DS 3 Crossback: 10 dingen die je moet weten (2018)

ds-3-crossback-2018_01

Met de 3 Crossback opent DS officieel de aanval op modebewuste kopers die op zoek zijn naar een stijlvolle stadswagen. Dat is de theorie alvast... maar wat moet je nu in realiteit weten over de nieuwe DS? We sommen de belangrijkste zaken voor je op.

DS, de kans is groot dat je nog steeds denkt dat het een model van Citroën is. Technisch gezien is dat ook zo maar DS is tegenwoordig ook een op zichzelf staand merk dat fungeert als premiumspeler binnen het PSA-gamma (Citroën, Opel, Peugeot, DS). Met deze nieuwe 3 Crossback wil het Franse merk dat nog eens extra onderstrepen, door enkele vooruitstrevende technologieën te implementeren in de B-SUV. Wat je moet weten over deze nieuwe knaap? On y va!

1: Tweede generatie DS

Toen DS zich los mocht scheuren van Citroën teerde het nog op de auto's die eerst onder Citroën-vlag werden verkocht. Denk DS3, DS4 en DS5. Die laatste twee zijn ondertussen al op pensioen in de plaats krijgen we de zogenaamde tweede generatie DS'en. de 7 Crossback was het begin van die nieuwe wind, nu komt deze 3 Crossback bijstand leveren. DS heeft trouwens ontiegelijk hoge verwachtingen van deze compacte crossover. Naar analogie met het succes van de DS 3 hatchback.

2: Verzonken portiergrepen

Het is dan ook daarom dat DS alles uit de kast haalt om het verschil te maken met de concurrentie. Neem nu de verzonken portiergrepen. Tesla zette er destijds de trend mee op de Model S, Range Rover biedt het aan op de Velar en ook deze DS pakt er nu mee uit. Een stilistisch trucje dat niet enkel de aerodynamica van de wagen ten goede komt, het ziet er ook gewoon heel premium uit. Zolang het niet stuk gaat...

ds-3-crossback-2018

3: Isolatie, isolatie, isolatie

"Het welbehagen van de inzittenden", een ietwat dwaze term waar constructeurs tegenwoordig serieus op focussen. Bij deze 3 Crossback etaleert zich dat in een focus op stilte. Door bijvoorbeeld de voorruit te voorzien van een akoestische laag. Idem voor de zijruiten trouwens. De portieren bestaan dan weer uit dikker metaal en extra schuim in de stoelen moet trillingen van het chassis tegen gaan.

4: haaienvin-tweeter

Het is dan ook bijna contradictorisch dat DS een geluidsinstallatie van Focal aanbiedt met 12 luidsprekers met in totaal 515 Watt aan "boenke boenke"-kracht. Waardoor die stilte wat teniet wordt gedaan natuurlijk. Geinig detail daarbij is evenwel dat de haaienvin aan de B-stijl gebuikt wordt om een tweeter te herbergen. Enfin, je kan alvast stijlvol de laatste hits van Fishbach uit je speakers laten knallen.

ds-3-crossback-2018

5: Privé Cambio

Of je laat anderen genieten van de stereo in je DS, vanop afstand! De 3 Crossback laat het namelijk toe om de auto te starten via de smartphone. Of beter nog; de eigenaar kan de auto uitlenen aan vijf andere personen simpelweg door ze toestemming te geven via de smartphone. Die "leners" gebruiken dan hun smartphone om de auto te ontgrendelen en via een Bluetooth-protocol kan je aan het rijden gaan. Je eigen Cambio starten? Het kan met deze 3 Crossback.

6: 300 elektrische kilometers

Maar met wat mag je dan net op de baan als eigenaar of deelgebruiker? Ben je de hipste vogel van het dorp, dan zal dat met de DS 3 Crossback E-TENSE zijn, een elektrische versie van de DS 3 Crossback. Met een batterijcapaciteit van 50 kWh en een elektromotor van 100 kW (136 pk/ 260 Nm). De crossover moet er alvast 300 kilometer ver mee geraken. Naar de honderd zoemen doe je in 8,7 seconden om dan door te kunnen snellen tot 150 km/u.

ds-3-crossback-2018

7: Ook klassieker

Vrees echter niet, het kan gerust ook iets braver (en verder). Met een 1.2-liter turbobenzine driecilinder bijvoorbeeld. Die gekende PureTech komt er met 100 en 130 pk maar debuteert ook in de 3 Crossback met 155 paarden, gekoppeld aan een 8-trapsautomaat. Dieselrijders zijn ook nog welkom bij de crossover, dankzij een 100 pk sterke zestienhonderd viercilinder.

8: Lichtstad

Op amper dertig kilometer van Parijs - de lichtstad bij uitstek - zal de 3 Crossback in elkaar worden geschroefd. Waardoor het maar passend is dat de crossover straf lichtgerief mee krijgt. DS doopt het alvast DS MATRIX LED VISION, hippe taal voor een led-systeem dat toelaat om 's avonds continu met de grootlichten aan te rijden en tegenliggers niet verblind. Daarnaast past de lichtsterkte zich aan wanneer de auto de stad in of uit rijdt. Stiekem zeer cool en ongezien in het segment.

ds-3-crossback-2018

9: Moet er nog scherm zijn?

Schermen, we gaan er niet meer langs kunnen in nieuwe automodellen. In deze nieuwe rakker zijn ze echter uitdrukkelijk aanwezig. Een digitaal scherm pal voor de neus, een knoert van een head-updisplay daarbovenop en een joekel van een 10,3-duims scherm op het dashboard. Geen enkel automerk biedt momenteel zoveel schermpraal aan in een compacte auto. Zaken zoals Apple Carplay en Android Auto zitten zonder twijfel vervat in de software achter de schermen.

Tja, dat uiterlijk

We weten het, les goûts et les couleurs, we mogen er eigenlijk niet over discussiëren maar je kan niet over de DS 3 Crossback praten zonder het even over het design te hebben. Dat is speciaal, zonder twijfel. Met diamantvormen binnen en buiten, een excentrieke haaienvin op de B-stijl en twee stevige einddempers voor de versies met verbrandingsmotor. Dan hebben we het nog niet gehad over de verbonden achterlichten en het optionele Alcantara in het interieur. Polariseren zal deze rakker zeker doen.

ds-3-crossback-2018

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws