Dacia: Blijven auto's met verbandingsmotor bouwen, ook na 2030

Dacia benzine lpg ev

Budgetmerk Dacia heeft nogmaals geconfirmeerd dat het betaalbare auto's met verbrandingsmotoren wil blijven bouwen tot Europa persoonlijk de band stil komt leggen. Daarmee staat de filosofie van het merk haaks op dat van moederbedrijf Renault dat in 2030 volledig elektrisch wil zijn.

Oké, Denis Le Vot, CEO van Dacia, heeft het dan wel niet met zo'n stoere woorden gezegd, de Fransman is er ten stelligste van overtuigd dat het Dacia's missie is om de auto betaalbaar te houden. Daardoor zal het merk ook na 2030 nog auto's met verbrandingsmotor gaan bouwen. Pas in 2035 wil het merk overwegen zich aan te passen aan de Europese normen van 0 gram C02-emissie. Al zegt iets ons dat het Roemeense merk hoopt dat we tegen dan toegang hebben tot synthetische brandstoffen en dat het derhalve niet elektrisch hoeft te gaan.

Evenwichtige samenwerking

Dacia gaat daarmee lijnrecht in tegen de plannen van Renault dat zich tegen 2030 wil neerzetten als één van de grootste EV-merken van Europa. Intern zorgt dat echter niet voor wrevel, eerder voor een veilige samenwerking. Want afhankelijk van hoe de markt zich aanpast en met welke snelheid de elektrische auto zich uitrolt kunnen klanten terecht bij Renault voor een EV en bij Dacia voor een auto met verbrandingsmotor.

Dacia benzine lpg ev

Op dit moment heeft Dacia trouwens een EV in haar gamma. Die in China geproduceerde Spring zal dus echter niet het begin zijn van een rist elektrische auto's binnen het merk. Dacia zal de komende jaren blijven inzetten op kleine benzinemotoren die desnoods ook op LPG kunnen lopen. Daarnaast plant het volgend jaar ook nog een hybride-versie van de Jogger. Daarvoor gebruikt het merk de technologie van de Clio en Captur E-Tech.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
andre123 08:54
afbeelding van andre123

goed gezien van dacia,
een merk als dacia hoeft geen voortrekkersrol te spelen,integendeel zelfs,
vele mensen zijn het beu om de wedloop in vermogen en dure nutteloze technologische snufjes mee te betalen.laat dacia maar het budgetmerk zijn zoals het ontstaan is,die aanpak heeft hen geen windeieren gelegd,15 jaar geleden werd er nog mee gelachen,nu zie je ze op elke hoek van de straat.voor het geld van een electrische renault koop je 2 full option dacia's.........

Arnold vd Bosch 20:56
afbeelding van Arnold vd Bosch

Ja ik ben nog steeds weg van de Dacia stepway vind ik een mooie uitstraling hebben
alleen vind ik dat daar 17inch velgen onder horen je kijk in zo'n gat .

andre123 11:44
afbeelding van andre123

een velg,in welke maat dan ook is wel het minste van de zorgen van een dacia rijder denk ik.

Mathieu 12:30
afbeelding van Mathieu

Andre123, dat vind ik nu helemaal geen waar. Dacia is zo gegroeid omdat ze er net ook aantrekkelijk willen uitzien als budgetmerk. De Duster vind ik bvb veel verbeterd. Het oog wil ook wat, niet voor iedereen misschien, maar je kan zeker niet alle Daciarijders over dezelfde kam scheren.

andre123 15:13
afbeelding van andre123

natuurlijk niet,je kan geen enkele rijder van geen enkel merk over dezelfde kam scheren,maar bij dacia gaat het aantal dat valt over een velg wel veel kleiner zijn dan bv bij bmw.het oog wil ook wat?zeker ,maar bij de daciarijders zullen er minder vallen over dure futaliteiten dan bv bij mercedes...enz,enz.
dat ze er aantrekkelijker uitzien dan 15 j geleden is maar logisch,een citroen van vandaag heeft ook een andere look dan 15 jaar geleden.
ik kocht 12 jaar geleden mijn eerste dacia,(velen verklaarden me gek,nu zie je ze op elke hoek van de straat)ik weet dus heel goed welke enorme evolutie ze hebben gemaakt,maar dacia is,en blijft hopelijk,een budgetmerk waar men niet klaagt over futaliteiten die alleen maar de prijs opdrijven.dure snobmerken zijn er genoeg.

Mathieu 12:37
afbeelding van Mathieu

On topic voor de journalisten hier: een vergelijking tussen FIAT en DACIA, zit er daar geen mogelijkheid in? Fiat probeert zijn prijzen toch ook te drukken, maar er wordt veel meer over Dacia geschreven dan over Fiat vind ik. Of is dit een foutieve perceptie van mij?
Of zijn de verschillen toch té groot?

andre123 15:17
afbeelding van andre123

zou de (terecht of onterecht)legendarische onbetrouwbaarheid van fiat daar niet veel mee te maken hebben?

Joram 17:59
afbeelding van Joram

Fiat is inderdaad niet makkelijk te plaatsen momenteel, maar de Italianen lijken ons toch eerder op een Renault-niveau te mikken dan op dat van Dacia. Dacia maakt wel echt héél goedkope auto's, wat het deels te danken heeft aan een heel magazijn aan Renault-componenten waar het de R&D-kosten al niet meer voor hoeft te betalen. Bij Fiat is dat nog wat anders, al kan er natuurlijk flink wat veranderen aan de positie van het merk nu ze onder de Stellantis-vlag varen. Dat is ook op vlak van elektrificatie zo, want daarop zet het nieuwe moederhuis van Fiat heel sterk in en je kan er dus op rekenen dat ook zij gebruik zullen maken van al die elektrische platforms. Fiat heeft, in tegenstelling tot Dacia, trouwens al het doel vooropgesteld om zuiver elektrisch te zijn tegen 2030... En elektrische auto's zijn, zoals je hier wel vaker leest, niet goedkoop ;-)

andre123 11:35
afbeelding van andre123

van mij krijgt fiat nog het voordeel van de twijfel hoor,maar als je van een dealer binnen de grote fiat groep weet dat zelfs de patron afgestapt is van een wagen uit de groep,en van het 30 koppig personeeel NIEMAND fiat,of een ander merk uit de groep rijd,ondanks heel aantrekkelijke 'personeelsvoorwaarden' dan vind ik dat op zijn zachts...raar!

suskewiet 18:22
afbeelding van suskewiet

europa schiet zichzelf en vooral zijn inwoners ferm in de eigen voet met een zwaar kaliber. Gelukkig zijn er nog bedrijven die het hoofd koel houden

andre123 11:37
afbeelding van andre123

europa,ja,maar vergeet vooral onze eigen manipulerende bedriegersoverheid niet,het spel meespelen en de schuld op een ander steken is makkelijk.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws