
Onze test met de nieuwe Audi A3 ligt nog ter nazicht op de schrijftafel en daar brengt Audi al de eerste afgeleide. De nieuwe S3 is de discreet sportieve en tegelijk dynamische topversie van de A3. Voorlopig toch.
Want tot de komst van de RS 3 staat deze S3 bovenaan het gamma van de A3. Een tweeliter TFSI maakt de dienst uit, voorzien van 310 pk en 400 Nm. Daarmee duikt hij onder de 5 seconden voor een sprint van 0 naar 100 km/u, in 4,8 seconden om precies te zijn.
brake booster
Audi zet de S3 15 millimeter dichter tegen de grond en geeft hem een multilink-achteras om de rijdynamiek te verhogen. Optioneel kan je hem bestellen met damper control, waarbij de oliestroom de ophanging kan aanpassen aan de rijomstandigheden. De brake booster en inwendig geventileerde remschijven zorgen ervoor dat je je S3 tijdig gestopt krijgt.

Uiterlijk herken je een S3 aan het ruitpatroon in de grille. Maar al veel sneller vallen de aluminium spiegelkappen op. De bumpers krijgen grotere luchtinlaten en onder de achterbumper hangt een diffusor in het gezelschap van dubbele uitlaateindes aan beide zijden. Standaard rol je op 18-duimers, 19-duims lichtmetalen velgen staan op de optielijst.

alu inleg
Ook in het interieur kan je zien dat je een S3 zit. Daarvoor kijk je naar de aluminium inlegplaatjes en koolstofvezel accenten. Standaard krijg je een digitaal instrumentenpaneel, al laat Audi je wel extra centen neerleggen voor de Virtual Cockpit. Sportstoelen en het Drive Select zitten wel mee in de standaarduitrusting.

Audi prijst de S3 Sportback aan vanaf 47.500 euro, de S3 Berline kost 48.600 euro. Vanaf begin oktober beginnen de Duitsers aan de eerste leveringen. Op dat moment kan je ook kiezen voor de "Edition One", verkrijgbaar in Python Yellow voor de Sportback of Tango Red op de Berline met zwarte accenten, standaard 19-duimse velgen en fijne nappalederen sportstoelen.
Recente reacties
Volkswagen kondigt GTX-label aan
Nerd-gamer-alert: als een andere fabrikant nu RTX gaat gebruiken, kan Volkswagen afdruipen.
Door JL 10 uur geleden
Officieel: Seat Arona facelift betekent nieuwe neus (2021)
Ik vind ronde ventilatiemonden echt niet mijn ding. Vond het leuk dat ze in de pre-facelift versie...
Door John 1 dag geleden
Officieel: Seat Arona facelift betekent nieuwe neus (2021)
Heb de kans gehad om enige 100'en km's zowel met een T-Cross en met een Arona te rijden. Beide...
Door JL 1 dag geleden
Lockdown: Help, mijn auto moet naar de keuring!
De keuring laten uitvoeren door uw garage, zij kunnen ermee tot daar rijden. Veel plekken doen dat...
Door Adriaan 2 dagen geleden