Officieel: Renault ZOE aan de tweede generatie (2019)

Renault Zoe 2019 52 kWh R135

Het kleintje dat kon, dat was de ZOE sinds zijn lancering in 2012. Want Renault toonde met haar ZOE dat elektromobiliteit heus betaalbaar kan zijn voor de massa. De tweede generatie bouwt verder op die fundamenten met meer range, straffere techniek en opgewaardeerde materialen. Dit is de elektrische auto waar je het warm van moet krijgen.

Dompelen de meeste constructeurs nu pas hun eerste teen in de vijver der elektromobiliteit, dan zit Renault er al bijna een decennia baantjes in de trekken. Denk maar aan de Twizy en al zeker aan de ZOE. Want die ZOE was in 2012 de eerste auto die toonde dat je een volwassen elektrische alternatief kon voorleggen dat ook nog eens betaalbaar was voor gezinnen. Generatie twee bouwt op die sterke punten verder.

Aangescherpt vertrouwen

Letterlijk. Renault pakt namelijk niet uit met een nagelnieuw elektrisch platform om haar elektrische revolutie in de spotlight te rijden. Simpelweg omdat het jaren terug al de investeringen had gedaan voor een elektrisch platform. De nieuwe generatie ZOE rolt dus op vertrouwde fundamenten. Dat maakt ook dat Renault niet al te ver weg gaat van het originele designconcept.

Renault Zoe 2019 52 kWh R135

De nieuwe ZOE ziet er daardoor uitermate herkenbaar uit. Meer nog, het merendeel van de koetswerkpanelen werden één op één overgenomen. De voorzijde is nieuw, dankzij een nieuwe motorkap, aangepaste koplampen, gegroeid logo en een stoerdere bumper. De rest... tja, achteraan worden de achterlichten vervangen door exemplaren met een dynamische richtingaanwijzer. En de velgen, daar zal ook heus een nieuw design tussen zitten.

Wow, eindelijk

Al moeten we eerlijk zijn, het uiterlijk van de ZOE, daar is tot op de dag van vandaag niets mis mee. Het was binnenin waar de ZOE wat door de mand begon te vallen. Enerzijds omdat het een auto was met meer dan 6 jaar op de teller, anderzijds omdat uit budgetoverwegingen het interieur vanaf de start al wat ondermaats was. Nu is het tijd voor verademing.

Renault Zoe 2019 52 kWh R135

De Renault ZOE profileert zich namelijk als het elektrisch broertje van de Clio. Die Clio steekt eveneens pas in het nieuw (RIJTEST), waardoor ZOE mag grabbelen in de onderdelenton van zijn broertje. De digitale instrumentencluster, infotainmentscherm, snufjes en aircobediening zijn identiek, de vorm van het dashboard is verschillend tussen ZOE en Clio. Waarom geen rechtstreeks kopie? Omdat de stoffen in deze ZOE voor 100 procent gerecycleerd zijn. Eco is meer dan een elektromotor, weet je wel.

Puike range

Al heb je natuurlijk wel die elektromotor nodig om vooruit te geraken. Die motor "groeit" naar 135 pk (100 kW) en vervangt daarmee de 110 pk sterke motor van de vorige ZOE. R135 noemt Renault tegenwoordig haar elektroblok op de vooras. En die R135 mag zijn energie gaan halen uit een accupakket van 52 kWh. Als je weet dat de eerste ZOE het met 22 kWh aan batterij moest doen, dan merk je meteen hoe snel batterijen evolueren.

Renault Zoe 2019 52 kWh R135

Het resultaat voor deze tweede generatie ZOE? Een maximale WLTP-range van 390 kilometer. Uitmuntend, want collega's Peugeot e-208 en Opel Corsa-E halen 340 km uit hun 50 kWh-batterij. Enkel Kia e-Soul doet nog beter met +400 km aan rijbereik. Alleen heeft die wel een fors groter accupakket van 64 kWh aan boord. Snelladen (aan maximaal 50 kW per uur) kan de ZOE voortaan ook.

Prijs, Renault?

Al hangt er nog een mistwolk rond deze nieuwe ZOE. Het succes van deze tweede generatie zal namelijk voor een groot deel worden bepaald door zijn prijs. Nu er steeds meer elektrische concurrenten in het compacte segment opdoemen is hij niet meer de einzelganger van voordien. Rakkers zoals de e-208 en Corsa-E zullen net geen 30.000 euro gaan kosten, Renault kan het zich niet veroorloven om de prijs van deze nieuwe ZOE boven die 30.000 euro te brengen.

Renault Zoe 2019 52 kWh R135

Wat 'ie dan moet kosten? Uw gok is zo goed als de onze. Heel lang zullen we evenwel niet moeten gokken, want dit najaar zal de nieuwe ZOE al naar de eerste klanten gaan. Waardoor we spoedig een prijs in de brievenbus verwachten.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws