Autonieuws: Officieel

Officieel: Lexus RX gooit het over andere boeg (2022)

Onbekend maakt onbemind. En de RX van Lexus moet wel één van de meest onbekende auto's in ons recent straatbeeld zijn. Generatie vijf wil daar komaf mee maken. Door performante (plug-in)hybridemotoren naar voren te schuiven en dat te koppelen aan een foutloos interieur en scherpe designlijnen. Het Japanse alternatief voor de BMW X5 heeft zijn messen alvast geslepen.

In 2005 zette Toyota stiekem de wereld op haar kop door de oer-vader van de hybride-SUV op de markt te brengen. Want plots stond er bij luxedivisie Lexus een RX400h in de cataloog, een potige SUV die kon wedijveren met de Duitse alternatieven... maar een slok minder dronk dan de benzine-equivalenten. Europa is echter een dieselland, waardoor de RX400h nooit een grote impact wist te maken. Meer nog, toen diesel persona non grata werd op ons continent, was de concurrentie snel genoeg om over te schakelen op fiscaal vriendelijke plug-inhybrides. Lexus speelt het spelletje nu mee met de nieuwe generatie RX. Eindelijk.

Adieu V6, konichiwa plug-in!

We moeten er niet flauw over doen, de uitgaande RX van Lexus trok het niet meer. Niet zozeer qua design of bouwkwaliteit (alles behalve), wel qua motorisatie. Want met een 3.5-liter V6 hybridemotor met een CO2-uitstoot van 173 g/km ga je nog weinig klanten vinden in leasingland. Generatie 5 is hier nu om die fout recht te zetten. Met niet één, niet twee maar wel met drie motoren! Laat het ons dan ook meteen hebben over de motor waardoor je überhaupt interesse zou hebben in deze RX: de 450h+. Die uitvoering koppelt een 2.5-liter benzinemotor aan een elektromotor, beschikt over een systeemvermogen van 306 pk, en doet beroep op een accu van 18.1 kWh. Een plug-in dus.

Image
Lexus RX 450h+ info belgie 2022

Dankzij de forse accu van 18.1 kWh en de elektrische range van zo'n 65 km is de RX in staat om een CO2-uitstoot van amper 26 g/km en een normverbruik van 1.2 l/100 km voor te leggen. Kijk, daarmee kan de RX het in één klap opnemen tegen concurrenten zoals de Volvo XC90 T8 en BMW X5 45e. Naast de plug-in schuift Lexus ook nog een RX 350h naar voren (een 2.5 hybride met 245 pk) en de RX 500h (een 2.4 hybride met turbo en 371 pk). Versies die iets minder relevant zijn voor de Belgische markt.

Een toefje volwassenheid

Hoewel Lexus al decennialang RX'en in elkaar schroeft zou het ons niet verbazen dat je geen idee hebt wat zo'n RX nu net is. Wel, zie het als een Japans alternatief voor pakweg de Mercedes GLE of BMW X5. Een potige SUV dus. Al klopt dat niet helemaal in het geval van deze RX, want de Japanners kiezen er voor om de RX een opvallend lage rijhoogte te geven. Het is dus wel een SUV... maar niet eentje die offroadkunde pretendeert. Nee, dit is een SUV voor mensen die gewoon van het koetswerktype houden. Punt.

Image
Lexus RX 450h+ info belgie 2022

Qua design is de nieuwe RX misschien wel de knapste van de familie geworden. Het lijkt er alvast op dat Lexus haar extravagante origami-design wat terug ingeperkt heeft. De snuit oogt futuristisch, de achterkant vloeiend en samengedrukt. Zeker als je wegblijft van de sportieve F Sport-uitvoeringen is deze RX een sierlijke verschijning. Een toefje volwassenheid in een zee van m'as-tu-vu.

Nieuw infotainment

Zeg je Lexus, dan zeg je ondermaats infotainmentsysteem. Of toch niet meer. Want met de introductie van kleinere broer NX heeft Lexus duidelijk gemaakt dat het haar infotainmentsysteem naar de 21e eeuw wil brengen. Ook de RX krijgt Lexus' nagelnieuwe systeem dat verborgen zit achter een 14-duims scherm. De rare bedieningsmuis op de middenconsole is verdwenen, in de plaats mag je simpelweg tikken op het scherm. Het geeft de cabine ook een moderne look. Al geven we meteen toe dat Duitse merken ondertussen alweer een stapje verder zijn qua integratie van schermen in het interieur.

Image
Lexus RX 450h+ info belgie 2022

Enfin, een potige SUV moet natuurlijk niet enkel uitpakken met schermen. Nee, hij moet ook kunnen overtuigen met comfort voor de inzittenden. Met een lengte rond de 4.9 meter blijft deze RX zowat identiek aan zijn voorganger, al groeit de wielbasis evenwel met 6 centimeter - met dank aan het TNGA-platform. Daardoor meer beenruimte achterin. De plaatjes spreken daarnaast voor zich; Lexus gebruikt graag enkel de beste materialen voor haar modellen. Niet anders in deze RX.

Eind dit jaar commercialiseert Lexus de RX op onze markt. Prijzen krijgen we wanneer we dichter bij de lancering zijn.

Reacties

ik ben een hele grote fan van de RX en eigenlijk van Lexus in het algemeen wel. Die foto's van de voorkant, ik miszie er iets aan, waarom is dat stuk boven het logo zo prominent aanwezig? In het echt misschien een ander beeld op maar goed... vind hem gelikt.

door Yannick
02/06/2022, 16u03


Prachtige wagen , vind het alleen spijtig dat Lexus in Europa enkel nog oog heeft voor SUV's . Een fervent Lexus rijder .

door Jean
02/06/2022, 23u56


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen