Rij-impressie: Nissan LEAF 40 kWh (2018)

nissan-leaf-rijtest-2018

Het is de meest verkochte elektrische wagen ter wereld, de Nissan LEAF. Niet zo gek, want acht jaar geleden was het ook dé eerste deftige elektrische wagen op de markt. Of de tweede generatie stand kan houden in het steeds groeiende elektrolandschap? Stekker uit het blad en op ontdekkingskoers!

In tijden dat het elektrisch alternatief bestond uit een Peugeot iOn of de trein kwam Nissan op de proppen met een LEAF. Een auto met de dimensies van - pakweg - een Volkswagen Golf en een elektrisch bereik van zo'n 200 kilometer. Het was in 2010 meteen de elektrische auto waarvan je dacht; 'Nou, nu komen ze ergens met die elektrokarren.' Mooi? Niet echt. Maar wel verdomd praktisch, comfortabel en... geruisloos.

Het zijn peilers die er voor hebben gezorgd dat de LEAF, nu acht jaar later, de meest verkochte elektrische wagen ter wereld is. 286.000 stuks om exact te zijn. Om dat evenwel in perspectief te zetten, Volkswagen verkocht 482.177 stuks van haar Golf... vorig jaar... alleen nog maar in Europa. Om maar te zeggen dat de elektrische wagen nog een lange weg heeft te gaan. Of de tweede generatie LEAF die weg kan overbruggen?

Prius van Nissan, qua imago

Hanteren merken vaak graag een sportwagen of luxelimousine als technologische vlaggenschip, dan ziet Nissan de LEAF als zowat dé belangrijkste technologische showcase van het merk. En dat wil wat zeggen, gezien ze ook de GT-R in de rangen hebben. Het maakt alvast dat voor het Japanse merk de LEAF meer is dan een elektrische wagen. Het is de proeftuin van nieuwe technologieën die dan door mogen sijpelen naar de Micra's van deze wereld. De Prius van Nissan zeg maar. Of in hun eigen woorden; de Leading Environmentally friendly Affordable Family vehicle... LEAF, zeg maar.

nissan-leaf-rijtest-2018

Enfin, een proeftuin dus. Met een naam, want Nissan noemt het geheel van technologie haar Intelligent Mobility. Te beginnen met de aandrijving. Die is herwerkt - maar niet revolutionair -, waardoor de elektromotor voortaan 150 pk en 320 Nm vanuit stilstand naar de voorwielen weet te sturen. Vooral dat gegroeide koppel zorgt er voor dat de nieuwe LEAF een stuk kwieker aanvoelt. Daarnaast kan er voortaan een batterijpakket van 40 kWh tussen de vier wielen. Op termijn zou er trouwens nog ééntje van 60 kWh het levenslicht moeten zien. Best wat peut, voor een compacte hatchback.

Pro-Alles

De rest van de technologie onder de Inteligent Mobility-paraplu is hoogtechnologisch, dat wel, maar geen gamechanger. Zo is er de ProPilot Park, een stoere naam voor een automatische inparkeersysteem dat we uiteindelijk al jaren kennen bij andere merken en ProPilot zelf, een systeem dat de LEAF deels autonoom laat rijden. Met de nadruk op 'deels', want het systeem teert op de adaptieve cruisecontrol, actieve lane-keep assist en nog wat andere scanners en radars. Zelf van baanvak wisselen doet hij (nog) niet en beide handen moeten ten alle tijde aan het stuur blijven. Of je het systeem dan ook vaak gaat gebruiken? Dat hangt van je state of mind af. Al is de LEAF wel klaar voor de toekomst en aangepaste wetgeving, zonder twijfel.

nissan-leaf-rijtest-2018

Zelf het hef in handen nemen, dat doen we nog steeds liever - toch tot de auto écht autonoom kan rijden. Waardoor we meteen opmerken dat de LEAF een stuk volwassener is geworden maar toch enkele rare fratsen van de oude generatie over neemt. Met de fratsen in huis vallen? De zithouding is nog steeds barkruk hoog, het stuur valt niet in de diepte te verstellen en het interieur is ondermaats voor een auto van +30.000 euro. Stukken beter dan voordien, dat interieur maar nog steeds geen pareltje. Zowel qua materialen als design. Zonde, want de nieuwe generatie Leaf weet langs buiten wel te overtuigen.

Eén pedaal is genoeg

Oké, de mindere kantjes uit de weg, waardoor we nog een hoop elektrische kilometers hebben om de positieve kantjes te bekijken. Het rijgedrag bijvoorbeeld (niet onbelangrijk). Een stuk strakker dan voordien. De nieuwe bouwt verder op de fundamenten van de oude maar komt een stuk stijver voor de dag. De stuurratio is sneller en een zogenaamde E-Pedal maakt zijn opwachting. Die pedaal is misschien nog de grootste partytrick van de nieuwe LEAF en geeft - BMW i3's-gewijs - chauffeurs het comfort van te rijden met maar één pedaal. Of in mensentaal; ga je van het 'gaspedaal', dan remt de LEAF al serieus af om energie te recupereren, zelfs tot stilstand. Waardoor je in principe, en met wat vooruitzicht, nooit de rempedaal aan moet raken. Enorm comfortabel.

nissan-leaf-rijtest-2018

Het maakt ook dat waar de LEAF binnenin wat door de mand valt qua materiaal, hij des te meer weet te overtuigen op rijvlak. Acceleraties zijn serieus vlot, de rit stil en dankzij de extra peut en stijver karkas weet hij ook op de autostrade zijn plannetje te trekken. Al blijft die autostrade de achilleshiel van de LEAF (en elektrische wagens in het algemeen)...

Waar is de range?

Wat we daar mee bedoelen? We namen de LEAF voor een rondje van zo'n 90 kilometer over gewestwegen en zakten terug af via 78 kilometer aan autostrade. Hoeveel kilometers de batterij daarna nog kon uitspuwen? 24 stuks. Het is dan ook niet moeilijk om tot de berekening te komen dat de nieuwe LEAF nog geen 200 kilometer ver geraakt. Een serieus stuk af van de 378 kilometer die Nissan op geeft. Meer nog, we geraakten verder met de vorige generatie LEAF die het met kleinere batterij doet.

nissan-leaf-rijtest-2018

Het gevolg van de koude temperaturen, het stuk autostrade of het album van De Staat dat op repeat stond? We zijn niet zeker. Wel weten we dat de dezelfde 40 kWh-batterij in de Renault ZOE ons zonder moeite een stuk verder wist te brengen. Dus de nieuwe batterij heeft heus het potentieel in zich. Veel hangt echter af van je dagelijks rit. Vreet je autostrade, dan drink je - nog steeds - best diesel. Of schoppen we daarmee de rakkers in Brussel tegen de borst?

Prijs/kwaliteit...

We verwachten dan ook dat de LEAF met 60 kWh-batterij pas echt potten zal kunnen breken. En met breken bedoelen we stilaan aanschurken tegen een range van 300 kilometer. Al is de LEAF daardoor alles behalve afgeschreven. Omdat hij gewoonweg de goedkoopst in zijn segment is. Een segment dat bestaat uit deze LEAF, de nog duurdere Volkswagen e-Golf met 35,8 kWh-batterij én de nog duurdere BMW i3 met een batterij van zo'n 33 kWh.

nissan-leaf-rijtest-2018

In prijzen dan? Minimaal 33.140 euro. De versie met alle Pro-toeters-en-bellen klokt af op 38.140 euro. Een prijs waar de basis e-Golf nog niet aan begint. Waardoor je gerust kan stellen dat de LEAF gezien zijn binnenruimte een betaalbare elektrische wagen voor het gezin is. Al kan hij niet tippen tegen elektrisch koopje van het moment; de Renault ZOE. Want hoewel wat compacter kost 'ie met de straffe batterij van 40 kWh 'amper' 26.650 euro (huur van de batterij niet meegeteld).

Conclusie

Niet de revelatie waar we op gehoopt hadden. Al komt dat deels omdat de elektrische wagen stilaan gemeengoed aan het worden is. Barstensvol technologie en tegenwoordig ook aangenaam om te rijden maar niets wereldschokkend aan boord. Durven we stellen dat de nieuwe LEAF misschien zelfs een beetje saai is? Voor velen een scheldwoord maar voor elektrische auto's het mooiste compliment dat je kan geven. Vroeger uitsluitend voor Truus met het okselhaar en de bakfiets, tegenwoordig voor Jan met de pet die geen nee zegt tegen een stukje biefstuk op de gasbarbecue. Autofans met de pet wacht evenwel nog even op de 60 kWh-variant.

nissan-leaf-rijtest-2018

Specificaties

Motor

Elektromotor

Vermogen

150pk

Koppel

320 Nm

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 580 kg

Topsnelheid

144 km/u

0 tot 100 km/u

8.60 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Min. kofferinhoud

435 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Ko Balt 00:30
afbeelding van Ko Balt

Mooi geschreven verslag, maar ik mis wel een beetje hoe deze auto zich verhoudt tot een Hyundai Ioniq of Toyota Prius

Yvesw 10:53
afbeelding van Yvesw

Ko Balt: Vergelijken met de Prius is sowieso moeilijk omdat die nog steeds een verbrandingsmotor hanteert en elektrohulp gebruikt. Nu goed: De Prius is een stuk groter, maakt meer kabaal door de CVT-transmisie en benzinemotor maar heeft natuurlijk geen rangebeperking.

Tegenover de Ioniq dan; De Koreaan voelt nog net frisser aan binnenin en rijdt ook wat sportiever maar dankzij die E-pedaal kan Nissan hét grote probleem van de elektrische wagen wat omzeilen; dat van de vage rempedaal. Daar heeft de Ioniq last van (en toegegeven, de Leaf eigenlijk ook), bij de Leaf hoef je 'm mits vooruitzicht niet of amper te gebruiken.

filefuif 20:39
afbeelding van filefuif

Als je vergelijkt met wat je nog allemaal kan kopen met dat geld, kan je toch alleen maar besluiten dat dit enkel een wagen is voor mensen die per se groen willen zijn...

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws