Bij Toyota hebben ze het voor elkaar gekregen om een autonoom rijdende auto op de baan te krijgen in ons Belgenlandje. En dan niet op een polderweg in een uithoek. Al zijn er wel wat voorwaarden aan verbonden.
Verschillende merken zijn bezig met het op punt stellen van hun technologie voor autonoom rijden. Aangezien Toyota haar Europese hoofdkwartier in de Brusselse rand heeft, is het niet onlogisch dat ook daar wordt gekeken of de autonoomrijdende technologie de baan op kan.
wetstraat
Toyota heeft er nu voor gezorgd dat er nu een testparcours is, en niet zomaar eentje. De Lexus LS die ze prepareerden gaat in de komende 13 maanden herhaaldelijke een vaste lus rijden in de Brusselse binnenstad. Meer precies zal de wagen gaan rijden op de Wetstraat en de Belliardstraat. Dat klopt, ongeveer de twee drukstbereden straten van en naar de Brusselse binnenstad en de Europese instellingen.
Uiteraard zijn die testritten verbonden aan strenge voorwaarden, zodat je morgen niet zal lezen over ongevallen met de autonome Japanner. Zo moet een vaste lus worden aangehouden die de wagen moet rijden. Ook zal er altijd een chauffeur in de wagen zitten die kan ingrijpen bij manoeuvres die niet helemaal juist zijn. Tenslotte zal de wagen ook niet mogen rijden tijdens de spits en tijdens grote evenementen. Het zou nogal wat zijn, als je plots een Lexus LS ziet opduiken tijdens een betoging van landbouwers of gele hesjes.
L3 Piloten
De Lexus die wordt ingezet voor de proeven is niet aan zijn eerste project toe; eerder deed de wagen al testwerk in de Verenigde Staten en Japan. Dat verklaart ook waarom het nog om het vorige model van de Lexus LS gaat. Het geautomatiseerde voertuig zal ook worden gebruikt voor het verzamelen van gegevens in het kader van de medewerking van Toyota aan het Europese L3Pilot-project, samen met 34 andere partners, zoals grote autofabrikanten, leveranciers in de automobielsector, onderzoeksinstituten en overheden.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden