Het Kroatische Rimac heeft de productieversie van de in 2018 voorgstelde C_Two voorgesteld. De Rimac Nevera doet qua naam wat denken aan een Koenigsegg, qua cijfers speelt hij in zowat dezelfde klasse.
Liefst 1.914 pk halen de Kroaten uit de elektromotor van de Rimac Nevera. De elektrische hypercar toont dat er geen maat staat op het vermogen dat een elektromotor kan produceren. Nochtans presenteert Rimac de wagen niet als extreme track toy maar wel als dikke GT, een grand tourer dus net als de Bugatti Chiron.
vier elektromotoren
De architectuur is als volgt: er zit op elk wiel een elektromotor, zo wordt een totaalvermogen van 1.914 pk bereikt. Daarbij duwen de motoren 2.360 Nm naar de wielen, alles samen goed voor een 0-100 in 1,9 seconden. In 9,3 seconden haal je de 300 km/u. De topsnelheid bedraagt 412 km/u, alsof je die snelheid ergens zou kunnen bereiken.
De Rimac Nevera is een doorontwikkeling van de al fenomenale C_Two uit 2018. De ingenieurs slaagden er de afgelopen twee jaar nog in om de aerodynamica van de hypercar 34 procent efficiënter te maken en de aandrijflijn en remmen tot 30 procent beter te koelen. Hij krijgt steer-by-wire technologie en er zit zelfs een virtuele Driving Coach in het dashboard. Niet onnodig voor wie met zulk een vermogen op pad gaat. Het systeem omvat 13 camera's, 12 ultrasone sensore en 6 radars die de prestaties analyseren en ook advies geven over de rijstijl. Verder krijgt de Nevera een regeneratief remsysteem met 39 centimeter grote schijven in koolstofkeramiek.
Binnenin kunnen we op de foto's een luxueus interieur ontdekken, voorzien van een aantal displays en een bruinrode zetel- en stuurbekleding, afgewerkt met blauwe stiksels en 'Rimac'-inscripties. Die kan desgewenst vervangen worden via het Bespoke-programma, waar de koper gewoon zelf kan aangeven welk materiaal hij op het interieur wil.
beperkte oplage, natuurlijk
Rimac vraagt minstens 2 miljoen euro voor deze Nevera, waarvan er 150 exemplaren gebouwd zullen worden. Dat zijn er meer dan we verwacht hadden, want ons leek het dat Rimac vooral een merk zou worden dat technologie ontwikkelt en vervolgens doorverkoopt. Dat is deels zo, want intussen zou Ferrari de C_Two gebruiken voor de Battista-basis en heeft ook Porsche wat extra centen in de Kroatische firma geïnvesteerd.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 20 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden