Bentley heeft het doek gehaald van de Continental GT Speed. In diens stal zitten wat extra paardjes. Plezier verzekerd!
Toen Bentley en Rolls Royce nog in hetzelfde bed sliepen was Bentley de sportieve van de twee. Dat imago is na hun scheiding en doorheen de tijd weinig veranderd en deze Continental GT Speed is dan ook de meest sportieve Bentley ooit.
nog wat meer
De basis voor de Continental GT Speed is de Continental GT met W12-motorisatie. Dat is op zich al een motor waar je mond van openvalt met zijn 635 pk en 900 Nm maar bij Bentley vonden ze dat het nog wat straffer kon. De Continental GT Speed puurt namelijk wat extra vermogen uit de 6.0 W12, waardoor hij nu 659 pk en een ongewijzigde 900 Nm voortbrengt.
Of dat veel verschil oplevert? Dat hangt er van af hoe je het bekijkt. Een 0-100 km/u sprintje in 3,6 seconden en een top van 335 km/u, dat is miniem straffer dan de 3,7 seconden en 333 km/u van de gewone W12. Maar het is wel het snelste voor een productie-Bentley ooit.
sportpak
Toch moet de Continental GT Speed het niet zozeer van zijn speed hebben om zich te onderscheiden. Bentley maakte deze versie ook dynamischer. Daarvoor dokterden ze een systeem met All-Wheel Steering uit dat vooral in de Sport-modus zijn duit in het zakje doet. Daarbij werkt het samen met het elektronisch sperdifferentieel, nog een nieuwigheid bij de Continental GT.
Er werden nog meer wijzigingen doorgevoerd en ook die ervaar je het best in Sport-modus. De stabiliteitscontrole (ESC) laat de wagen iets meer spelingsruimte alvorens in te grijpen. Ook krijgt de achteras meer vermogen toegespeeld dan de vooras, in een nieuwe verhouding ten opzichte van de gewone Continental GT's.
Verder werd ook de tractiecontrole aangepast en werd de achttrapsautomaat meer afgesteld op rijdynamiek. Om alles slim te doen stoppen staan er koolstofkeramische remschijven tussen de opties, die volgens Bentley 33 kilogram lichter zijn dan de standaard remmen.
alcantara jas
Binnenin krijg je een hoop Alcantara over je heen, al kan je dat ook laten vervangen door een lederen interieur. Ook kan je als klant kiezen voor verschillende materialen om accenten aan te laten brengen in het interieur.
Aan de buitenkant is de Speed-stempel dan weer goed gedrukt. De Continental GT Speed krijgt een zwarte grille en aangepaste bumpers. In de voorschermen zitten ook koelsleuven voor de W12, afgewerkt met het cijfer 12. De velgen worden met 22 inch een maatje groter dan bij de gewone Continentals.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden