Omdat de tijdsgeest ernaar vraagt, lanceert Audi een plug-in hybride variant van zijn SUV Q5. Dat is geen compromismodelletje geworden, maar wel een beest met liefst 367 pk.
In tegenstelling tot grote broer Q7 e-tron, die zijn plug-in hybride aandrijflijn stoelt op een dieselmotor, kiest de Q5 55 TFSI e quattro (kan iemand nog Audi’s naamgevingsstrategie volgen?) voor een benzinemotor. Dat is een 2.0 TFSI-viercilinder geworden met liefst 252 pk en 370 Nm. Op zichzelf zijn dat al geen kinderachtige waarden, maar daar wordt nog eens een elektromotor van 105 kW en 350 Nm aangeplakt. Resultaat: een piekvermogen van 367 pk en een koppel van 500 Nm en een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden, genoeg om de eigen SQ5 TDI het leven lastig te maken, al heeft die laatste natuurlijk een ander soort klant in het vizier dan de stekkerhybride. Ondanks die mooie prestaties én standaard permanente vierwielaandrijving ligt het normverbruik op een bescheiden 2,1 tot 2,4 l/100 km (WLTP-cijfers) dankzij een zuiver elektrisch rijbereik van “meer dan 40 kilometer” en een elektrische topsnelheid van 135 km/u.
Michel-bestendig?
Rest natuurlijk de vraag of deze plug-in hybride op kan tegen de strenge nieuwe regels van de Regering-Michel om als PHEV te mogen worden erkend. De wetgeving hanteert twee criteria: de batterij moet minstens 0,5 kWh aan stroom kunnen opslaan per 100 kilo wagengewicht én de CO2-uitstoot moet onder de 50 g/km blijven. Met een accu van 14,1 kWh is er voor het eerste criterium geen probleem – Audi geeft nog geen gewicht op, maar we vermoeden dat de Q5 wel onder de 2,8 ton kan blijven. Voor het tweede aspect is de Q5 een grensgevalletje: Audi kondigt een normuitstoot van 46 tot 53 g/km aan. Als we de Q5 55 TFSI e quattro veel op onze wegen zullen gaan zien, dan zal dat waarschijnlijk met de kleinst mogelijke velgen en niet overdreven veel uitrusting zijn, want die zaken helpen natuurlijk om de gehomologeerde uitstoot te drukken. De Q5, die zijn accu dankzij een interne lader van 7,4 kW laat herladen in 2,5 uur, is vanaf deze herfst verkrijgbaar voor een startprijs van 61.500 euro.
Recente reacties
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Als men audi wil redden.waarom lukte dat niet met ford genk???. Brussel is belangrijker dan Brussel.
Door Cortinovis 7 uur geleden
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden