 2016 zijn Defender vroegtijdig ten grave droeg. Het model was ondanks zijn vele beperkingen nog steeds erg populair, had en heeft een immense aanhang en stond zowat synoniem met de gedachte van het merk. Maar waar bijvoorbeeld Mercedes met zijn G-Klasse zijn model nog regelmatig opfriste, hinkte de Defender achterop met een hopeloos achterhaald interieur, een compleet gebrek aan infotainment en op het einde van zijn carrière slechts een miezerige viercilinder diesel. En dat terwijl Mercedes intussen overal de grote sier zwaaide met zijn prettig gestoorde en peperdure G 500, G 63 en zelf V12 biturbo G 65 AMG-modellen.

Intussen zit de G-klasse volledig in het nieuw, terwijl de gloednieuwe Defender pas later dit jaar zal worden onthuld, inclusief een puur elektrisch variant. Het moet gepiekt hebben in Solihull vermoeden we. Maar Land Rover slaat nu min of meer terug met een nieuwe speciale editie van de klassieke Defender.

Speciaal gebouwd door Land Rover Classic afdeling, gelimiteerd op 150 exemplaren en verkrijgbaar in zowel Defender 90 als Defender 110 specificatie. Onder de kap geen ratelende viercilinder diesel maar een 400 pk en 515 Nm sterke, atmosferische 5.0-liter V8, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat van ZF. Dat lijkt er al meer op.

Om al dat vermogen de baas te kunnen werd de ophanging herzien en werden er krachtigere remmen gemonteerd. Aan de binnenzijde vinden we een hoop extra leder en fijne Recaro-kuipstoelen, terwijl het infotainmentsysteem Land Rover Classic's eigen unit is. Allemaal zaken die de tak vanaf dit jaar ook zal aanbieden voor wie zijn Defender wil upgraden.

Geef toe, je wil er een. Ondergetekende incluis. Maar de Land Rover Defender Works V8 70th Edition, om hem maar eens met zijn volledige naam te noemen, heeft in dit geval een behoorlijk prijskaartje. Land Rover quote prijzen vanaf 150.000 pond of zo'n 168.992 euro met de huidige wisselkoers. Compleet krankzinnig natuurlijk. Vooral omdat heel wat specialisten zoals Twisted je een gelijkaardig model bouwen aan zowat de helft van de prijs. Toch hebben we een voorgevoel dat ze alle 150 bijzonder snel de deur uit zullen zijn. Op naar de nieuwe Defender dan maar.
Recente reacties
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
En de mustang kan je volgens mij enkel nog nieuw met de V8 kopen. €3500 jaarlijkse rijtaks,...
Door GLENN 13 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Liefst geen van beide
Door Pieter E 1 dag geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Idd de betere keuze maar op de Toyota site staat dat het model uitverkocht is. Daar sta je dan.
Door Jos D. 1 dag geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 1 dag geleden