Officieel: Porsche Cayenne Coupé (2019)

porsche cayenne coupe 2019

Krijgt de shooting brake-versie van de Panamera nog de zwierige Sport Turismo-term opgeplakt. Dan luistert de coupéversie van de Cayenne gewoonweg naar Cayenne Coupé. De meest atletische der Cayennes is geboren, aldus Porsche.

Het zat er geruime tijd aan te komen en het doek is gevallen; de Cayenne kan je voortaan ook als coupé krijgen. Daarmee heeft Porsche aan antwoord klaar voor de BMW X6, Mercedes GLE Coupé, Audi Q8 en Lamborghini Urus. Niet toevallig deelt de Cayenne zijn fundamenten met die laatste twee rakkers. Waardoor dit dus in principe Porsches visie is op die Lambo Urus.

Double bubble

Uiterlijk herken je de Coupé-versie van de Cayenne aan de, je raadt het nooit, sterker aflopende daklijn. Desgewenst kan je dat dak krijgen in koolstofvezel waarbij je een "Double Bubble" krijgt in het dakdesign. Deels voor de sier, een heel klein beetje voor de hoofdruimte. Over die hoofdruimte gesproken, Porsche besloot de achterbank 3 centimeter lager te plaatsen dan in de reguliere Cayenne om ook de inzittenden achteraan nog comfortabel plaats te bieden.

porsche cayenne coupe 2019

Maar laat ons eerst nog terug naar het design gaan. Porsche hangt namelijk een uitklapbare spoiler achter de aflopende koffer. Niet bovenop de klep zoals we gewoon zijn bij SUV's, wel onder de achterruit. Speciaal, laat het ons daar op houden. De Duitsers laten trouwens de achterzijde 1.8 centimeter breder uitvallen. Om de coupé-allures te accentueren.

Pijn lijden

Hoe het binnen vertoeven is? Porsche monteert standaard een glazen panoramisch dak (voor als je die carbon "bubble" niet hoeft). Voorin krijg je uit één deel opgetrokken sportstoelen, achteraan krijg je eveneens twee aparte stoelen. Al is een reguliere bank zonder meerprijs beschikbaar.

porsche cayenne coupe 2019

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Wat is het verdict bij de Cayenne Coupé? 155 liter. Dat moet je inboeten als je voor de coupéversie gaat. Want de bagageruimte in de koffer slinkt van 770 liter naar 625 stuks. We sturen je graag door naar onze test van de Audi Q8 om je te vertellen hoe we daar over denken.

Opcentiemen

Minder ruimte, daar hangt zoals bij al deze coupé-suv's een hoger prijskaartje aan vast. Zo'n 10.000 euro meer zal je moeten betalen voor de Cayenne Coupé met 3-liter V6. Waardoor de prijs op 87.000 euro komt te liggen.

porsche cayenne coupe 2019

Voor de machtige Turbo-variant met 550 pk sterke 4-liter V8 moet je evenwel maar 8.000 euro opleggen tegenover de reguliere Cayenne. Al is de instapprijs van net geen 151.000 euro al geen doetje. Belangrijk voor de zelfstandige: ook van deze Cayenne Coupé komen er plug-inhybrideversies op de markt. Daarop is het evenwel nog even wachten.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws