Op korte tijd - letterlijk vier jaar - is de Macan uitgegroeid tot hét volumemodel van Porsche. De kleinste SUV van het merk krijgt nu een opfriskuur waardoor hij visueel meer in tred mag lopen met zijn broertjes en uit kan pakken met nieuwe technologieën. Het gaat weer storm lopen bij de Porsche-dealer.
Wat de Cayenne voor Porsche destijds deed doet de Macan nu dubbel zo goed. De "compacte" SUV doet het wereldwijd ontzettend goed voor het Duitse sportwagenmerk, waardoor ze de verkoopsneltrein op volle vaart willen houden, met een facelift. Die werd zopas voorgesteld in Shangai. Niet toevallig, want China is uitgegroeid tot één van de belangrijkste afzetmarkten voor Porsche, dan wel niet dé belangrijkste. Zo rijdt bijna 1 op 3 Macans die ooit werden geproduceerd rond in China.
Streep erdoor
Geen visuele verassingen bij de opgefriste Tijger (Macan is Japans voor tijger). Zo krijg je voortaan standaard led-koplampen mee en verschuilt de grille horizontale spijlen zoals bij de nieuwe Cayenne in plaats van een geruit motief. Duitsers en facelifts, we moeten het je niet meer uitleggen. Gelukkig kan je de opgefriste Macan sneller achteraan herkennen. Want om mooi in tred te lopen met Cayenne en Panamera worden de achterlichten verbonden via een lichtstreep.
Sommigen vinden het druk, anderen vinden het geweldig ogen. Daarnaast kan een facelift natuurlijk niet zonder nieuwe velgendesigns en kleurtjes. Die zijn er maar echt wakker liggen doen we daar niet van. Want laat ons eerlijk zijn, 90% van de Macans op ons grondgebied zijn zwart met saaie velgen.
Sport Response
Vanbinnen mag eindelijk het vierkant "tv-schempje" op de schop, voortaan prijkt er een 11-duims infotainmentscherm in het dashboard. De centrale middentunnel met knoppenwinkel blijft dan weer. Ietwat een gemist kans om dat bij Cayenne en co er tegenwoordig een fraai tactiel scherm prijkt.
Verder aanpassingen kan je vinden in de Sport Response-knop die tegenwoordig present tekent als je het Sport Chrono-pakket aanvinkt. Met een druk op die knop zet elke vezel van de Macan zich klaar om vooruit te vliegen. Een file-assistent behoort tegenwoordig ook tot de mogelijkheden. De andere kant van het Sport Response spectrum zeg maar.
Nieuwe kracht?
Nieuwe motoren? Die zijn er ook, allemaal verstopt onder de gekende naamgeving: Macan, Macan S, Macan GTS en Macan Turbo. De instapper maakt gebruik van een viercilinder met 252 pk (245 pk stuks in Europa dankzij WLTP), helemaal bovenaan verschijnt de 2.9-liter V6 vanuit pakweg de Audi RS 5 met 440 pk. Diesels? Nop.
Vanaf september opent Porsche de orderboeken voor de opgefriste Macan.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 23 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden