Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)

Mercedes G 580 With EQ Technology 2024

Het is zover: de eerste volledig elektrische Mercedes G-Klasse is hier... Al zou je dat er niet aan zeggen want de Duitsers noemen hem niet ‘EQG’ maar gewoon ‘G 580’ en geven hem lekker anonieme looks. Achter die looks schuilt echter een monster met vier elektromotoren, goed voor dik 1.000 Nm koppel!

Geloof het of niet, maar Mercedes is z’n eigen ‘EQ’-verhaal een beetje beu gehoord. Zo verklapten ze eerder al te gaan stoppen met het ‘EQ’-voorvoegsel in de namen van zijn elektrische modellen en de reden daarvoor is simpel: naarmate EV’s steeds meer de standaard worden, is er geen nood meer om er afzonderlijke namen op te kleven. Daar blijft het echter niet bij, want Mercedes ziet ook geen nood meer om ze een afzonderlijk design te geven… Kijk maar.

Iéts betere aerodynamica

Dit is namelijk de allereerste elektrische Mercedes G-Klasse en om te beginnen gaat die niet ‘EQG’ heten, zoals de conceptcar die eraan vooraf ging. In de plaats daarvan dopen de Duitsers hem ‘G 580’ en vind je dat al wat gewoontjes, wacht dan maar tot je zijn looks ziet. Op het gebrek aan uitlaten na ziet deze elektrische offroader er net zo uit als de recent gefacelifte G-Klasse op benzine of diesel, al is Mercedes wel zo vriendelijk om optioneel een gesloten ‘Black Panel’-grille met een LED-randje aan te bieden voor zij die wél gezien willen worden.

Mercedes G 580 With EQ Technology 2024

Enkel op detailniveau worden er verder een aantal zaken gewijzigd voor een iéts betere aerodynamica. Zo zou de motorkap bijvoorbeeld een fractie hoger doorlopen dan die van de gewone G’, zitten er kleine luchthappertjes in de achterste wielkasten en krijgt het randje van het dakpaneel vooraan een piepklein spoilertje — want alle beetjes helpen. Verder kleeft er tegen de achterklep van de G 580 een opbergbox voor de laadkabel, al kan je er ook daar voor kiezen om gewoon het oude reservewiel te laten monteren indien je liever anoniem onderweg bent.

Krachtiger dan de G 63

Onderhuids is dan weer vrijwel alles anders want zij die dachten naar een G-Klasse met een elektromotor in plaats van een verbrandingsmotor te kijken, denken best nog eens opnieuw. De G 580 krijgt namelijk een compleet nieuwe aandrijflijn met maar liefst vier elektromotoren, eentje voor elk wiel dus. Samen hoesten ze 587 pk op, naast een van de pot gerukte 1.164 Nm koppel. Daarmee is deze elektrische G-Klasse niet alleen een stukje verantwoorder, maar ook net krachtiger dan de G 63 van Mercedes-AMG… Al bereikt de G 580 wel vier tienden trager de 100 km/u — in 4,7 seconden — wat misschien wel iets te maken heeft met zijn leeggewicht van 3.085 kilogram.

Mercedes G 580 With EQ Technology 2024

Een groot deel van dat gewicht gaat dan ook naar de accu want Mercedes wist maar liefst 116 kWh aan batterijen in de bodem van deze G-Klasse te proppen. Die moeten een rijbereik van 473 kilometer mogelijk maken en hoewel daar best mee te leven valt, geeft dat al weg dat de G 580 geen zuinigheidswonder is. Gelukkig kan dit apparaat wel best vlot snelladen, goed voor tot 200 kW vermogen. Daarmee pomp je zijn giga-accu terug van 10 naar 80 procent capaciteit in 32 minuten.

Net geen 200.000 euro

Nu goed, zuinigheid is dan ook niet de hoofdreden waarom Mercedes vier elektromotoren onder deze G-Klasse gemonteerd heeft en snelheid is dat evenmin. In de plaats daarvan moet de G 580 zo mogelijk een nog betere terreinwagen zijn dan de gewone G’. Die vier motoren kunnen namelijk individueel hun vermogen leveren, waardoor er geen differentiëlen nodig zijn. Daarnaast kunnen ze in de ‘G-Steer’-modus ook alle richtingen uit draaien om de draaicirkel te verkleinen — of om absurde ‘G-Turns’ te draaien ter plekke. Verder kan de elektro-G hellingen aan van tot 35 graden en waden door water tot 85 centimeter diep, nog eens 15 centimeter meer dan modellen op benzine of diesel. Slepen mag hij dan weer tot 3,5 ton, net als zijn broertjes.

Mercedes G 580 With EQ Technology 2024

De G 580 is echter wel de duurste telg onder die broertjes. Zo plaatst Mercedes hem in de catalogus vanaf 198.803 euro, waarmee hij zo’n 5.000 euro meer moet kosten dan AMG’s G 63. Voor dat geld krijg je hem echter wel meteen mee als ‘Edition One’ met flink wat uitrusting, naast 20-inchwielen, blauwe remklauwen, een ‘Night’-pakketje met verduisterde accenten en keuze uit vier Manufaktur-lakkleuren. Is dat nog niet genoeg, dan kan je later vast naar lieve lust bij diezelfde Manufaktur-personalisatieafdeling terecht om je portemonnee nog verder te laten plunderen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Geert Lippens 10:54
afbeelding van Geert Lippens

Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en misschien een begrenzer tot !88 km/u?

this 17:02
afbeelding van this

Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws