Noodlot Audi TT bezegeld

a188450_large1

De baas van Audi heeft het met zoveel woorden gezegd: de TT gaat eruit. De verkoopcijfers zijn gekelderd en er is geld nodig voor de steile elektrische ambities van het merk.

Afgelopen donderdag hield Audi zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, waar het management zijn toekomstplannen uit de doeken deed. En in die plannen is voor de TT geen plaats meer, zo zei CEO Bram Schot letterlijk. Zo veel mensen zullen hem trouwens niet missen: in zijn grootste afzetmarkt, de VS, zijn er vorig jaar slechts 1.289 exemplaren van verkocht… De TT zal worden vervangen door een “emotioneel elektrisch model”. Het merk heeft namelijk een duidelijke ambitie: “Op middellange termijn willen wij het sterkste gamma van elektrische modellen aanbieden van alle premium concurrenten”, aldus nog Schot. Tegen 2025 zal het gamma minstens 20 volledig elektrische modellen en meer dan 10 op een andere manier geëlektrificeerde aanbiedingen tellen. “Het zou zelfs kunnen dat de opvolger van de A8 een puur elektrische auto wordt, al is daarover nog niets beslist,” zo besloot de Nederlandse CEO.

CO2-quota

Financieel directeur Alexander Seitz heeft een heel duidelijke verklaring voor die strategie: “EV’s zijn dan wel duur om te ontwikkelen, maar de CO2-quota die we moeten aankopen kosten ons nog veel meer. Als financieel directeur ben ik blij met elke elektrische auto die we verkocht krijgen, zelfs al is de winstmarge daarvan lager dan die van een model met verbrandingsmotor”. Tsja, als je het zo bekijkt…

Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 10 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Jelledr 11:24
afbeelding van Jelledr

Jammer eigenlijk. Is niet meteen de knapste maar ook niet de lelijkste. En jammer dat er in dit tijdperk nog amper plaats is voor een plezier auto. Het moet allemaal groot en ruim zijn en bovendien ecologisch.
Maar niemand die zich vragen stelt over de ontginning en de gevolgen op langere termijn. Bv recyclage. We worden er weer maar eens ingeluisd. Natuurlijk moeten we zorgen voor de planeet maar komaan. Is het niet allemaal wat overdreven? Valt het niet op hoe die pubers overal in Europa (in België Anuna) opzettelijk naar voorgedragen worden? Het lijkt me zelfs dat bepaalde belanghebbers de media betalen om het naar voor te brengen.
Oei ja. Mag ik niet zeggen. Dat zijn complottheorieën.

In ieder geval.. Het was fijn om de TT tegen te komen. Dat ze er nu de stekker uit willen trekken en geen nieuwe meer op de markt willen brengen moeten ze maar weten. Ik hoop dat ze in hun eigen vingers snijden met hun ev's. En dat iedereen eens begint in te zien dat het niets te maken heeft met ecologie maar met controle. Overheden willen op termijn volledige controle over ons doen en laten.

B.Bilgiö 20:06
afbeelding van B.Bilgiö

Ben met u eens...

Techno Patat 20:49
afbeelding van Techno Patat

Ik ben normaal gezien anti-complot theorietjes en tinnen hoedjes enzovoort... Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat je 100% gelijk hebt.
Zij die denken dat de politiek ons dit doorduwt om de wereld te redden hebben denk ik tot hun 18e in sinterklaar geloofd ook :).

Spijtig dat men ons enkele plezieren moet ontnemen om ons te doen geloven dat we een paar grammen lokaal ‘ besparen’ terwijl dat er met veel kleinere budgetten in veel ontwikkelingslanden veel grotere effecten kunnen behaald worden :’(...

Maar goed, we zitten op autofans. Laten we het onder de fans van auto’s houden ipv de donkere krochten van de wereld proberen boven te halen :-)

JRE 09:44
afbeelding van JRE

De echte reden is gewoon dat de TT niet meer verkoopt. Andere kleine coupé's trouwens ook niet. Audi zal een Q4 SUV Coupé uitbrengen, klanten zullen ervan smullen en de aandeelhouders zijn de TT snel vergeten. Het EV-gegeven maakt niet uit. Anuna nog minder.

Vergelijk het met Volkswagen. De New Beetle was overbodig geworden, maar er is wel genoeg plaats voor een T-Cross én T-Roc.

patje claeys 14:47
afbeelding van patje claeys

juiste analyse

Jelledr 20:13
afbeelding van Jelledr

Idd de verkoop is gekelderd maar hoe zou het komen? We verdienen niet meer genoeg. Vroeger kon de gemiddelde sterveling nog opteren om geld te besteden aan een plezierige nieuwe roadster en had die nog geld op overschot. Dat aantal is volledig geslonken.

Zuurverdiende centen worden uit onze zakken gezogen. Zelfs 6 maanden gratis werken is niet meer genoeg om de machthebbers te bevredigen.
We verdienen dan wel (in cijfers) meer dan vroeger, het geld is gewoonweg minder waard.

Bovendien hadden we toen tenminste nog privacy en kon je nog eens buiten de lijntjes kleuren. Nu totaal niets meer, tenzij je goede advocaat hebt. Alles wordt geregistreerd. Onlangs nog gemerkt dat de keuring verlopen was dankzij de anpr camera's.
Het lijkt of ze onze laatste vrijheid van ons willen afnemen.

Deze auto had nog goeie verkoopcijfers kunnen halen indien we in een veel eerlijker systeem hadden gezeten. Er vloeit te veel geld naar een select groepje dat bepaalt wat de marionetten door onze strot moeten duwen.
Maar laat ze gerust verder aanmodderen. Het zal er alleen maar voor zorgen dat mensen veel kritischer zullen worden en het politieke spel volledig doorzien wordt.

JRE 10:39
afbeelding van JRE

Mensen geven met plezier een paar duizend euro extra uit voor een Volkswagen Polo op hoge poten omdat er "Audi Q2" op staat. Ik denk dat het wel meevalt.

Jos D. 20:39
afbeelding van Jos D.

Of ze willen niet verder kijken naar goedkopere alternatieven die bakken meer rijplezier geven. Genre MX-5, Subaru BRZ en zijn Toyota tweeling GT86.

Jelledr 11:01
afbeelding van Jelledr

Eigenlijk is de Mx5 dan de enige die ik regelmatig tegenkom. De toyobaru kom ik eigenlijk zelden tegen.

Destijds kwam je bij de dealer zoveel meer wagens tegen die niet rationeel overwogen werden. Crx, s2000, Paseo, accord coupé, prelude, eclipse, 100nx, Ford cougar, en zo veel meer.
Momenteel zijn er nog altijd zo maar ze worden zeldzaam.

Denk toch echt wel dat mensen meer budgettaire ruimte hadden dan nu.

Die TT zal voor mensen met een beetje autoliefde enorm gemist worden. Het was een bijzonder ontwerp dat tegelijkertijd tijdloos, sportief en standing had. Je moet niet echt een Audi fanboy zijn om dit toe te geven. Toch eentje om in de gaten te houden op de tweedehandsmarkt. Maar ga er mijn NA's niet voor inruilen.
En wat betreft die SUV's. Het wordt tijd voor iets anders. Nooit begrepen waarom dit zo een hype werd. Er zijn echt wel knappe wagens tussen maar ne polo of ne Clio op hoge poten omwikkeld in plastic?? Shame

Pieter E 16:01
afbeelding van Pieter E

Droevige evolutie toch. Meer en meer SUVs, modellen die allemaal een pak meer wegen dan een hatchback of break, met een luchtweerstand van een baksteen, waardoor ze meer verbruiken, en die ervoor zorgen dat je het verkeer vóór zo'n gedrocht niet meer kunt inschatten.
Ik ben echt fan van de sportcoupe, en vind het aanbod echt bedroevend worden.
Al die leuke 90's modellen die verdwenen zijn, en wat blijft er over? enkel mx-5, en GT86 - BRZ. En heb je dan een leuke 90's coupe mag je er binnenkort nergens mee rondkarren, dankzij het kortzichtige beleid van de steden... Terwijl het uiteindelijk ecologischer is te blijven rondrijden met een oudere auto dan een nieuwe auto te moeten laten bouwen (gaande van ontginnen grondstoffen naar productie naar transport, om nog niet te spreken van die batterijen tegenwoordig). Het wordt echt tijd dat men wakker wordt en een halt toeroept aan al die ecohysterie waarbij het klimaat als excuus wordt gebruikt om de economie aan te zwengelen, wat gepaard gaat met meer uitstoot.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws