In Martini- en Jägermeister-livrei één van de meest iconische raceauto's uit de renstal van Porsche, de 935. Waardoor het merk voor haar 70ste verjaardag heeft besloten om de wagen terug in productie te nemen. Deze keer gebaseerd op de huidige 911 GT2 RS met 700 pk achterin.
Moby Dick, dat was de bijnaam van de Porsche 935/78 racewagen uit de jaren 70 die er uit zag als een walvis maar dankzij zijn 3.3-liter twinturbo met 845 pk als een speer ging. Een racewagen van Porsche die in verschillende klassementen de concurrentie aan gort reed. Een auto waar Porsche dus best fier op is, waardoor het heeft besloten een moderne interpretatie te lanceren voor gefortuneerde klanten. Een eenzitter zonder homologatie voor de openbare weg, tot 77 stuks gelimiteerd en met een prijskaartje van 701.948 euro (zonder btw). Een puur verzamelobject natuurlijk voor de hyper-rijke Porschefans.
Epische knipogen
Voor dat geld krijgen ze ook wel wat. Buiten een hoogstwaarschijnlijk slimme belegging is de moderne Porsche 935 een heftig verbouwde 911 GT2 RS. Zo staat de Porker maar liefst 18 centimeter breder op zijn pootjes en kleeft Porsche 30 centimeter aan de derrière. McLaren zou spontaan over een LongTail spreken...
Daarnaast bulkt de 935 uit van knipogen naar het origineel. De gesloten wielen bijvoorbeeld, of de naar onderen verplaatste koplampen. Ook episch; een houten versnellingspook, in een moderne racer! Het stuurtje en het scherm leende Porsche van de moderne GT3 R racewagen, airco krijg je gratis (wat een luxe). Optioneel kan je het interieur nog aandikken met een passagiersstoel. Maar gezien deze rakker toch geen toelating heeft voor de openbare weg zien we daar niet meteen het nut van.
Brutus
Achterin geen experimentele tech, wel de gekende 3.8-liter twinturbo boxermotor met zes cilinders. Een beest van een motor die 700 pk en 750 Nm naar de achterwielen weet te sturen. Dankzij de koolstofvezel lichaamsdelen en het gestripte interieur weet Moby Dick zo'n 100 kilogram minder in de weegschaal te leggen dan een GT2 RS. 1.380 kilogram is het gewicht, trouwens.
Hoeveel die Martini-stickers toevoegen aan het gewicht is niet geweten maar zonder discussie is dit een verplichte keuze, want naast de Martini-kleurtjes kan je de 935 ook nog in het grijs krijgen (euhm, nee dank u). Vanaf juni 2019 zullen de eerste gefortuneerde klanten hun Moby Dick in huis mogen halen. Hoeveel van die 77 exemplaren ooit het circuit zullen zien... dat is andere koek.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 6 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden