Rijtest: Audi Q8 50 TDI quattro tiptronic (2019)

Rijtest Audi Q8 50 TDI

Ga je in het woordenboek op zoek naar de definitie van Opulentie, dan kom je er zonder twijfel een foto van deze Audi Q8 tegen. Een auto die geen ander bestaansrecht heeft dan het dienen als voorbode voor de nieuwe designtaal bij het merk uit Ingolstadt. En toch... geraakte deze loebas uit de conceptfase. Of hij daar niet beter was gebleven?

De Duitsers zijn op oorlogspad. Nee rustig, je hoeft je deuren en ramen niet te sluiten, tegenwoordig is het een ander soort pad. De Duitse premium automerken hebben namelijk de drang om elk stukje autogrond in handen te hebben. Vaak zelfs stukjes grond waar geen haan naar kraait. Elk segment zal en moet opgevuld worden en als het nog niet bestaat, dan maken we het toch gewoon? Verwelkom de Audi Q8, een SUV met coupélijn en het praktische gemak van een kruiwagen met maar één handvat.

Waar is de vlammenwerper

Nu horen we jullie zeggen: "Zo'n SUV met coupélijn is toch helemaal niet nieuw?" Correct. Want ook BMW heeft zo'n X4 en X6 en Mercedes heeft de GLC Coupé en GLE Coupé. Wat? Is er tegenwoordig ook een BMW X2 en ééntje van Lamborghini die nog enkele centimeters langer is dan deze Q8?! Terry, haal de vlammenwerper boven! Het is tijd om schoon schip te maken.

Rijtest Audi Q8 50 TDI

We zouden het namelijk kunnen hebben over het dynamisch uiterlijk, over de sportieve lijnen en de fraaie frameloze deuren. Maar eerlijk, vindt iemand dit gepast op een auto van deze grootteorde? De Q8 is vulgair aanwezig. Met zijn zwart geschilderde oorlogstronie, uitlaateindes die zo vals zijn als het gekweel uit het publiek tijdens de Samson & Gert Kerstshow en een motorkap waar je 21 minigolfholes op neer kan poten. De Q8 is het equivalent van Jabba the Hutt in galaplunje: opgemaakt... maar heus niet mooi.

Meesterschap

Ach kom, het is binnenin op z'n minst riant vertoeven. Het had er, anderzijds, nog aan moeten mankeren. De afwerking in het interieur is van een feilloos niveau, tot dusver helemaal Audi. De knoppen, die zijn dan weer grotendeels overbodig gemaakt met de komst van drie gigantische schermen. Zelfs de bediening voor de airco krijgt een scherm dat groter is dan de voorruit van een smart ForTwo. Opulentie, weet je nog? Het ziet er allemaal zeer futuristisch uit maar het komt het design van het dashboard zeker niet ten goede. Boordplanken zijn namelijk graag afgerond, schermen zijn dat - tot nog toe - niet. Je merkt dus dat het design van het dashboard helemaal rond de schermen is gevormd.

Rijtest Audi Q8 50 TDI

De vraag is dan ook hoe snel dit oubollig aan gaat voelen. Want het meest hypermoderne schermpje van vandaag is binnen 4 jaar al hopeloos achterhaald. Niet enkel een bemerking bij deze Q8, wel bij veel moderne automodellen die zwaar inzetten op digitale schermpraal. Binnenkort misschien wel de Amerikaanse haaienvinnen van weleer, al die schermpjes in het interieur.

Comfort uber alles

Rijden dan, want dat doet deze Q8 ook. Voortreffelijk trouwens. Zolang je overweg kan met uit de kluiten gewassen afmetingen. De met een mild hybrid-systeem uitgeruste 3-liter V6 turbodiesel is romig, zoet en koppelkrachtig genoeg om te verbergen dat deze Q8 het gewicht van een bosolifant in de weegschaal weet te leggen. Dynamisch is dus niet meteen het woord dat je zou linken aan deze Q8. Comfortabel des te meer.

Rijtest Audi Q8 50 TDI

Desalniettemin neemt deze Q8 een kinderziekte over van de andere nieuwste Audi's. Want net zoals de A6 en coupébroertje A7 beschikt deze Q8 over een automaat met een lichte vorm van dementie. Het duurt vaak even voor die reageert op je gasinput. Tijdens gewone ritten zal je dit heus niet gewaar worden maar moet je plots beroep doen op een forse acceleratie, dan neem je best een boek kaarten mee. Plaats genoeg trouwens om te kaarten, in het interieur van deze Q8. Zoonlief heeft er zelfs zijn verjaardagsfeest in kunnen houden, met springkasteel!

Droevige zoon

Alleen viel dat springkasteel wel iets kleiner uit dan het jaar voordien tijdens zijn "Q7-feestje". Want - verrassing - de aflopende daklijn neemt een forse hap uit het laadvermogen in de koffer. Laten we er niet onnozel over doen, dit is uiteraard het "hippe" broertje van de Q7. Hoeveel bagage je daarvoor echter thuis moet laten? Best wel wat. Zo slikt de Q7 zonder morren 890 liter. Of anders gezegd; een kleine Renault Twingo in zijn geheel. De Q8 ziet dat vermogen slinken naar 605 liter. Nog steeds meer dan je kwijt geraakt in een Citroën Berlingo (laat dat maar even bezinken) maar door de schuine achterruit is het moeilijker om hoge zaken mee te nemen. Die oude koelkast wegbrengen naar het containerpark ging toch niet zonder slag of stoot.

Rijtest Audi Q8 50 TDI

Waardoor de dualiteit van deze SUV de kop begint op te steken. Want dit is een serieus uit de kluiten gewassen SUV voor mensen die veel mee willen sleuren... die minder mee kan sleuren dan broertje Q7. Zeggen dat je deze Q7 met kleinere koffer koopt om het milieu te besparen is hetzelfde als zeggen dat je 20 extra zonnepanelen in de kelder hebt laten leggen. Druppel op de dijk die geen zoden aan de plaat breng, of zoiets.

Q...7

Het is dan ook moeilijk om het bestaansrecht van deze Q8 te vinden. Een A6 Avant rijdt stukken kwieker, in een Q7 geraak je veel meer spul kwijt en in de A8 is het zo mogelijk nog rianter vertoeven. Deze Q8 is dan ook niets anders dan een rijdende conceptwagen. Een uitspatting die we zouden moeten toejuichen, zeker bij Audi maar om een of ander reden pakt de mosterd niet. Misschien wel omdat het hier gaat over een SUV die met opzet zo veel van zijn koffer afsnijdt dat je moeilijk nog over "Utility" kan spreken. Geen nood echter, want het marketingteam is vlot om te repliceren met de term Sports Activity Coupé, een SAC dus. Juist ja...

Rijtest Audi Q8 50 TDI

Wat je voor zo'n SAC moet betalen? Minimaal 71.000 euro. Onze testversie klokte af op 118.000 euro. Geld waar je onnoemelijk veel ander spul voor kan kopen. Spul dat vaak beter rijdt, praktischer is en groenere waardes voor de dag kan leggen. In alle eerlijkheid, het beste alternatief voor de Q8... is eigenlijk de 9.000 euro minder kostende Q7. En dat wil natuurlijk al iets zeggen.

Conclusie

We zijn de eerste om uitspattingen toe te juichen. Want de autosector is al zo grijs. Daarom een dikke chapeau aan Kia voor de Stinger, aan Renault voor de Alpine A110 en Suzuki voor de Jimny. Audi, die kunnen op weinig "hoedjes" rekenen van ons. Er is een reden dat conceptauto's vooral conceptauto's moeten blijven en deze Q8 is daar het toonvoorbeeld van.

Rijtest Audi Q8 50 TDI

Specificaties

Motor

3.0 turbodiesel, V6

Vermogen

286pk

Koppel

600 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 120 kg

Topsnelheid

245 km/u

0 tot 100 km/u

6.30 sec

Gemiddeld testverbruik

8.80 L/100km

CO2-uitstoot

179 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Adriaan 12:19
afbeelding van Adriaan

Ah eindelijk, wat meer keuze voor de champion league voetballer.

Yannick 07:34
afbeelding van Yannick

wat een typisch-yves test seg.
ik vind het een vette verschijning,
jammer van al die displays

4g63 11:22
afbeelding van 4g63

Qua aflopende daklijn heeft m wel gelijk, maar t gaat m de uitstraling, de presence, hoe alles aanvoelt of eruitziet en het imago van de 4 ringen.
Deze wagen koop je gewoon zonder nog is eerst naar je rekening te gaan kijken of omdat je zo'n koets jezelf wil aanmeten. Dan komen heel wat zaken zoals een goed zicht in je achteruitkujkspiegel niet eens aan bod.

4g63 11:59
afbeelding van 4g63

In thuisland mag deze aandrijving, die mooie cijfers heeft, in een aantal steden niet meer binnen, de onbeduidende reden waarom ga k nu niet over beginnen.
Met een benzine hybride kom je op hetzelfde verbruik, prestaties, gewicht en mag je dit wel, dus in dat opzicht missen ze mss de afrit.
Als je dan toch bij de beste van de klas wil zijn, de volgens imago eeuwige tweede hebben dit al. ;)

Uw reactie

vaa-en-fiscale-aftrekbaarheid-berekenen

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws