Rij-impressie: Lexus UX 250h (2019)

Lexus UX 250h grijs

Ze zeggen dat het chique volk altijd te laat komt. De UX is rijkelijk laat, want waar de meeste premium merken al aan hun tweede generatie C-segment SUV's zitten komt Lexus nu pas met hun urban crossover (UX) op de proppen. Hebben ze het beste voor laatst gehouden?

25.000 stuks willen ze dit jaar in Europa verkopen van deze UX. Europa is dan ook de grootste afzetmarkt voor compacte luxe SUV's en Lexus wil maar wat graag de Europeanen uit hun X1, GLA of Q3 krijgen. Dat gaat geen gemakkelijke opdracht worden, maar de markt is groeiende. In België alleen al steeg het aantal verkochte premium c-segment SUVs met 15%. Lexus hoeft daarom niet direct een vuist te maken tegen de Duitse drie en kan rustig een graantje meepikken

Laten we beginnen bij het begin. Het uiterlijk van de UX kan je bezwaarlijk saai noemen. Een grote mond en hoekige lijnen moeten een soort van Oosterse klasse uitstralen. Je moet het met je eigen ogen zien, maar Lexus is best in hun opzet geslaagd. Mooi of niet, hoed af voor de Japanners om het anders te doen. De UX probeert ver weg te blijven van de Duitse drie, iets wat ons tijdens de perspresentatie herhaaldelijk werd ingesproken. Toch zijn ze trendgevoelig, kijk maar naar de volle LED-strip op de achterklep.

Lexus UX blauw achterkant

net niet

Binnenin hetzelfde verhaal. Alles is net wat anders maar daarom jammer genoeg niet beter. Positief zijn de comfortabele lederen zetels of het meer ondersteunende F-Sport meubilair. De voorzetels kan je trouwens 6 cm in de hoogte verstellen. Volgens Lexus krijg je zo een laag zwaartepunt en kan je zowel een hatchback- als SUV-gevoel bekomen. Verder zit alles mooi op zijn plaats, krijg je een "driver-centered cockpit" met goed zicht rondom en is de optionele head-updisplay een welgekomen optie.

Lexus UX lederen interieur

Minder te spreken zijn we over de grote zwarte plastieken deuren en het infotainmentsysteem. De deuren doen afbreuk aan de rest van het interieur en het infotainmentsysteem, mét muispad, is nog altijd niet bij de les. Het centrale scherm is een stuk scherper geworden, maar de bediening laat nog altijd te wensen over. Wat is er mis met een draaiknop Lexus? Wat ook te wensen overlaat is de kofferruimte. Ondanks dat de batterijen netjes onder de achterbank zitten is de koffer echt wel aan de kleine kant. Waar Lexus 438 liter (tot aan het dak) haalt is ons dan ook een raadsel. De passagiers hebben achteraan dan weer wel voldoende ruimte voor een SUV van 4,5 meter.

self charging hybrid

Die reeks batterijen onder de zetels heeft natuurlijk een reden. De UX is, net als 99% van het Lexus-aanbod, een hybride. Zelf noemen ze het maar wat graag een "self charging hybrid". Ze willen zich duidelijk distantiëren van de hybrides met stekker (Plug-In-Hybrides). Je hoeft de UX dus niet op te laden met een kabel, dat doe hij helemaal zelf. En werkt dat dan een beetje? Wel, verrassend goed eigenlijk. De UX kan tot 115 km/u puur elektrisch rijden. Dat wil niet zeggen dan hij puur elektrisch naar 115 km/u sprint maar wel dat tot snelheden van 115 km/u even puur op elektriciteit kan teren. 115 km/u is misschien wat overdreven in de realiteit, maar "elektrisch coasten" kan zeker tot 70 à 90 km/u. Het maakt dat je best veel in "EV"(elektric vehicle) modus rijdt. Lexus beweert zelf dat de UX in normaal verkeer 40% elektrisch rijdt. We geloven de Japanners, met een beetje inhouden haalden we zelf 4,0 liter/100km. Dat is zelfs minder dan het opgegeven theoretische verbruik!

fiscaal wonder?

In theorie verbruikt de UX namelijk minstens 4,1 liter/100 km, of 5,3 liter/100 km in de nieuwe WLTP normering. Dat komt neer op respectievelijk 94 gram CO2/km en 120 gram CO2/km. Let op, de CO2 stijgt naarmate je velgenmaat. Met een groter setje velgen zit je al snel aan 97 g/km(NEDC) en 127 g/km(WLTP) CO2 waarde. Wil je vierwielaandrijving dan kan je daar nog eens 6 of 10 gram bijtellen. De CO2 grammetjes zijn niet te verwaarlozen op de UX. Meer nog, het is één van dé verkoopsargumenten. De CO2 cijfers kan je immers vergelijken met de kleinste diesels bij de (Duitse) concurrentie. De UX is dus fiscaal gezien een heel interessante propositie.

Lexus IX 250h motor

dikke motor

Naast het fiscale zit je standaard ook gewoon met een "dikke" motor te rijden. De UX is er alleen als 250h (voor- of vierwiel aangedreven). Dat wil niet zeggen dat er een 2.5 liter onder de kap zit. Die hebben ze wel bij Lexus, maar niet op de UX. In de 250h zit namelijk een turboloze tweeliter gecombineerd met een elektromotor. Samen zijn die goed voor 184 pk en 300 Nm. Het verplichte sprintje doet hij dan ook in amper 8,5 seconden. Ondanks dat de UX dankzij zijn CVT transmissie echt uit de startblokken schiet, voelt hij daarna niet zo snel. Het zeurende geluid bij een iets fellere acceleratie zal daar natuurlijk niet bij helpen, dat euvel hebben de ingenieurs bij Toyota/Lexus er nog altijd niet uitgekregen. Heb je echter geen haast, dan is deze 250h je beste vriend. Zeker in stadsverkeer komt hij helemaal tot zijn recht.

transformer

Waar hij nog tot zijn recht komt zijn de buitenwegen. Het is te zeggen, als F Sport Line. De gewone UX voelt een beetje Amerikaans soft. Heel comfortabel, maar met lekker veel overhellen in de bochten. Neem echter het F Sport-pakket mét adaptieve demping en de kleine SUV transformeert zowaar in een fijn sturende hatch. Zelden hebben we zo'n transformatie waargenomen. Je betaalt uiteraard een prijs. In F Sport is de demping een stuk harder en ook de zetels geven wat minder mee. Leuk dat Lexus twee soorten UX kan aanbieden. Wat ons betreft houden we het op Amerikaans soft. De aandrijflijn is nu eenmaal gemaakt om rustig rijden.

Lexus UX 250h achterkant grijs

Niet goedkoop, maar...

De UX 250h start bij 34.990 euro. Goedkoop is dat niet, maar dan heb je ook direct 184 pk en een automaat onder de arm. Als je dat dan met de premium boys gaat vergelijken komt hij er best goed uit. Wij zouden gaan voor een UX 250h Business Line Plus. Die kost je 41.990 euro maar dan heb je ook wat. Er zijn amper zes packs en een paar losse opties om uit te kiezen bij Lexus. Veel personalisering is er dus niet bij, het maakt het echter lekker overzichtelijk en transparant.

conclusie

Nee, de UX zorgt ondanks het lange wachten niet voor een kentering in het fel bevochte premium C-segment. Vooral de koffer en het infotainment stellen teleur. Op de rij-eigenschappen en aandrijving weet hij ook geen verschil te maken. De UX moet het echt hebben van zijn zuinige 250h hybridemotor en bijhorende CO2 uitstoot. Het maakt hem fiscaal aantrekkelijk en hoort dan ook op elke shortlist van een zelfstandig ondernemer. Want geld is geld, en rijden met de UX is absoluut geen straf.

Specificaties

Motor

2.0, vier-in-lijn + elektromotor

Vermogen

184pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

CVT-transmissie

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 620 kg

Topsnelheid

177 km/u

Prijs testwagen

€ 48 790.00

Prijs basismodel

€ 34 990.00

0 tot 100 km/u

8.50 sec

Gemiddeld testverbruik

4.00 L/100km

Min. kofferinhoud

438 L

CO2-uitstoot

94 g/km

BIV

€ 101.18

Rijtaks

€ 328.81

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Schaerlaken Walter 10:58
afbeelding van Schaerlaken Walter

Kan deze hybride ook een caravan trekken

Wim 08:46
afbeelding van Wim

Beste Walter, hij kan tot 750 kg trekken

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws