Deze Lexus rijdt autonoom doorheen Brussel

lexus autonomous driving brussels 2019

Bij Toyota hebben ze het voor elkaar gekregen om een autonoom rijdende auto op de baan te krijgen in ons Belgenlandje. En dan niet op een polderweg in een uithoek. Al zijn er wel wat voorwaarden aan verbonden.

Verschillende merken zijn bezig met het op punt stellen van hun technologie voor autonoom rijden. Aangezien Toyota haar Europese hoofdkwartier in de Brusselse rand heeft, is het niet onlogisch dat ook daar wordt gekeken of de autonoomrijdende technologie de baan op kan.

wetstraat

Toyota heeft er nu voor gezorgd dat er nu een testparcours is, en niet zomaar eentje. De Lexus LS die ze prepareerden gaat in de komende 13 maanden herhaaldelijke een vaste lus rijden in de Brusselse binnenstad. Meer precies zal de wagen gaan rijden op de Wetstraat en de Belliardstraat. Dat klopt, ongeveer de twee drukstbereden straten van en naar de Brusselse binnenstad en de Europese instellingen.

lexus autonomous driving brussels 2019

Uiteraard zijn die testritten verbonden aan strenge voorwaarden, zodat je morgen niet zal lezen over ongevallen met de autonome Japanner. Zo moet een vaste lus worden aangehouden die de wagen moet rijden. Ook zal er altijd een chauffeur in de wagen zitten die kan ingrijpen bij manoeuvres die niet helemaal juist zijn. Tenslotte zal de wagen ook niet mogen rijden tijdens de spits en tijdens grote evenementen. Het zou nogal wat zijn, als je plots een Lexus LS ziet opduiken tijdens een betoging van landbouwers of gele hesjes.

lexus autonomous driving brussels 2019

L3 Piloten

De Lexus die wordt ingezet voor de proeven is niet aan zijn eerste project toe; eerder deed de wagen al testwerk in de Verenigde Staten en Japan. Dat verklaart ook waarom het nog om het vorige model van de Lexus LS gaat. Het geautomatiseerde voertuig zal ook worden gebruikt voor het verzamelen van gegevens in het kader van de medewerking van Toyota aan het Europese L3Pilot-project, samen met 34 andere partners, zoals grote autofabrikanten, leveranciers in de automobielsector, onderzoeksinstituten en overheden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
andre123 08:36
afbeelding van andre123

dure studie's en testen ,waarvoor?
als ik autonoom wil rijden neem ik wel een taxi.
het is duidelijk dat er weer een paar een nieuw speeltje gevonden hebben om de mensen zoveel mogelijk geld uit uit zakken te halen.

Jensd 20:54
afbeelding van Jensd

Voor iemand die electrisch rijdt ben je wel bang van moderne dingen

andre123 09:52
afbeelding van andre123

bang,?
nee realistisch.en,
zo vooruitstrevend is electrische aandrijving niet he,dat bestaat al 10 tallen jaren.
kijk maar in de industrie bv,daar weren ze dieselheftrucks al 50 jaar uit bedrijfshallen bv
de renault clio 1 bv bestond begin jaren 90 al in electrische versie(helaas onbetaalbaar)
en als je dan toch wil bangmaken,hoelang gaat het duren denk je voor al dat geconnecteer
verkeerde personen op het idee brengt tot hacken?
en nu gaan ze natuurlijk weer afkomen met onmogelijk,superbeveiligd,en meer van die ondertussen al vaak weerlegde onzin....
ik hou het liever op(zelf) rijplezier,anders neem ik liever een taxi,tegen de chauffeur kan je tenminste nog praten.

peter 15:14
afbeelding van peter

Fantastisch maar denk maar niet dat Japan achterloopt, ze waren al jaren voorloper hierin.
Ik heb dvd’s uit 2000 die diverse modellen tonen rijdend in Japan en Nieuw Zeeland die bijv automatisch inparkeren, je hoeft niets te doen!

In de jaren 60/70 reden er al dergelijke voertuigen bij Honda via een een dergelijke lus.

led lampjes zitten ook in mijn hifi set van 1977 en deck van 1976 maar ook in mijn Honda Civic van 1993 bijv.

Vroeger had ik een Datsun en een Opel enorme verschillen en ja de jap roestte als een gek en de Opel niet zo, maar brand was er zo!

logisch want in de japanner waren het blokjes die je elkaar klikt en dan pas maken ze contact, bij Opel en andere duitse merken als vw oa gebruikten ze man/vrouw oplossing en hup plakband erom degelijker kan het niet natuurlijk, storings gevoeliger wel!

Dat europese automerken soms eerder lijken te zijn met bepaalde technieken wil niet zeggen dat de japanners namaken dit is echter wel altijd verkondigd maar klopt niets van!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws