
Budgetmerk Dacia heeft nogmaals geconfirmeerd dat het betaalbare auto's met verbrandingsmotoren wil blijven bouwen tot Europa persoonlijk de band stil komt leggen. Daarmee staat de filosofie van het merk haaks op dat van moederbedrijf Renault dat in 2030 volledig elektrisch wil zijn.
Oké, Denis Le Vot, CEO van Dacia, heeft het dan wel niet met zo'n stoere woorden gezegd, de Fransman is er ten stelligste van overtuigd dat het Dacia's missie is om de auto betaalbaar te houden. Daardoor zal het merk ook na 2030 nog auto's met verbrandingsmotor gaan bouwen. Pas in 2035 wil het merk overwegen zich aan te passen aan de Europese normen van 0 gram C02-emissie. Al zegt iets ons dat het Roemeense merk hoopt dat we tegen dan toegang hebben tot synthetische brandstoffen en dat het derhalve niet elektrisch hoeft te gaan.
Evenwichtige samenwerking
Dacia gaat daarmee lijnrecht in tegen de plannen van Renault dat zich tegen 2030 wil neerzetten als één van de grootste EV-merken van Europa. Intern zorgt dat echter niet voor wrevel, eerder voor een veilige samenwerking. Want afhankelijk van hoe de markt zich aanpast en met welke snelheid de elektrische auto zich uitrolt kunnen klanten terecht bij Renault voor een EV en bij Dacia voor een auto met verbrandingsmotor.

Op dit moment heeft Dacia trouwens een EV in haar gamma. Die in China geproduceerde Spring zal dus echter niet het begin zijn van een rist elektrische auto's binnen het merk. Dacia zal de komende jaren blijven inzetten op kleine benzinemotoren die desnoods ook op LPG kunnen lopen. Daarnaast plant het volgend jaar ook nog een hybride-versie van de Jogger. Daarvoor gebruikt het merk de technologie van de Clio en Captur E-Tech.
Recente reacties
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 3 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Zelf in Duitsland is die logica zoek. Vroeger klopte dat misschien, maar de laatste jaren heeft er...
Door Adriaan 9 uur geleden
Subaru BRZ dan toch verkrijgbaar in Europa, maar niet bij ons (2023)
nog niet officieel bekend maar er zullen 10 BRZs beschikbaar zijn voor de Belgische markt,...
Door Tom 10 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Dit. Het lijkt de logica zelve, maar helaas is dat niet in het geval in de meeste Europese landen...
Door FLP 11 uur geleden