AF-vloot: Nissan Leaf 30 kWh 2016 [2]

Rijtest-Nissan-Leaf-30kwh

Wat het kost om onze duurtest-Leaf op te laden aan een openbare laadpaal? 25 euro. Hoezo? Wel...

Het is wat, leven met zo'n Leaf als vervoersmiddel. Alhoewel; in de praktijk valt het heus wel mee. Want wees eerlijk, wanneer rijd je meer dan 220 kilometer op een dag? En inderdaad, tegenwoordig prijkt er op het instrumentenpaneel van onze volgeladen Leaf een range van 220 kilometer. Al een stuk meer dan de 182 kilometer die we kregen toen we hem op haalden.

Hoe dat komt? Door autostrades te negeren, zacht om te gaan met rechtervoet en procentueel binnen de flitsnorm te blijven op gewestwegen (we zijn tenslotte ook maar Autofans). Opvallend daarbij is dat het gemis aan autostrades er niet voor zorgt dat we 7 etmalen onderweg zijn voor welke afspraak dan ook. Tegenwoordig lijkt het wel even snel binnendoor, als op onze snelweg.

Alleen, dat laden...

Rijtest-Nissan-Leaf-30kwh

Want een elektrische auto is maar zo populair als het aantal laadpalen dat je tegen kan komen. Die zijn er zeker te vinden, al blijft het opladen een heikel punt. Een korte opsomming tijdens een zoektocht naar een laadpaal:

Paalpoging 1: Audi 100 ervoor geparkeerd
Paalpoging 2: BMW i8 geparkeerd... die niet aan het opladen was
Paalpoging 3: Porsche Cayenne diesel ervoor geparkeerd
Paalpoging 4: Hoezé!

Kortom, je hebt een percentage van 25 procent om je Leaf extern volgeladen te krijgen. Vind je dan wel een paal, dan leert de realiteit ons dat je nooit je wagen volledig zal kunnen opladen. Hoezo? Wel, we hingen ons elektroroodje aan een laadpaal in Heist-op-den-Berg waarbij 'ie drie uur nodig had om volledig opgeladen te zijn. Hoe lang je mag parkeren in die blauwe zone? Alvast geen drie uur, getuige de parkeerboete die we opgeplakt kregen.

Rijtest-Nissan-Leaf-30kwh

Waardoor het dus duidelijk is, opladen aan zo'n paal kost je - afhankelijk van de locatie - tot 25 euro....

Gegevens
• Kilometerstand: 2.568 km
• Gereden kilometers: 736.9 km
• Verbruik: 14,3 kWh/100km
• Oplaadboetes: 1
• Opmerking: Die 250 kilometer range op het scherm komt dichterbij!

Lees en bekijk hier de andere delen van onze Leaf-duurtester:
DEEL 1

Auteur: Yves
Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Glenn 12:22
afbeelding van Glenn

Hoeveel bedraagt het rijbereik als je toch de autosnelweg neemt? Natuurlijk de snelheidsbeperkingen respecterend :-)

Yvesw 17:47
afbeelding van Yvesw

@Glenn: Die test is voor een volgende aflevering!

tomtom 22:46
afbeelding van tomtom

Ik kijk erg uit naar de volgende delen.

Naar het schijnt is autostrade best wel te doen als het niet te druk is, maar dan uiteraard liefst aan minder dan 100km/u.

Gelukkig ben ik mijzelf aan het conditioneren met mijn turbodiesel aan die lage snelheid; blijkt dat ik er heel wat diesel mee uitspaar!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws