Volkswagen heeft hun T6 bestelbusje een facelift gegeven. Tegelijk introduceren ze daar de 'Bulli'-naam bij. Dan is de link met verleden en toekomst alvast aanwezig.
"Bulli" is namelijk de liefkozende naam die de gebruikers geven aan hun oudere versies van de Volkswagen Transporter en afgeleiden. Bulli is ook hoe Volkswagen in de toekomst de elektrische bestelwagen zal noemen. En die toekomst is niet meer zo ver af.
Want samen met huistuner Abt ontwikkelde Volkswagen intussen een volledig elektrische Multivan. Die krijgt twee versies, waarvan de basisversie 114 pk en een 38,8 kWh groot accupakket meekrijgt. De straffere versie krijgt 77,8 kWh in zijn accu geduwd, goed voor 400 kilometer rijbereik, al berekende VW dat nog volgens de oude NEDC-uitstootnorm.
De elektrische versie is niet de enige nieuwigheid op de T6.1 Multivan en broertjes. Het eerste wat je opvalt als je hem bekijkt, is de nieuwe neus. Alsof de Multivan te lang naast de Arteon geslapen heeft. Vooraan werden de koplampen wat kleiner, de grille wat groter en de bumper herwerkt. Wie goed kijkt, ziet ook achteraan aangepaste verlichting.
altijd online
De grotere wijzigingen bevinden zich echter binnenin, waar je met een "Hey Bulli" het infotainmentsysteem wakkermaakt, om vervolgens te vertellen wat je doel is. Dat doel krijg je dan te zien op je 8 of 9,2 inch grote schermen, of je Digital Cockpit van 10,25 inch. Dat lees je goed, de Multivan neemt de Virtual Cockpit over van de andere Volkswagen-modellen.
Volkswagen introduceert vanaf het Composition Audio-systeem ook de e-sim, standaard of als optie. Daarmee kan je een hoop online diensten en functies gebruiken in je Multivan via de Volkswagen WE-systeem. Daarnaast kan je ook internetradio en muziekstreamingdiensten via het infotainmentsysteem gebruiken. Vaarwel smartphonegebruik in de auto.
Zolang ze de elektrische bestelwagen niet standaard maken, is er ook nog een aanbod aan motoren op fossiele brandstoffen. De basis vormt nog steeds de 2.0 TDI al heeft die tegenwoordig 90 in plaats van 84 pk. De volgende trap, de 110 pk sterke versie, kreeg er 8 pk bij. De versies met 150 pk en 199 pk worden ongewijzigd overgenomen uit de pre-facelift Multivan. De TDI 150 pk kan optioneel worden uitgerust met DSG-versnellingsbak en/of vierwielaandrijving, voor de versie met 199 pk is de DSG standaard en blijft de 4Motion vierwielaandrijving optioneel.
autonoom remmen
Het stuurwiel wordt voorzien van een elektromechanische bekrachtiging. Daardoor zegt Volkswagen dat ze ook andere rijhulpsystemen kunnen gaan gebruiken op de T6.1. Lane Assist, automatisch inparkeren, assistent voor dwarsend verkeer bij het uitparkeren, verbeterde Side Wind Assist, ze zitten er allemaal - optioneel - op.
De T6.1 wordt aangeboden als Mutivan maar krijg je ook nog altijd als Transporter, Caravelle of California.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 14 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 18 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 23 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden