Rijtest

Test: Lexus UX 300h - nu wél klaar voor succes? (2024)

Lexus heeft de in 2018 gelanceerde UX onder handen genomen. Vooral technisch dan want het enige wat het designteam voor het exterieur mocht bedenken, was een nieuwe koetswerkkleur. Dat er desondanks toch interessant nieuws te melden valt, zal helaas weinig bijdragen aan zijn commercieel succes. Jammer, want de UX 300h verdient nochtans een plaats op je shortlist.

Neen, je komt niet van een andere planeet als de Lexus UX niet meteen een belletje doet rinkelen. De UX 250h staat weliswaar al even in de prijslijst, maar kon in het segment van de compacte crossovers niet meteen potten breken. De vernieuwde UX 300h krijgt — zoals zijn groter cijfer in de naam doet vermoeden — nu een flinke technische upgrade die de kwaliteiten van het model beter in de verf moet zetten.

Onbekend is onbemind

Laten we maar meteen de reden benoemen waarom deze bijdrage met een vervelende ondertoon is gestart. Dat er van de vorige UX 250h jaarlijks slechts een handvol units werden verkocht, is niet de schuld van de auto zelf. Neen, het beperkte succes van het model is een klassiek voorbeeld van ‘onbekend is onbemind’… Waardoor we meteen vrezen dat ook de vernieuwde UX met dezelfde handicap geboren wordt. Nochtans doet Lexus het commercieel gezien momenteel goed in Europa, al ligt de focus duidelijk niet op de UX.

Image
Test Lexus UX 300h 2024

Het spreekwoordelijke schoentje wringt bij Lexus zelf. Het merk voelt niet de behoefte om de UX in de spotlight te zetten met een leuke marketingcampagne of een opvallende sponsordeal. Beetje jammer toch. Neemt niet weg dat de UX (kort voor ‘Urban Crossover’) toch jouw aandacht verdient.

5 keer krachtiger

Autofans kon in de streek rond Bordeaux de vernieuwde UX 300h testrijden en we waren meteen onder de indruk van de opgewaardeerde hybride aandrijflijn. Nu heb je Toyota, en bij uitbreiding Lexus, absoluut geen lessen te leren in de hybridematerie en dat merk je als je onderweg bent met de UX 300h. Die krijgt nu Lexus’ hybridetechnologie van de vijfde generatie met een nieuwe, efficiëntere 22V-lithium-ionbatterij. Die nieuwe batterij doet trouwens het totale systeemvermogen stijgen met 8%, tot net geen 200 pk (199 pk om precies te zijn).

Image
Test Lexus UX 300h 2024

De UX 300h is nog steeds leverbaar met zowel twee- als vierwielaandrijving. Kies je voor de All Wheel Drive (AWD), dan krijg je een nieuwe motorgenerator met permanente magneet die 5,6 keer krachtiger is dan het vorige inductie-exemplaar. De motor achteraan dient trouwens ook als generator voor het regeneratieve remsysteem waardoor de efficiëntie ook daar toeneemt. In combinatie met de gekende 2.0-liter benzinemotor claimt Lexus nu betere prestaties, zowel op het vlak van verbruik als sportiviteit.

Tandartsboor

Het moet dan ook gezegd dat de UX 300h niet bepaald een slome jongen is. Hij sprint in 8,1 seconden naar de 100 km/u (of zelfs in 7,9 seconden als AWD) en hij etaleert ook een flukse respons op elke toets van het gaspedaal. Dat hebben we met andere hybrides al anders geweten. Wel moet je bij voluit accelereren aanvaarden dat de gekende CVT-transmissie wat zeurend overkomt, als een tandartsboor die je vanuit de wachtzaal toch een kleine rilling bezorgt. Je mag deze eerder persoonlijke valse noot echter gerust negeren want de traploze CVT is simpelweg de beste oplossing om de belangrijkste doelstellingen te behalen, namelijk een beproefde duurzaamheid en een laag verbruik.

Image
Test Lexus UX 300h 2024

Je hoeft dan ook absoluut geen grote moeite te doen om het verbruik onder de 5 liter te krijgen, zeker als je regelmatig ook in de stad vertoeft waar je met een druk op de knop een stuk(je) puur elektrisch kan rijden. Die CVT-boîte mag dus zeker blijven maar voelt zich het comfortabelst met een beheerste rechtervoet. Het moet overigens ook gezegd dat de UX 300h op snelheid best stil en trillingvrij is, een typisch handelsmerk van Lexus. Kortom: als je de zweep er niet te veel oplegt, dan biedt deze UX 300h verrassend veel rijplezier en een goede mix van comfort en sportiviteit.

Premium

De Japanse Lexus-ingenieur die werd opgetrommeld tijdens de persvoorstelling verklaart de Lexus-filosofie als “focus op gebruiksgemak en gemoedsrust”, en dat is precies de ervaring die je krijgt als je je bips laat vallen in het comfortabele en goed ondersteunend meubilair. Het sportieve driespaaksstuur ligt prettig in de hand en je kijkt op een nieuw ontworpen digitale tellerpartij. Het futuristisch ogend en stilistische pookje valt op in positieve zin, net als de zeer verzorgde materialen. Geen harde plastics te bespeuren in dit interieur, de premiumervaring is volop present. Zeker als je kiest voor een luxueus ogende lederkleur zoals cognac of wit. Ook sportieve kleurencombinaties (zoals zwart met rood) behoren tot de mogelijkheden.

Image
Test Lexus UX 300h 2024

Wat valt er voorts nog te onthouden van deze (vooral technische) evolutie? Wel, de veiligheidssystemen werden bijgepunt om tegemoet te komen aan de nieuwe Europese standaarden. Zo houdt de Lexus-big-brother-camera in de gaten of je je ogen wel op de weg houdt, en zijn er ook de klassieke biepjes als je de maximumsnelheid overschrijdt. Gelukkig zijn die eerder bescheiden en werken ze dus niet al te veel op de zenuwen.

Voor wie is deze UX 300h?

Voor de ‘empty nesters’, aldus de marketeers van Lexus. En mensen die, dixit de perstekst, op zoek zijn naar een ‘creatieve stadsverkenner’. Maar dat vinden we een beetje oneer voor de UX 300h die ook buiten de stad een verrassend goeie mix van comfort en rijplezier biedt. Zelfs een comfortabele rit naar het zuiden zou ons zeer aanspreken in deze UX 300h.

Image
Test Lexus UX 300h 2024

Daarnaast verantwoordt de premiumbeleving ook meteen de ietwat grotere investering (de UX 300h kost minstens 42.330 euro). Laat de UX dan geen grote steken vallen? Wat ons betreft eentje maar; het koffervolume is echt wel aan de krappe kant en de kofferafdekking is een slap stukje textiel dat niet de kwaliteit uitstraalt van de rest van de wagen. Maar als totaalpakket is de UX 300h alvast een omweg waard naar de Lexus-verdeler.

Reacties

Top

door Kurt Haegebaert
5 maanden geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen