…maar het gelijknamige automerk boert gelukkig gewoon verder.
Joop Donkervoort, de oprichter van het gelijknamige automerk, verlaat zijn eigen bedrijf. De man is 71 jaar oud en heeft zijn eigen merk 43 jaar lang richting gegeven. Hij laat de leiding nu over aan zijn zoon Denis (rechts op de foto), die de fabriek gaat besturen, en zijn dochter Amber, die de marketing en PR verzorgt. En vader zal uiteraard zijn kinderen achter de schermen blijven adviseren. Joop gaat trouwens nog niet op pensioen, want hij wil jonge ondernemers gaan begeleiden. Bovendien blijft hij actief bij EX-CORE, een dochterbedrijf van Donkervoort gespecialiseerd in koolstofvezeltechnologie dat al met vier F1-teams samenwerkt.
Seven-kloon
Het verhaal van het merk Donkervoort begon in 1978, toen Joop de Lotus Seven wou invoeren in Nederland maar er niet in slaagde om een typegoedkeuring te krijgen. Daarom besliste hij om zelf een kloon van de vederlichte Britse sportwagen te bedenken en te bouwen. Na 5 jaar en 140 verkochte auto’s bouwde Joop een volwaardige fabriek in het Nederlandse polderdorp Loosdrecht. Hij is zijn modellen steeds verder blijven ontwikkelen, waardoor ze ook altijd maar minder op de oorspronkelijke Lotus Seven leken. Donkervoorts staan gekend om hun uitmuntende bouwkwaliteit – soms wordt gefluisterd dat ze beter gebouwd zijn dan alle andere Seven-klonen op de markt. In 2000 verhuisde de fabriek naar Lelystad en in 2020 lanceerde het merk nog de beperkte reeks D8 GTO-JD70 en D8 GTO JD-70 R te ere van de 70ste verjaardag van zijn stichter, met meer dan 400 pk uit en Audi-vijfcilinder en een gewicht van minder dan 800 kilo. Tot op heden heeft Donkervoort al bijna 1.500 auto’s gebouwd.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 7 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 7 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden