Een belangrijk jaar voor fervente aanhangers van de Ludospaces. Je weet wel, die omgebouwde bakkersbusjes. Het trio Peugeot, Opel en Citroën stellen namelijk een nieuwe generatie voor. Citroën bijt de spits af met de nieuwe Berlingo, die meteen ook het saaie imago van zich af schudt door de Airbumps boven te halen.
De hype van de eeuwwisseling, de Ludospace. Vakjargon voor bestelbusjes die werden omgebouwd voor personenvervoer. Een betaalbaar alternatief voor grote gezinnen die voordien een grote (en duurdere) monovolume moesten kopen. Dat die busjes reden zoals busjes... het zal de jonge gezinnen met drie kinderen worst wezen. De nieuwe generatie van de PSA-groep (Peugeot, Citroën en Opel) bouwt verder op de sterke kwaliteiten en poogt zich ook voor het eerst te positioneren als; nog best aangenaam om te rijden. De Citroën Berlingo is de eerste inzending die de woorden in daden moet gaan omzetten.
Visueel nog steeds herkenbaar als busje maar mede door Citroëns designlijn, airbumps incluis, komt de nieuwe Berlingo best fris voor de dag. Ook binnenin een stevige vooruitgang, want daar mag de boordplank tegenwoordig uitpakken met een fors infotainmentscherm en zwierige accenten (streepje leder over het dashboard, iemand?). Spullen die anderzijds natuurlijk optioneel zijn.
EMP2, neem het maar mee
Met het uiterlijk kunnen ze alvast klanten trekken, wij kicken meer op de technische nieuwigheden. De Berlingo mag voortaan rollen op het EMP2-platform van de PSA-groep. Zegt je dat niet meteen iets, dat zijn ook de fundamenten voor de Peugeot 308, 3008 en zelfs de DS 7 Crossback. Om maar te zeggen dat ze geen budgetgerief onder het karkas van de Berlingo gooien.
In de realiteit profiteert de Berlingo daardoor van kortere overhangen voor en achter (#MeerPlaats), gekrompen draaicirkel en de laatste technologie die de groep heeft te bieden. Dan hebben we het niet enkel over de diesel en benzinemotoren of de 8-traps automaat maar ook veiligheidsfuncties zoals adaptieve cruisecontrol, dodehoekdetectie, panoramische camera én zelfs een draadloze oplaadplek voor je smartphone.
Ruimtebeest
Tenslotte het nog even hebben over de ruimte? Het blijft tenslotte een busje. De kleinste nieuwe Berlingo meet 4,4 meter, daarboven staat nog een Berlingo XL van 4,75 meter. De vloer, die is vlak over de gehele lengte van het interieur en de koffer slikt in de kleinste vorm al een stevige 775 liter (zo maar een 100 liter meer dan de huidige Berlingo). De XL-versie geniet dan weer van 1.050 liter. Een deel van die ruimte kan je besteden aan twee extra zitplaatsen die je gemakkelijk weg kan halen. Waardoor de Berlingo XL, jawel, het met 7 zitplaatsen kan doen.
Zijn debuut beleeft de nieuwe Berlingo op het autosalon van Genève, dit najaar vliegt hij naar de dealers.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 1 dag geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 2 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden