
Cupra, Seat's zustermerk, wil dit jaar haar aantal dealers wereldwijd verdubbelen, de verkoop verdubbelen, haar line-up verdubbelen tegen 2025 én zichzelf positioneren in de metaverse. De metawatte?!
Geloof het of niet maar het is alweer vier jaar geleden dat Cupra officieel een op zichzelf staand merk werd. Omdat het merk zowat de helft van haar bestaan heeft moeten doorbrengen in epidemiologische moeilijke tijden, weet Cupra als geen ander hoe sterk de digitale wereld kan zijn. Tijdens een digitaal verjaardagsfeestje sprak het Spaanse merk dan ook grote woorden over haar toekomst.
CUPRA2
Vergeet Cupra! Want het merk is al toe Cupra2. Oké, het gaat hier niet over een nieuwe naam, wel gaat het over een roadmap dat het Spaanse merk de komende jaren wil volgen. Te beginnen met een serieuze groeispurt dit jaar. Zo wil het wereldwijd haar aantal dealers verdubbelen en meteen ook haar verkoop verdubbelen.
Daarnaast moet tegen 2025 de line-up van het merk verdubbelen van 5 naar 7 modellen. Heb je een diploma wiskunde van de lagere school, dan heb je uiteraard gemerkt dat het uit laten uitgroeien van je line-up van 5 naar 7 modellen uiteraard geen verdubbeling is. Het lijkt er dan ook op dat Cupra vooral doelt op modellen die uniek voor Cupra zijn (en dus niet voor Seat). Zo heb je momenteel de Formentor en Born en komt daar in 2024 elektrische SUV Tavascan en in 2025 een nog naamloze elektrische stadswagen bij. Naast die modellen verkoopt Cupra uiteraard ook nog de Cupra Leon, Cupra Leon ST en Cupra Ateca, auto's die hun basis halen bij zustermerk Seat.

Metahype: Second Life achterna
Alsof een verdubbeling van zowat alles bij Cupra nog niet genoeg was, besluit het merk ook haar energie te focussen op de metaverse - de digitale wereld zeg maar. Met een eigen ontwikkeld platform Metahype wil Cupra een digitale wereld creëren waar startups, designers en content creators evenementen kunnen houden of stukken kunnen verkopen via NFT's. In mensentaal; Cupra gaat second life/ Playstation Home/ The Sims Online achterna. Daarin wil het ook een raceserie op poten zetten die de fysieke wereld moet combineren met de digitale wereld. Juist ja.
Geen idee welke witgetinte lijntjes de revue passeren op de glazen tafel van de marketingafdeling van Cupra maar we gaan er van uit dat die de voorbije jaren ook werden verdubbeld.
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 19 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 22 uur geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden