Officieel: Porsche 911 S en 4S (2018)

porsche 911 992 s 4s 2018

Aan de vlotheid waarmee de 911 dit jaar nog over de toonbank is gevlogen zou je denken dat de sportwagen nog niet toe is een aan nieuwe generatie. Toch kennen we de huidige generatie alweer sinds 2012. Dringend tijd dus voor de 8ste generatie. Je weet weer waar voor te sparen.

Met de GT2 RS, GT3 Touring Package en hommage aan de 935 leek het of Porsche was nog lang niet klaar met haar huidige generatie 911. Maar kijk, het is tijd voor een nieuw hoofdstuk volgens het merk uit Stuttgart. Tijd voor de 911 nummertje 992. De achtste generatie van de meest gelauwerde sportwagen ter wereld.

Breed, breder, breedst

De Flair van vrouwlief op tafel liet het eerder al uitschijnen: billen zijn terug in. Waardoor de 911 vanaf deze generatie steeds beschikt over brede heupen. Daar waar die voordien werden voorbehouden aan de Turbo's of vierwielaangedreven varianten. De reden daarachter is vanzelfsprekend; breder wielkasten laten toe om bredere banden te monteren. Waardoor de 911 een stuk meer grip krijgt. Niet dat dit voordien een probleem was.

porsche 911 992 s 4s 2018

Verder kan je de achtste generatie herkennen aan de terugkeer van de doorlopende achterlichten. Die verschenen voor het laatst op de laatste generatie luchtgekoelde 911 die Porsche ooit bouwde, de 993. De ouderwetse deurhendels zijn voortaan ook verdwenen. Die worden ingewisseld voor verzonken exemplaren. Vooraan is er hoogstwaarschijnlijk ook wat nieuw maar laat ons eerlijk zijn; de designers hebben blijkbaar het lef niet om al te veel dingen te veranderen.

Up to date

Al is die kritiek niet helemaal terecht, want binnenin de 911 gingen ze toch even met de grove borstel te werk. Gelukkig, want met het laaggeplaatste vierkante (!) infotainmentscherm en 80's knoppenwinkel begon de retroknipoog zijn leeftijd te tonen. Nu vinden we een joekel van een scherm (10,9-duim) centraal op het dashboard en krijgen we ook schermpraal pal voor de neus. Vrees niet, de centrale toerenteller blijft analoog. Een heilig huisje voor Porsche(puristen).

porsche 911 992 s 4s 2018

Stuur, zetels en lay-out van het dashboard zijn helemaal nieuw en ja, hoogstwaarschijnlijk kan je beroep doen op Apple CarPlay en Android Auto. Maar geef je daar om in een 911? Nee, je wil meer weten over de motoren natuurlijk.

S & 4S

Met je twee handen kom je eigenlijk niet toe om alle varianten van de huidige 911 te kunnen tellen. Bij de achtste generatie begint Porsche terug bij de basis. Het is te zeggen; de Carrera S en het vierwielaangedreven derivaat, de 4S. Die doen naar goede gewoonte beroep op een 3-liter boxermotor met turbokracht. Dat blok beschikt over 450 pk en stelt de 911 in staat om de honderd aan te tikken in 3,5 seconden. Toch als je voor de 911 Carrera 4S gaat met Sport Chrono-pakket. De "reguliere" Carrera S zonder Chrono is echter marginaal trager met een sprint van 3,7 seconden. Pijlsnel dus, ongeacht de uitvoering.

porsche 911 992 s 4s 2018

Zelf roeren in de pot lijkt er evenwel niet meer bij te zitten, waardoor het 8-traps PDK all the way is. Omdat je daardoor een stukje feeling verliest installeert Porsche standaard een "WET"-modus op je 911. Die modus kan water detecteren en maakt de bestuurder er op attent wanneer het té listig wordt. Want een 911, dat blijft een sportwagen voor dagelijks gebruik.

Stekker?

Blijft het opvallend stil over: een hybride-versie. Al sluit dat niet uit dat hij op de planning staat. Want ook over de andere derivaten van de 911 rept Porsche nog met geen woord. Je weet wel de - adem diep in - Reguliere Carrera, Carrera T, GTS, Turbo, Turbo S, Targa, GT3, GT3 RS en GT2 RS. Je kan bijna een adventskalender maken met de 911-modellen...

porsche 911 992 s 4s 2018

Belgische prijzen zijn er ook al. Zo heb je de 911 Carrera S voor 123.395 euro, de 911 Carrera 4S is er vanaf 131.381 euro. Dat is respectievelijk 7.744 en 8.228 euro meer dan wat je gisteren voor dezelfde versie in 991-trim betaalde.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
R-ex 12:40
afbeelding van R-ex

"Die doen naar goede gewoonte beroep op een driecilinder boxermotor met turbokracht."
Een driecilinder? Knap! :-)

//EDIT: Ach kom, we probeerden eens te choqueren. ;-) Thnx!

Wim 15:48
afbeelding van Wim

ik vind hem wel geslaagd

GLENN 07:29
afbeelding van GLENN

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er ook een handgeschakelde 7 bak komt. Misschien enkel op de gewone Carrera?

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws