Volkswagen gooit de Golf R de wereld in. Die krijgt alweer wat extra vermogen tegenover zijn voorganger en krijgt een driftmodus. Ook een manuele bak is beschikbaar, maar niet bij ons.
De Golf R is de strafste Golf, dat is al zo sinds de R32-benaming. Ook nu weer krijgt hij het meeste vermogen van alle Golfjes. Volkswagen voorziet hem namelijk van 320 pk en 420 Nm, alweer een hoop meer dan voorheen.
omgekeerde wereld
Dat vermogen is niet nieuw; ook de Audi S3 blaast dezelfde cijfers uit de 2.0 viercilinder met turbo. Het gekke is dat de Golf R bij ons standaard gekoppeld wordt aan een zeventraps DSG-versnellingsbak, terwijl de Amerikanen wel een manuele zesbak krijgen. Weten die gasten wel hoe ze een manuele bak moeten bedienen? Bij de Europeanen staat die zelfs niet op de optielijst.
Volkswagen geeft beide markten wel standaard recht op een vierwielaangedreven Golf R, voorzien van een elektronisch sperdifferentieel dat het vermogen geljkmatig naar alle wielen verdeelt. De 'torque vectoring'-toevoeging vermindert dan weer onderstuur en vermindert de bochtradius van de Golf R.
De ingenieurs zorgden er verder voor dat de Golf R een acceleratietijd van 4,7 seconden voor de 0-100 km/u haalt. De topsnelheid is daarbij elektronisch begrensd op 250 km/u.
alles voor de sport
Om de dynamische afdruk van de Golf R te ondersteunen krijgt de wagen ook een ophanging met stijvere veren en antirolstangen. Een aluminium subframe verkleint het totaalgewicht en een hogere bochtsnelheid kan worden behaald dankzij meer negatieve camber op de vooras.
Ook de remmerij werd herbekeken. Uiteraard krijgt hij een krachtiger remsysteem en daarvoor werden de voorste schijven vergroot tot 358 millimeter. Ook krijgen de remmen nu een grotere hoofdremcilinder en klauwen met twee pistons.
driften maar
Niet te versmaden zijn de instelbare rijmodi van de ophanging, waarbij je ook voor een Race-modus kan kiezen. Maar hoe zit dat dan met die driftmodus? Wel, hier kan je ook voor kiezen in de rijmodi. Het gaat om de 'Special'- en de 'Drift'-modus. De eerste dient om je rondetijden op de Nordschleife scherper te stellen, de tweede laat je de wagen gecontroleerd scheef zetten. Daarbij worden de instellingen voor de ESP en de krachtverdeling over de vier wielen gewijzigd.
alweer dikke diffusor
Volkswagen laat de Golf R verder uitblinken met wat zwarte accenten op de voorbumper. Die voorbumper oogt wat agressiever en krijgt ook grotere luchthappers. Achteraan zit alweer een dikke dakspoiler die het esthetisch evenwicht houdt met de glanzende diffusor onderaan. Daarin zitten vier dikke uitlaten, optioneel zijn dat titanium exemplaren van Akrapovič. Volkswagen zet de Golf R 20 millimeter dichter bij de grond en voorziet hem standaard van 18 inch lichtmetaal. Optioneel mag je er 19 inch velgen onder zetten. Achter die velgen kijk je dan naar de blauwgelakte remklauwen waar we het al eerder over hadden.
Binnenin vind je Nappaleder op de sportzetels, waar ook het R-logo in gedrukt staat. Het interieur wordt verder opgeleukt met fake carbon-accenten, roestvaste pedalen en een verwarmd sportstuurwiel met een extra R-knopje.
In de eerste maand van volgend jaar staat de Golf R al bij de dealers, prijzen worden in de aanloop van de lancering nog bekend gemaakt.
Recente reacties
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Het gevoel te hebben van meer overzicht te hebben? Is dat ook niet zowat de drogreden waarom de...
Door Adriaan 20 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
De auto weet natuurlijk niet dat hij op een eindpunt zit maar als je langzaam rijd wordt...
Door Jan 22 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Als je veel in een grootstad rijd,kun je geen camera's genoeg hebben. Want daar rijden wel wat...
Door mike 1 dag geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Deze houd achterliggende auto's in de gate. Als er 1tje opknalt maakt die foto's van alles rondom...
Door St 1 dag geleden