Na een rangelift vorig jaar is het nu tijd voor de facelift van de elektrische i3. Waardoor meteen een tweede model het podium mag betreden, een sportievere i3s. Hebben we nu je aandacht, Autofans aller lande?
Eén van de meest experimentele producten die BMW ooit op de markt bracht, de elektrische i3. En geloof het of niet, dat was al vier jaar geleden. Waardoor de nog steeds futuristisch ogende hatchback een lekkere facelift mag ondergaan. Eentje waardoor 'ie een stuk sportieve voor de dag mag komen. Al blijft het niet enkel bij uiterlijke schijn, want ook een i3s springt de bühne op.
Oldschoolfuturisme
Vier jaar na datum nog steeds visueel futuristisch, zo'n i3. Dat weten ze heus bij BMW ook. De facelift, die krijgt evenwel wat 'oldschool' invloeden. Het is te zeggen; meer geaccentueerd bumperwerk dat de i3 breder moet doen ogen. Afhankelijk van de uitvoering met zwarte accenten. Denk M-pakket, voor je i3-rakket. Daarnaast zijn de kijkers voortaan volledig LED-exemplaren tot en met de knipperlichten
Twee nieuwe lakkleurtjes en een zwarte dakstijl moeten het plaatje af maken. De rangelift van vorig jaar, die wordt integraal overgenomen. Waardoor we spreken over een batterij van 33 kWh die de 170 pk sterke elektromotor van peut mag voorzien. Genoeg om in 7,3 seconden de honderd aan te tikken en 200 kilometer ver te geraken.
i3s
Nieuw in de familie is de i3s, het sportieve broertje van de i3 zeg maar. Op alle vlakken. Niet enkel door de visuele addenda (lees: de zwarte accenten rondom). Maar ook door de met tien milimeter verlaagde ophanging, het 20 milimeter breder schoeisel voor (175/55 R20) en zelfs 40 milimeter breder rubber achter (195/55 R20). Energie blijft van het 33 kWh-pakket komen maar de elektromotor mag voortaan 184 pk en 270 Nm (+20 Nm) opwekken. Waardoor deze sportvariant in 6,9 seconden de honderd aantikt.
Aardig natuurlijk maar rechtdoor is ook maar rechtdoor. Dat weten ze bij BMW maar al te goed. Waardoor veren, dempers en stabilisatorstangen strakker werden getrokken. Net zoals de stuurinput. Een SPORT-modus zorgt er eveneens voor dat je wat wilder om mag gaan met wielspin in de bochten. Dat de opgegeven range van 200 kilometer dan blijft staan, dat betwijfelen we. Al kan je altijd voor zo'n Range Extender gaan natuurlijk...
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 21 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden