Officieel: Nissan Leaf e+ doet het met broodnodige batterijgroei (2019)

Nissan Leaf e+ 62 kWh 2019

Dat de range van de huidige Leaf met 40 kWh-batterij ietwat teleurstellend is in het huidige elektrolandschap is een understatement van formaat. Nissan brengt nu soelaas met de Leaf e+, een variant van de Leaf die een batterij van 62 kWh onder de schulp krijgt, waardoor de range naar de 400 km zou moeten kruipen.

Links en rechts werd de - laat ons eerlijk zijn - grondlegger van het segment voorbijgestoken door de concurrentie. Niet enkel door dure inzendingen zoals de BMW i3 maar ook door rakkers zoals de Hyundai Kona EV en Kia e-Niro. De Leaf, die stond er bij en keek er naar met zijn 40 kWh aan batterij. Hoewel daarmee straffer dan de generatie voordien zorgt een rits aan nieuwe elektronica er voor dat je moet mikken op een range van 200 kilometer. Tot nu, want Nissan geeft eindelijk wat het al sinds de lancering van de nieuwe Leaf belooft; een grotere batterij.

385 km range

Die batterij noemt het Japanse merk "Nissan Intelligent Power" en doet het met 288 cellen in plaats van 192 cellen. In mensentaal; van 40 kWh naar 62 kWh. Waardoor de Leaf plots mooi in tred loopt met de strafste Hyundai's Kona EV van deze wereld. Europese cijfers zijn er nog niet maar Nissan gaat er prat op dat de Leaf e+ 385 kilometer ver zal geraken in de nieuwe WLTP-cyclus.

Nissan Leaf e+ 62 kWh 2019

Naast de batterij-upgrade geniet de e+ ook van een elektromotorboost. De versie met 150 pk wordt ingewisseld voor een exemplaar met 217 pk (340 Nm). De reguliere Leaf (met 40 kWh) blijft in de cataloog staan met 150 pk, waardoor de Leaf e+ het gamma vervoegd. Tegen de zomer zal Nissan de straffere Leaf leveren in Europa. Zowel de reguliere Leaf als Leaf e+ krijgen trouwens een subtiele jaarupdate waarbij het infotainmentscherm een maatje groeit tot 8-duim.

Nissan Leaf e+ 62 kWh 2019

Tenslotte nog eentje voor de techgeeks; ook de Leaf e+ blijft vasthouden aan de Japanse ChAdeMo-standaard en passieve koeling om op te laden in plaats van de Europese CCS-standaard met actieve koeling. Al belooft Nissan een oplaadsnelheid van 70 kW met een piek van 100 kW, waar beschikbaar natuurlijk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
John 10:16
afbeelding van John

Eenzelfde bedenking die ik mij maak zoals bij Kia/Hyundai: ze brengen beiden een kleine batterij + normaal vermogen en grotere batterij + extra vermogen op de markt. Waarom niet de grote batterij combineren met het normaal vermogen voor extra range? Of ben ik de enige die zoiets op de markt zou willen?

andre123 12:35
afbeelding van andre123

om het prijsverschil te rechtvaardigen zeker?
ik heb die hoge laadvermogens nog nooit gemist,net zomin als de extra pk van de motor.....
ik denk dat de meeste mensen een grote range al meer dan voldoende vinden.

JL 17:06
afbeelding van JL

Denk dat het ook gaat om het prijsverschil te rechtvaardigen.
En die sterkere motor verbruikt nagenoeg evenveel als een lichtere als je dezelfde rijstijl er op nahoudt. Een Watt is een Watt. Komt geen cilinderinhoud bij kijken.

andre123 19:56
afbeelding van andre123

een watt is een watt tot daar klopt het,
bekijk het verbruik in kwh van een 90pk met 110 pk
de 90 haalt 50 km meer dan de 110 in dezelfde wagen...............................
ik rij tussen 12.5kwh/u en 18kwh/u gemiddeld dus nagenoeg hetzelfde? die extra pk's krijg je heus niet gratis(maar het paait de klanten wel)
een zwaardere motor is meer verbruik,hoe graag ze ook het tegendeel beweren.

Markske 10:31
afbeelding van Markske

Waarom een titel met 400km als de WLTP 385 aangeeft? Waarom loopt die in de tred als de concurrent met 2kWh 70km verder kan rijden, de concurrent de CSS plug gebruikt, hetgeen in EU de standaard is voor laadpalen boven de 50kW?

Myxo 20:40
afbeelding van Myxo

Voor grote mensen (ben zelf 2m) is deze auto helaas niet geschikt. Het stuur is nog steeds enkel in de hoogte verstelbaar is en niet in de diepte. waardoor je met gestrekte armen moet rijden. Ook is het zicht als je een (scherpere bocht) neemt naar rechts zeer slecht doordat de achteruitkijkspiegel het zicht naar rechts sterk belemmerd .

Uw reactie

vaa-en-fiscale-aftrekbaarheid-berekenen

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws